De voordelen van bloggen voor jouw webshop

CCV Shop summer course deel 8

Bloggen zorgt voor meer verkeer naar jouw webshop omdat het goed is voor de SEO. Bloggen helpt niet alleen om de online zichtbaarheid van jouw shop te vergroten, maar het is ook de perfecte plek om verhalen te delen, contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren. In dit laatste deel van de summer course vertellen we meer over de voordelen, zodat je direct aan de slag kunt met bloggen, óf met nieuwe inzichten verder kunt gaan met bloggen. 

Google Ranking

Het gebruik van links in jouw blog is belangrijk (met name links naar jouw productpagina's), maar wat nog belangrijker is: koppel andere, externe, bronnen aan jouw blog. Stel, je verwijst in jouw blog naar een externe blog over een soortgelijk of over hetzelfde onderwerp. De kans bestaat dat de blogger naar wie je verwijst jouw blog ook interessant vindt en op zijn website of blog een linkje opneemt naar jouw blog. Op die manier creëer je een mooie wisselwerking en kom je onder de aandacht bij een breder publiek. Maar belangrijker: Google vindt het interessant als je externe links opneemt in jouw blog. Wanneer je namelijk naar andere blogs linkt die over hetzelfde of een soortgelijk onderwerp gaan als waarover jouw blog gaat (en dus over de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden) dan is dat voor Google een extra teken dat jouw blog over dat onderwerp (en dus ook die zoektermen) gaat.

 

Blogs zijn de perfecte plek om op natuurlijke wijze zinnen in te verwerken waarnaar mensen zoeken. Stel: iemand is op zoek naar "de beste vintage gehoorbeschermers”, en dat is toevallig een product dat jij verkoopt. Voor diegene is het natuurlijk leuk om hierover een blog te lezen, maar wanneer je zinnen waarop mensen zoeken verwerkt in je blog, wordt jouw webshop hierdoor hoger in de zoekresultaten getoond en is het dus waarschijnlijker dat iemand ook daadwerkelijk op jouw shop terecht komt wanneer hij op zoek is naar de vintage gehoorbeschermers.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een goede manier om jouw blogberichten visueel aantrekkelijk te maken, maar zorg ervoor dat je de afbeeldingen een naam geeft die het product of de hoofdzin over het product bevat. Noem een afbeelding dus niet ‘IMG001’, maar ‘Vintage gehoorbeschermers’. Dit wordt namelijk ook door zoekmachines opgepikt en draagt dus bij aan de positie van jouw shop in de zoekresultaten.

Vertrouwen en klantloyaliteit

Blogs bieden de perfecte gelegenheid om persoonlijke verhalen over jouw bedrijf te delen, zoals wat je heeft geïnspireerd om jouw webshop te starten, evenementen die je hebt bezocht en persoonlijke verhalen over jouw producten. Het fungeert als direct contact met jouw klanten om vertrouwen te wekken en voor klantloyaliteit te zorgen. Zie het als persoonlijke ‘touch’ waardoor je in de ogen van de klant dicht bij ze staat. Door regelmatig te bloggen blijft jouw shop bovendien ‘top of mind’ bij jouw publiek. Ook al heeft iemand op dit moment geen product nodig, je wilt wel dat ze aan jouw shop denken wanneer ze wel op zoek zijn naar een product. Stel: je verkoopt kleding en een bezoeker ziet een blogpost over zomerse kinderkleding. Tegen de tijd dat deze persoon daadwerkelijk wil gaan shoppen voor zijn kinderen, denkt hij door de blogpost wellicht aan jouw shop en doet hij zijn aankopen daar. Kortom: door bloggen zijn klanten eerder geneigd zijn om terug te komen naar jouw shop voor herhaalaankopen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring