arrow_backTerug naar Startersgids

7. Marketing Tips & Tricks

Jouw webwinkel staat. Nu wordt het tijd om naamsbekendheid te genereren. Dat lukt alleen als je prominent aanwezig bent op internet. Je kunt internetmarketing op verschillende manieren inzetten. In dit hoofdstuk lichten we dit verder toe.

Vergelijkingssites

Startpunt > App Store > Vergelijkingssites


Vergelijkingssites zijn websites die dezelfde producten van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Door je aan te melden bij diverse vergelijkingssites is jouw webwinkel voor potentiële klanten beter vindbaar. Daarnaast zijn de bezoekers van een vergelijkingssite over het algemeen erg koopgericht. Ze zitten in de laatste stap van het aankoopproces, weten vaak al wat ze willen aanschaffen en zijn alleen nog op zoek naar de juiste aanbieder. In de App Store van CCV Shop vind je diverse koppelingen met vergelijkingssites als Beslist, Kieskeurig en Tweakers.

 

Nadat je de gewenste app hebt geïnstalleerd, kun je de instellingen aanpassen via Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Vergelijkingssites, affiliates & keurmerken.

Beoordelingssites 

Startpunt > App Store > Reviews

 

We onderscheiden twee soorten reviews: productreviews en webshopbeoordelingen. Productreviews gaan enkel over één product, webshopbeoordelingen zijn beoordelingen van jouw gehele webshop. Goede reviews werken conversieverhogend. Wanneer potentiële klanten goede beoordelingen lezen, gaan ze sneller over tot een aankoop. In de App Store van CCV Shop vind je koppelingen met de app Productreviews, KiyOh en Feedback Company. Je kunt met deze apps klantbeoordelingen verzamelen en publiceren. Na een bestelling in jouw webwinkel, wordt er automatisch een beoordeling aan de klant gevraagd.

 

Nadat je de gewenste app hebt geïnstalleerd kun je de instellingen aanpassen via Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Bestelproces & voorraad.

Facebook catalogus

Startpunt > App Store > Facebook Business Extenstion

 

Social media zoals Facebook en Instagram zijn enorm in populariteit gegroeid, en ook het verkopen van producten via deze kanalen gebeurt steeds vaker. Wil jij jouw webshopproducten ook op Facebook aanbieden? En heb je een Facebook business account? Dan is het met de Facebook Business Extension app mogelijk om een productcatalogus aan te maken die je vervolgens op jouw Facebookpagina kunt tonen. Je bepaalt zelf welke producten je in de catalogus wilt tonen.

Nieuwsbrief

Startpunt > Mijn klanten > Mailingtool


Veel webshops en bedrijven maken gebruik van e-mailnieuwsbrieven, een veelgebruikt marketinginstrument door webwinkeliers. Het is een laagdrempelige manier om snel te communiceren met jouw (potentiële) klanten. Via een nieuwsbrief kun je makkelijk inspelen op recente gebeurtenissen, updates versturen en aanbiedingen doen. Uit onderzoek is gebleken dat een nieuwsbrief nog effectiever is dan social media. Een nieuwsbrief komt bijna altijd aan en is vaak gericht op een bepaalde klantengroep. Dit zorgt voor meer binding en werkt conversieverhogend.

Google

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Zoekmachine en statistieken > Google

Google AdWords

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google, en het vereist enige kennis om dit goed in te zetten. Wanneer je gebruikmaakt van dit advertentieprogramma betaal je pas op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt. Dit wordt Cost Per Click genoemd. Het voordeel hiervan is dat je zelf jouw budget kunt instellen. Wanneer dit budget bereikt is, wordt de advertentie automatisch uitgeschakeld. Zet je Google AdWords in, dan verschijnt jouw advertentie boven of onder de zoekresultaten van Google. Je geeft aan bij welke zoekwoorden van Google jouw advertentie moet verschijnen. Zorg dus dat je relevante zoekwoorden gebruikt en dat de tekst in de advertentie hierop aansluit.

Google Search Console

Met Google Search Console kun je de indexering van jouw webshop bekijken binnen Google. Deze tool maakt het mogelijk om jouw webshop door de ogen van Google te zien. Je krijgt onder andere inzicht in de links naar jouw webshop, in welke pagina’s niet goed werken en kunt zien via welke zoekwoorden bezoekers jouw webshop hebben gevonden.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis programma van Google waarmee je inzicht krijgt in de statistieken van jouw webshop. Waar komen jouw bezoekers vandaan? Welke pagina’s van jouw webshop worden het meest bekeken en hoeveel tijd spenderen bezoekers op jouw webshop voordat zij deze weer verlaten? Waardevolle informatie die je kan helpen bij het verbeteren van jouw webshop.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring