Les 4: CCV Casestudy

Goedkopezwembroeken.nl en hun uitstekende CX Strategie

Jan Tanja is sinds 1991 werkzaam in de sportbranche. Na een start als werknemer in verschillende sportzaken werd hij eigenaar van zijn eigen sportwinkel. Inmiddels is hij geswitcht naar de online verkoop, en wel die van zwembroeken in allerlei soorten en maten. Seizoensgebonden artikelen dus, een echte nichemarkt. Het doel van Jan? Het aanbieden van een mooie collectie zwembroeken van goede kwaliteit, maar voor de laagst mogelijke prijs tegen de hoogst haalbare service. En alles altijd met een glimlach. Hoe onderscheidt hij zich van andere webshops in zwemkleding?

Bel mij terug

Er is geen naam ingegeven
Er is geen bedrijfsnaam ingegeven
Er is geen telefoonnummer ingegeven

Het verzoek is succesvol verzonden. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Concurreren op prijs-kwaliteitverhouding en service

Jan: “Ik concurreer vooral op prijs-kwaliteitverhouding en service. Door mijn ervaring in de sportbranche weet ik waarmee ik mij kan onderscheiden. In de reguliere handel kregen we wel eens klachten over badkleding. De stof ging pillen of lubberen. Ik ben nu vier jaar bezig met de online verkoop en als ik vijf klachten heb gehad is het veel. Dat bevestigt dat het dus gewoon mogelijk is, goede kwaliteit leveren tegen lage prijzen.”

 

“Ook houd ik mij veel bezig met het schrijven van blogs waardoor ik goede posities in zoekmachines heb verworven met belangrijke zoekwoorden zoals zwemshort, zwemslip en zwemboxer. Op deze zoektermen heb ik nu een top drie positie in Google. Door te bloggen zet je jezelf bovendien neer als specialist en als iemand die de juiste kennis heeft. Dit trekt ook klanten aan denk ik. En het is echt cool als je ketens als Zalando en Decathlon onder je kunt krijgen op Google door te bloggen en dus organisch je positie te claimen.”

 

“Verder adverteer ik heel specifiek met Google AdWords op bijvoorbeeld grote maten waterschoenen en gele zwembroeken. Ik had toevallig een gele zwembroek toegevoegd aan mijn shop en dacht, dat wordt geen succes. Maar niets bleek minder waar. De zwembroek was binnen no time uitverkocht vanwege Dries Roelvink, die in een gele zwembroek verscheen. Nu laat ik ze zelfs maken in het buitenland, zoveel vraag is ernaar. Om hoog te scoren in de zoekresultaten heb ik de zwembroek de Roelvink zwembroek genoemd.”

Niche binnen niche

“Ik ben veel bezig met klanttevredenheid en wil op dit gebied zo maximaal mogelijk scoren”, aldus Jan. “Zo stuur ik bij alle bestellingen een handgeschreven kaart mee, dat verrast mensen. Volgens mij is dat key, het op een positieve manier verrassen van mensen. Zeker in de huidige tijd waarin het aanbod groot is, kun je op deze manier het verschil maken. Door een persoonlijke benadering onderscheid je je van de grotere ketens. Ook snelle levering, lage verzendkosten en een korte reactietijd op mails zijn punten waardoor ik mij onderscheid. Ik probeer altijd binnen twee uur te reageren op een mail en stel me coulant op. Is een klant ontevreden over een product? Dan is mijn streven altijd om deze ontevredenheid weg te nemen. Als daar een nieuwe zwembroek voor nodig is, dan is dat zo.”

 

“Ook viel het me op dat je bij veel webshops vaak veertien dagen moet wachten voordat je je geld terug hebt wanneer je een kledingstuk retour stuurt. Dat vind ik zo vreemd. Wanneer iemand bij ons een zwembroek terug stuurt, stort ik nog dezelfde dag het aankoopbedrag terug op zijn of haar rekening. Want waarom zou je daar langer mee wachten? Het is één druk op de knop dus een kleine moeite. Wanneer klanten hun geld snel terug hebben, geeft dit ze een positief gevoel waardoor ze eerder geneigd zijn nogmaals een aankoop te doen bij jouw shop.”

Zo kun je CX dus inzetten voor jouw bedrijf

We willen Jan ontzettend bedanken voor het delen van zijn ondernemerservaring en kennis op het gebied van CX. Door middel van praktische casestudies zoals die van Goedkopezwembroeken.nl kun je inspiratie opdoen om op jouw klanten op verschillende manieren te bereiken.

Hoe verder?

Check morgen je inbox voor het volgende deel van deze cursus. Hierin voegen we al jouw CX kennis samen met een stapsgewijze handleiding om jouw merk CX te optimaliseren.

 

Wil je het hele verhaal van Jan lezen? Dat kan!


Check de blog

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring