Kennisbank:
Zoekmachine tips
Geplaatst door Rutger Koebrugge, Last modified by Bastiaan Kuiper aan 15 maart 2017 10:24

Een webwinkel hoog in zoekmachines is een flinke uitdaging, echter ontzettend belangrijk om jouw webwinkel bekend te maken of om nieuwe klanten te trekken. De meest bekende zoekmachine's zijn Google, Yahoo! en bijvoorbeeld Bing. Deze 3 worden in meer dan 95% van de gevallen gebruikt.

Om hoog in zoekmachine's te eindigen zijn een heel aantal dingen van belang. Zoekmachine optimalisaties vallen onder SEO: Search Engine Optimization. Tevens zijn er diverse middelen welke jou hierin helpen. Wij noemen er enkele, om jouw webwinkel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te krijgen:

  1. Domeinnaam
    Een goed gekozen domeinnaam zal positief effect hebben. Verkoop je winterbanden, dan zal het domein www.winterbanden.nl één van de beste domeinen zijn. Ook de extensie zal van belang zijn. Richt je jouw verkopen ook op België, dan is het overwegen van een .be domein de moeite waard. Heb je een Europese markt, dan zijn extensies als .de, .eu, .fr of .com ook mogelijk belangrijk.
  2. SEO Alias
    Je kunt bij pagina's, categorieën en producten, SEO Aliassen opgeven, welke (evenals het domeinnaam) een positief effect zullen hebben. Een goede categorie SEO zou bijvoorbeeld zijn: www.winterbanden.nl/vredestein/.
    Zie ook: https://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35291
  3. Links naar jouw website
    Links naar jouw website zijn ook belangrijk. Let hierbij op dat één belangrijke websites meer invloed zal hebben wanneer deze een link plaatst, dan meerdere onbelangrijke websites. Tevens zal een soortgelijke website, met hetzelfde onderwerp, meer invloed hebben.
  4. Meta data plaatsen
    Meta data zal worden gebruikt door zoekmachines. Klik hier voor meer informatie omtrent het vullen van deze gegevens. 
  5. Google Webmaster Tools
    Google Webmaster Tools is een Tool welke je helpt om zo hoog mogelijk in Google te komen. U kunt uitgebreide informatie vinden in het Google centrum voor webmasters.
  6. Google Shopping
    je kan jouw producten in de speciale producten zoekmachine van Google plaatsen. Zie voor meer informatie hiervoor de pagina van Google Shopping.
  7. Webmaster Tools - Bing
    Webmaster Tools - Bing is een Tool welke jou helpt om zo hoog mogelijk in Bing te komen. Veel mensen gebruiken Google, maar Bing (of andere zoekmachines) kunnen natuurlijk nooit kwaad.
  8. Diverse tips
    Zoekmachine's indexeren veelal in de strekking 'Wat een bezoeker ziet' indexeren we goed. Plaats dus geen witte tekst op een witte achtergrond. Zoekmachines's kunnen je hiervoor 'straffen'.
    Plaats geen foutieve/dode links.
    De leeftijd van jouw website en/of teksten zal invloed hebben. Wijzig dus niet dagelijks pagina's, producten en/of teksten. Zorg er wel voor dat jouw teksten uniek zijn, omdat zoekmachine's teksten vergelijken en 'Dubbele content' minder zullen waarderen.
    De website titel mag ongeveer 64 karakters lang zijn

Tegenwoordig is het goed vindbaar maken van jouw webshop in zoekmachines eigenlijk al niet meer genoeg. Verdiep je daarom ook in Social Media zoals Google plus, Facebook en Twitter. Zie ook de mogelijkheid om uw producten in Facebook te plaatsen met de speciale Facebook koppeling.

Zie ook de volgende bronnen:

Bovenstaande punten geven (helaas) geen enkele garantie op een goed resultaat in zoekmachine's. Net als jou, hopen wij dat uw webwinkel zo hoog mogelijk in zoek resultaten wordt weergegeven! Hopelijk helpen bovenstaande punten je hierin zo goed mogelijk.

Naast het hoog eindigen in Google is het erg belangrijk om te weten wat jouw bezoekers precies doen op uw website. Met welke zoekwoorden komen ze binnen, hoe lang blijven ze op de website, welke pagina's worden goed bekeken, etc.. U kunt hiervoor erg goed Google Analytics gebruiken.