Les 1

Poets jouw CX op met de ONLY YOU-strategie

Jouw ONLY YOU-strategie

We hebben hier bij CCV de ONLY YOU-formule ontwikkeld om onze klanten een eenvoudige maar effectieve manier te bieden om de basis te leggen voor een succesvolle CX-strategie. Zodra je dit voor elkaar hebt, schiet je altijd in de roos wanneer je jouw doelgroep wilt bereiken.

Bel mij terug

Er is geen naam ingegeven
Er is geen bedrijfsnaam ingegeven
Er is geen telefoonnummer ingegeven

Het verzoek is succesvol verzonden. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Stap 1 - Ken jouw klant

Ontdek waar jouw klanten vrolijk van worden, wat de pijnpunten zijn, hoeveel ze te besteden hebben en wat ze doen in hun vrije tijd. Neem bijvoorbeeld buyer persona 'Geïnteresseerde Gea': een avontuurlijke vrouw die het heerlijk vindt om nieuwe dingen uit te proberen. Onze nieuwe speciale lijn voor festivalmake-up is deze zomer echt iets voor haar. Hoe beter je hun levens begrijpt, des te makkelijker het voor jouw merk is om meerwaarde te bieden. Download hier jouw gratis personasjabloon en volg de aanwijzingen om jouw belangrijkste 2 à 3 persona’s te definiëren!

Stap 2 - Vind uit wat jouw 'WAAROM-zin' is

Formuleer vervolgens een WAAROM-zin voor elke persona, geschreven vanuit hun specifieke oogpunt. Hiermee maak je duidelijk waarom jouw dienst of product voldoet of tegemoetkomt aan de wensen van jouw buyer persona of waarom deze een pijnpunt verlicht.  Download hier de GRATIS WAAROM-sjabloon.

 

Als je online babyproducten verkoopt, zou je als persona een jonge moeder kunnen nemen met een baby die maar niet in een goed slaapritme komt. De WAAROM-vraag kan dan zijn:

WAAROM? “Omdat ik er dan voor kan zorgen dat mijn baby makkelijk in slaap valt en ik dan het gevoel krijg dat ik goed voor mijn kind zorg.”

    

Doe dit voor al jouw persona’s en splits dit uit in specifieke diensten en producten die het meest geschikt zijn voor elke persona.

 

Stap 3 - ONLY YOU-strategie

Vergelijk vervolgens jouw WAAROM-vragen met die van jouw concurrenten op de WAAROM-sjabloon en bedenk hoe je het leven van jouw klanten beter of makkelijker kunt maken wanneer zij met jouw merk communiceren.

 

Beschrijf in één zin waarom ALLEEN jij jouw klanten kan geven wat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld:

  1. [Voeg hier de naam van jouw bedrijf in] is de enige online winkel die een geluidsmachine voor baby’s levert      waarvan de werking wetenschappelijk bewezen is.
  2. [Voeg hier de naam van jouw bedrijf in] verkoopt als enige coffee to go-bekers die lokaal in Rotterdam zijn ontworpen en geproduceerd.
  3. [Voeg hier de naam van jouw bedrijf in] is de enige online winkel die uitsluitend milieuvriendelijke producten voor huisdieren verkoopt.

 

Stel je zelf vervolgens de volgende vragen: Is het pakkend? Past het bij jouw merk? Zullen jouw buyer persona’s er onmiddellijk door verleid worden?

 

Wanneer je naar de voorbeelden hierboven kijkt, zie je dat ze hun nichedoelgroep moeten aanspreken. Niet alle fervente milieubeschermers hebben een huisdier, dus het is verspilde moeite om je op milieubeschermers te richten. Als je een duidelijke buyer persona hebt, trek je met elke marketingactie de aandacht van potentiële klanten!

 

Evalueer: jouw concurrenten zullen je uiteindelijk (en vaak ook snel) volgen. Blijf jouw ONLY YOU-bericht ontwikkelen. Prik in jouw agenda elke zes maanden een datum waarop je dit bericht weer onder de loep neemt.​​

Stap 4 - Implementeer

Plaats samen met jouw team jouw nieuwe strategie centraal in jouw marketinginspanningen. Jouw berichten op sociale media, jouw blogposts en alle content voor jouw klanten zullen de uniekheid en de waarde van jouw CX belichamen als jouw ONLY YOU-statement telkens luid en duidelijk overkomt.

Dit was het voor vandaag!

Wanneer je een paar minuten de tijd neemt om deze stappen te zetten, krijg je ook een vrij goed beeld van jouw huidige CX-strategie

Deze oefening vormt de basis van de cursus en we zullen er regelmatig naar terugverwijzen. Dat is het voor nu, we zien je hier morgen terug voor de volgende les.

Dan laten we je zien hoe je de klantreis kunt uitstippelen.

Wil je meer weten over USP's en hoe je kunt opvallen?


Check de blog

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring