4 tips om het aantal winkelwagenverlaters te verminderen

CCV Shop summer course deel 7

Iedere webwinkelier heeft te maken met bezoekers die producten in hun winkelwagen plaatsen maar deze vervolgens niet afrekenen. In dit deel van de summer course geven we je een aantal tips waardoor je de conversie kunt verbeteren en het aantal winkelwagenverlaters kunt verminderen. Denk aan het voorkomen van onverwachte kosten voor de klant, en het bieden van een duidelijk check-out proces. Wanneer je door middel van deze tips een stijging in het conversiepercentage kunt realiseren omdat minder mensen de winkelwagen verlaten, is dat natuurlijk zeer welkom.

1. Voorkom onverwachte kosten

Volgens onderzoek verlaat meer dan de helft van de online shoppers hun winkelwagentje zonder een aankoop te hebben afgerond wanneer ze worden geconfronteerd met onverwachte kosten. Wellicht heb je dit zelf ook wel eens meegemaakt toen je een online aankoop wilde doen: je voegt het product van jouw keuze toe aan het winkelmandje op de betreffende webshop, en ziet dan dat er voor bepaalde zaken extra kosten worden berekend die niet werden getoond op de productpagina. Op dat moment besluit je de winkelwagen te verlaten zonder de aankoop af te ronden. Een voorbeeld van dergelijke onverwachte kosten zijn verzendkosten. Zorg er dus voor dat je de verzendkosten altijd duidelijk communiceert op je webshop, en dat deze niet pas zichtbaar zijn als de klant zijn winkelwagentje bekijkt.

2. Schep vertrouwen

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop bijvoorbeeld een SSL verbinding of recensies en aanbevelingen heeft, verzeker je de klant hiermee van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging.

3. Voeg Live Chat toe

Naast een faq-pagina waarop je algemene vragen van klanten beantwoord, kun je ook support bieden door middel van live chat. Met dit communicatiekanaal laat je zien dat je beschikbaar en dus behulpzaam bent, en kun je snel en effici├źnt reageren op vragen van bezoekers. Bezoekers hoeven op deze manier geen extra stap te nemen om in contact te komen met jouw shop, zoals het sturen van een e-mail of het plegen van een telefoontje, maar hoeven enkel het chatvenster te openen en hun vraag te typen. Ook wanneer ze reeds producten hebben toegevoegd aan hun winkelwagen en dus aankoopbereidheid zijn, kunnen ze via deze weg nog even snel een vraag stellen waarop ze direct een antwoord krijgen die eventuele twijfel wegneemt. Zou de klant op dat moment een mail moeten sturen of een contactformulieren moeten invullen, is de kans groot dat hij op dat moment besluit zijn winkelwagen te verlaten.

4. Maak het retourproces zo eenvoudig mogelijk

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar je zal altijd klanten houden die een product willen retourneren. Het is dan ook belangrijk om aandacht te

besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten terug kunnen sturen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn tot het doen van een aankoop op het moment dat een webshop een goede, voordelige en gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt. Zorg ervoor dat de informatie over het retourproces eenvoudig te vinden is op jouw webshop, dat deze informatie volledig is en dat je het proces zo eenvoudig mogelijk houdt voor de klant.

Ben je benieuwd naar meer tips om het aantal winkelwagenverlaters te verminderen? Download dan ons e-book waarin we naast bovenstaande tips, nog een aantal andere tips voor je op een rijtje hebben gezet. In het e-book lees je ook hoe je concreet aan de slag kunt met alle tips, en welke mogelijkheden de software van CCV Shop hiervoor biedt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring