arrow_backTerug naar Startersgids

6. Stel het logistieke proces in

Na een geplaatste order wordt het logistieke proces in gang gezet. Verzendkosten, zonebeheer, verpakkingsmateriaal: allemaal zaken die je goed geregeld moet hebben om ervoor te zorgen dat jouw product goed aankomt. Maar hoe pak je dit het beste aan en waar moet je zoal rekening mee houden?

webwinkel beginnen e-book

Verzendkosten

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Verzendkosten beheer


Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Klanten houden niet van onverwachte verzendkosten. Wees daarom zo transparant mogelijk en vermeld de verzendkosten duidelijk op jouw webshop. Stel jouw verzendkosten daarnaast niet te hoog in, dit schrikt af en werkt daardoor niet conversieverhogend.


De verzendkosten worden bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. Je kunt de verzendkosten zelf bepalen op basis van:

 
  • check

    Een vast bedrag per verzending

  • check

    Het gewicht van het pakket

  • check

    Geen verzendkosten boven op een bepaald bedrag

  • check

    Verzendkosten per land

  • check

    Verzendkosten per pakket


De verzendkosten worden automatisch berekend aan de hand van de zone en de verpakking die je mee hebt gegeven aan het product. Het versturen van brievenbuspost is bijvoorbeeld goedkoper dan het versturen van een product in een kartonnen doos. Sinds 2007 is het in Nederland wettelijk verplicht om btw te berekenen over de verzendkosten. Wanneer je deze optie in jouw onderhoudstool aanzet, wordt de btw automatisch doorberekend.

 

Tip: Verzendkosten zijn de belangrijkste reden voor klanten om af te haken. Houd hier rekening mee. Wees transparant en voorkom het verrassingseffect.

Zonebeheer

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Landen- en zonebeheer


Landen kunnen worden verdeeld in vijf zones. Wanneer een klant iets bestelt, geeft deze het afleverland aan. Je kunt verschillende landen aan één van de vijf zones toevoegen. Verder kun je bij elke zone het volgende instellen: geen btw berekenen of btw voor bedrijven verleggen (hiervoor moet bij de order een btw-nummer opgegeven worden).
Met het gebruik van zonebeheer kun je per zone andere verzendkosten berekenen, afhankelijk van hoe je de zones hebt ingedeeld. Daarnaast kun je aangeven of je aan bedrijven uit een bepaalde zone wel of geen btw moet doorberekenen.


Verpakkingen

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Verpakkingbeheer


De producten die je verzendt moeten uiteraard goed verpakt worden. Met CCV Shop heb je de keuze uit verschillende verpakkingen waaronder brievenbuspost of een kartonnen doos. Door op de button ‘Voeg toe’ te klikken, kun je ook zelf een verpakking toevoegen. Door gebruik te maken van de importtool kun je direct de juiste verpakking koppelen aan jouw producten.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring