Instagram do's en dont's

CCV Shop summer course deel 7

Social media zijn een belangrijk onderdeel van de online marketing strategie van jouw webshop. Waar de populariteit van Facebook onder bepaalde doelgroepen minder wordt, wordt Instagram daarentegen juist steeds populairder.  In dit deel van de summer course gaan we in op wat je allemaal wél en vooral ook niet moet doen bij het inzetten van Instagram. Ook vertellen we je in dit deel van de summer course meer over hoe je kan profiteren van influencer marketing.

Do’s

Taggen

Een belangrijke do voor Instagram is het taggen. Wanneer je bijvoorbeeld een kleding webshop hebt, en je plaatst foto's van de nieuwe collectie broeken die in de webshop te koop is,  dan kun je deze producten op jouw Instagrampagina linken naar jouw webshop. Dus bijvoorbeeld een damesjeans op de foto met daarachter een link naar de specifieke productpagina op jouw webshop. Hierdoor stuur je mensen direct door naar jouw online kledingwinkel. Daarnaast kun je ook merken en klanten taggen. Stel: jouw klant deelt een mooie foto waarop hij een kledingstuk draagt dat hij bij jou heeft gekocht. Deze foto kun jij dan op jouw Instagrampagina plaatsen en hierin de klant taggen en ook wellicht het betreffende merk van het kledingstuk. Hierdoor vergroot je het bereik en ga je interactie aan met je volgers.

Foto’s van klanten

Zoals hierboven genoemd kun je foto’s van klanten ook zelf delen. Een andere manier om leuke klantfoto’s te verkrijgen is om bijvoorbeeld een winactie te houden op Instagram. Laat jouw volgers foto’s insturen waarbij zij hun favoriete item uit jouw webwinkel laten zien en degene met de leukste foto wint een kortingsbon! Op deze manier heb je veel nieuwe content om te delen op jouw social media en veel interactie met jouw klanten. Dit verhoogt niet alleen het verkeer naar jouw webshop en naar jouw Instagrampagina, maar ook het vertrouwen onder jouw volgers. Wanneer je liever geen winactie doet kun je ook een hashtag inzetten en je volgers aansporen om deze te gebruiken wanneer ze een foto delen met jouw product of jou taggen. Op deze manier krijg jij al deze leuke foto’s van je klanten ook zelf binnen!

Hashtags gebruiken

Hashtags zijn niet alleen te gebruiken om mensen foto’s te laten delen. Hashtags zijn ook ideaal om beter gevonden te worden via Instagram. Plaats bij elke post zoveel mogelijk hashtags die relevant zijn voor de foto, denk aan het merk, het product, unieke kenmerken van het product en de branche waarin je actief bent. Er is een maximaal aantal van 30 hashtags per post, dus houd hier rekening mee. Vraag jezelf bij het bedenken van geschikte hashtags af waar een potentiële klant op zou kunnen zoeken en op welke woorden jij graag gevonden zou willen worden. 

Dont's

Te veel of te weinig posten

Het is het makkelijkst wanneer je een vast ritme hebt in het plaatsen van posts. Je kunt kijken wat de beste tijden zijn voor jou om te posten door in het statistiekenoverzicht van Instagram te kijken wanneer de meeste van jouw volgers online zijn.  Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen veel en weinig posten. Wanneer je net begint met het opzetten van social media is 2 keer per week posten een goede start, zo lang je er maar voor zorgt dat de content die je plaatst altijd relevant en afwisselend is door bijvoorbeeld de ene keer een foto te plaatsen en de andere keer een video. 

Slechte kwaliteit foto’s gebruiken

Een grote don’t is afbeeldingen gebruiken waarvan de kwaliteit laag is. Zorg ervoor dat elke foto die je plaats op Instagram van goede kwaliteit is. Wanneer we het hebben over de kwaliteit van foto’s bedoelen we niet alleen het aantal pixels. We bedoelen ook dingen zoals:

•              Verwarrende objecten of teksten vermijden

•              Scherpe en juiste verlichting gebruiken

•              Een rustige achtergrond kiezen

Niet reageren op comments

Wanneer mensen reageren op jouw posts op Instagram is het enorm aan te raden om hier altijd op te reageren. Ook wanneer het klachten zijn. Het reageren op comments laat zien dat je de reacties leest en serieus neemt. Dit valt natuurlijk ook weer onder interactie. Wanneer je niet weet wat je moet reageren op een bepaalde comment, like de comment dan in ieder geval.

Influencer marketing

Op Instagram zijn de zogeheten ‘influencers’ steeds meer in opkomst. Voor elke branche zijn er mensen die als influencer worden gekenmerkt door hun grote bereik en vele volgers. Om je diensten of producten te promoten als bedrijf is het dan ook een goede optie om deze influencers in te zetten.

 

Wat zijn influencers eigenlijk? Dit zijn bekende Instagrammers die met hun berichten op social media invloed hebben op hun volgers. Ze zijn eigenlijk content producenten. Veel van hen doen dit als hobby of houden zich professioneel bezig met het promoten van producten in branches zoals kleding, koken, lifestyle of cosmetica. Naast Instagram gebeurt dit ook op Facebook, Twitter en YouTube. Het promoten kan gebeuren in de vorm van een video of  een foto.

Hoe werkt influencer marketing? Een influencer plaatst een foto, video of story op Instagram. Hierin promoten ze een specifieke dienst of product. De influencers proberen vaak niet te opvallend te promoten omdat hun aanhang op deze manier meteen de indruk kan krijgen dat ze betaald worden om iets over het product te vinden of zeggen. Je herkent gepromote content door de hashtag #spon bij het bericht.

 

Concreet aan de slag met influencer marketing? Hier zijn een paar stappen die je kan volgen:

1.   Kies een product uit jouw assortiment die je wilt laten promoten door een influencer.

2.   Onderzoek welke influencers bij jou branche passen en jouw doelgroep aanspreken.

3.   Stel een plan op met welke eisen je stelt aan de content en wat je verwacht van de influencer.

4.   Neem contact op met de influencer die bij jou product en merk past en leg je plan voor.

5.   Ga in gesprek en begin een hopelijk waardevolle samenwerking!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring