Hoe blijf je deze zomer jouw concurrenten een stapje voor?

CCV Shop summer course deel 8

Een beetje concurrentie is natuurlijk gezond, maar hoe zorg je ervoor dat jij als webwinkelier niet achterblijft? In dit deel van de summer course gaan we in op hoe je het beste jouw concurrentie voor kunt blijven. Wellicht haal je zelf al inspiratie uit de aanpak van jouw concurrenten, maar kun je met deze tips je eigen draai geven aan jouw aanpak.

(Zomer)acties

Acties zijn heel goed om in te zetten voor de klantbinding. Tegenwoordig zie je talloze verschillende acties voorbij komen. Denk aan de welbekende ‘like, deel & win’ actie op social media. Een dergelijke actie werkt heel goed op Facebook en Instagram. En het leuke bij het houden van een actie is dat het veel mogelijkheden biedt. Je kunt de actie seizoensgebonden maken zoals een actie speciaal voor tijdens deze zomer. Of je gebruikt de coronacrisis als invalshoek om ondanks deze vervelende tijd, er met behulp van een actie toch het beste van te maken. Zorg er bij de acties die je inzet in ieder geval altijd voor dat je transparant bent naar je volgers toe en dat je altijd laat weten wat de ‘kleine lettertjes’ zijn.

Campagnes

Campagnes zijn een goede manier om jezelf te onderscheiden van de concurrenten. Bij een campagne kan je zelf je budget en de invulling ervan bepalen. Het mooiste is het wanneer je bijvoorbeeld zelfgemaakte foto’s van hoge kwaliteit promoot om hoger in Google gevonden te worden op woorden die relevant zijn voor het product op de foto. Ook hierbij kun je perfect inspelen op de zomer door een zomers getinte campagne in te zetten waarbij je jouw producten bijvoorbeeld toont in een zomerse achtergrond, of juist specifieke producten kiest uit jouw webshop die raakvlakken hebben met de zomer. Campagnes zijn perfect om je creativiteit op los te laten en om te laten zien dat jouw webshop en de producten die je verkoopt uniek zijn.

Ken jouw USP

USP staat voor unique selling point oftewel uniek verkoopargument. Jouw USP hoort bij jouw webshop en is een kenmerk die een concurrent waarschijnlijk niet heeft. Een USP kan van alles zijn, bijvoorbeeld dat jouw product milieuvriendelijk is of dat je gratis verzending aanbiedt. Wanneer je deze USP’s niet uitlicht op jouw webshop zullen klanten jouw webwinkel niet veel anders vinden dan die van een concurrent. Je kunt jouw USP’s bepalen door jezelf de volgende vragen te stellen:

 

• Welke producten verkoop ik?

• Aan wie verkoop ik ze?

• Waarom zou iemand juist bij mijn shop kopen?

 

Beantwoord deze vragen en definieer daarna jouw USP kort en duidelijk.

 

Dit zijn bijvoorbeeld plekken waar je jouw USP kunt communiceren op jouw webshop:

• Op jouw homepage, zodat klanten direct weten waarom ze bij jou zouden moeten bestellen

• Op de 'Over ons' pagina zodat de USP te verbinden is aan jouw verhaal

• Tussen jouw productaanbod zodat extra wordt benadrukt dat de USP’s verbonden zijn met jouw producten

Bloggen

Bloggen is een ideale manier om jezelf te profileren als experts in jouw branche. Door tips en tricks te verwerken in blogs en deze aan jouw doelgroep te tonen geef je hen misschien wel precies de informatie waarnaar ze opzoek waren. Naast tips en tricks is het ook leuk om bijvoorbeeld tutorials en het laatste nieuws uit de branche te delen met je bezoekers. Je kunt ervoor kiezen om verkoopinformatie in de blogs te verwerken maar wanneer je je wilt richten op het bieden van toegevoegde waarde voor je klanten, kun je beter voor branding doeleinden kiezen.

Kennisbank

Wanneer jij regelmatig opmerkingen of vragen krijgt op jouw webshop of bij je blogs, is het wellicht handig om een kennisbank in te richten. Het beantwoorden van vragen en opmerkingen geeft aan dat je om de bezoekers geeft. Daarnaast behoud je de interactie door vragen van bezoekers te beantwoorden. Beantwoord de vragen, geef mensen advies of verklap een slimme hack. Dit is de beste manier om een kennisbank te creëren. Een kennisbank is ook interessant voor potentiële klanten die misschien een product willen kopen en aan het kijken zijn bij verschillende aanbieders. Misschien geeft het feit dat jij als bedrijf jouw klanten van nuttige informatie voorziet de doorslag om het product bij jou te kopen.

Een uitnodigende webshop

Zorg ervoor dat de homepage van jouw webshop er professioneel en uitnodigend uitziet. De homepage van jouw webwinkel fungeert namelijk als een soort etalage. De homepagina moet de bezoekers aanmoedigen om te gaan shoppen. De visuele indruk van jouw merk wordt direct zichtbaar op je webshop. Probeer onderscheidend te zijn door je eigen design eraan te geven. Denk aan het lettertype dat je kiest tot aan het kleurenpalet dat je inzet. Elk onderdeel van design heeft invloed op hoe shoppers jouw bedrijf zien en of ze beslissen een klant van jou te worden. Zo kun je ook tijdelijk extra inspelen op de zomer in het design van je webshop zodat mensen extra vrolijk worden wanneer ze jouw webshop bezoeken en daardoor nog meer worden getriggerd om bij jou te bestellen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring