Valkuilen

CCV Shop summer course deel 6

Wanneer je een webshop start, wil je vanzelfsprekend dat deze goed gevonden wordt door de door jou beoogde doelgroep, en dat vervolgens zo veel mogelijk mensen aan aankoop doen. Maar is alle informatie waarnaar jouw klant opzoek is goed te vinden? En is het wel duidelijk genoeg op welke manier jouw webshop onderscheidend of uniek is? In dit deel van de summer course gaan we in op valkuilen waarvoor je moet oppassen.

Geen call to actions en triggers

Iedereen krijgt dagelijks enorm veel informatie te verwerken, we worden ermee overspoeld en kunnen niet alles onthouden. Het is dan ook enorm van belang om te proberen te allen tijde de interesse te wekken van jouw bezoekers en om er daarna voor te zorgen dat ze de aandacht niet verliezen. Hoe trek je de aandacht van bezoekers? Plaats call to actions, al op de homepagina van jouw webshop. Het is geen uitzondering dat bezoekers wel op de homepagina van een webshop belanden, maar vervolgens wegklikken omdat ze niet worden aangespoord om verder door de webshop te navigeren middels buttons (call to actions).

 

Naast onduidelijke of zelfs de afwezigheid van call to actions in dat geval, is het voor de bezoeker soms ook niet duidelijk welke producten de webshop precies verkoopt. Terwijl niets belangrijker is dan verduidelijken wat je precies verkoopt, juist op de homepage. Laat dus duidelijk zien welke producten je verkoopt en zorg ervoor dat jouw call to actions opvallen en bijvoorbeeld niet wegvallen tegen de achtergrondkleur van jouw webshop (donkerblauwe buttons tegen een donkerblauwe achtergrond vallen niet op).

 

Met duidelijke call to actions zorg je ervoor dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren naar de producten waarin ze interesse hebben. Gaat dit niet makkelijk genoeg? Dan is de kans groot dat bezoekers jouw webshop verlaten en een nieuwe poging doen bij de webshop van een concurrent.

Geen duidelijk onderscheidend vermogen

Jouw unieke verkoopargument (USP) is een kwaliteit die jij hebt met jouw webshop, maar jouw concurrenten waarschijnlijk niet. Bij een USP kun je denken aan van alles: van het aanbieden van gratis verzending vanaf een bepaald aankoopbedrag, tot het verkopen van enkel producten die milieuvriendelijk zijn gefabriceerd. Heb je geen USP of maak je niet voldoende duidelijk wat jouw USP is op jouw webshop? Dan is het voor bezoekers niet duidelijk waarom ze juist bij jou moeten kopen, omdat ze voor hun gevoel net zo goed een aankoop bij één van jouw concurrenten kunnen doen.

 

Stel jouw USP vanaf het begin op door jezelf het volgende af te vragen:

• Welke producten verkoop ik?

• Wie is mijn doelgroep?

• Waarom zou iemand juist bij mijn webshop een aankoop doen?

 

Noteer de antwoorden op deze vragen en leid hieruit jouw USP af tot een korte bondige zin.
 

Plaatsen op jouw webshop waarop je jouw USP perfect kunt communiceren zijn vervolgens:

• De homepage, zodat bezoekers in één oogopslag zien waarom ze hun aankoop bij jouw webshop moeten doen (Gratis verzending, top!)  (Milieuvriendelijke productie, dat past bij mij!)

• De Over ons pagina, zodat je de USP kunt verbinden aan jouw missie of het verhaal achter jouw bedrijf

• Productaanbod/productpagina, zodat het bij iedere categorie of product duidelijk is dat de USP’s hierop betrekking hebben

Geen uniforme sliders en (relevante) productfoto's

Slider afbeeldingen, oftewel de afbeeldingen bovenaan een pagina, moeten uniform zijn. Je ziet echter regelmatig slider afbeeldingen die ieder een ander formaat hebben, waardoor de gehele pagina er rommelig uitziet. Wanneer de ene afbeelding over gaat in de andere verspringt deze, omdat de afmeting afwijkt van de vorige afbeelding. Niet erg prettig om naar te kijken als bezoeker. Het is dus ook aan te raden om hetzelfde formaat te gebruiken voor alle slider afbeeldingen die je inzet, zodat de pagina rustig en professioneel oogt.

 

Voor productfoto’s geldt hetzelfde advies. Gebruik alle productfoto’s in jouw webshop hetzelfde formaat zodat je een nette, overzichtelijke productweergave krijgt. Iets anders waar je op moet letten wanneer het gaat om productfoto’s is het gebruik van de canvasweergave. Kies je voor de canvasweergave, dan wordt er als het ware ingezoomd op de productafbeelding, waardoor je slechts een deel van de afbeelding ziet. Voor sommige producten zoals behang, gordijnen of kleding kan een canvasweergave veel waarde toevoegen, omdat bezoekers van jouw webshop zo het patroon op het behang of het materiaal van het kledingstuk goed kunnen zien. Verkoop je producten zoals koffiezetapparaten of broodroosters? Dan willen bezoekers graag het hele product zien en geen ingezoomde variant. Baseer jouw keuze dus op basis van jouw productaanbod.

 

Last but not least: zorg altijd voor foto’s die relevant zijn en van een hoge kwaliteit zijn. Als de kwaliteit van een foto te wensen overlaat en bijvoorbeeld niet scherp is, kan dit invloed hebben op de betrouwbaarheid van jouw webshop. Bij één mindere foto hoeft dit geen directe consequenties te hebben, maar komt dit vaak voor, dan loop je het risico dat een bezoeker liever winkelt bij een concurrent. Denk ook een stapje verder bij jouw productfoto’s: verkoop je bijvoorbeeld manden voor honden en katten? Plaats dan ook foto’s van een hond en een kat die daadwerkelijk in de mand liggen. Zo krijgt jouw bezoeker een goede indruk van het formaat van de mand.

Het ontbreken van essentiële informatie

Het lijkt een detail, maar is het zeker niet onbelangrijk: het vermelden van jouw btw-nummer en KvK-nummer van jouw onderneming in de footer van je webshop of op de contactpagina. Sommige webshops vermelden deze gegevens enkel in de algemene voorwaarden, terwijl die voorwaarden vaak pas zichtbaar zijn voor de klant tijdens het bestelproces. Volgens de ACM, Autoriteit Consument & Markt, is de basisregel dat de informatie over jouw onderneming op de gehele website makkelijk te vinden moet zijn, en dat het dus niet voldoende is om het zomaar ergens op de website te zetten.

 

Een over-ons-pagina valt ook onder de noemer ‘essentieel’ en mag niet ontbreken op jouw webshop. Vertel iets over de achtergrond van jouw online onderneming, over je passie, over wat jouw shop uniek maakt. Bezoekers willen graag overtuigd worden en zijn op zoek naar antwoorden op vragen die zij hadden voordat ze jouw webshop bezochten. Vertel meer over de werkwijze van jouw shop en kernwaarden en licht eventuele medewerkers uit. Voeg een persoonlijke foto bij en voila: bezoekers maken op deze manier echt kennis met jou en je webshop, wat het vertrouwen vergroot.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring