arrow_backTerug naar E-book webwinkel beginnen 2021

3. Design

Het design van je webshop De uitstraling van jouw webshop is heel bepalend voor de eerste indruk die je maakt. Functioneel moet alles kloppen, maar het oog wil ook wat. Besteed daarom tijd en aandacht aan het design en de lay-out.

webwinkel beginnen e-book

3.1 Investeer in je huisstijl

Bij online aankopen speelt vertrouwen een grote rol. De eerste indruk die je maakt op je (potentiële) klant moet daarom goed zijn. De look en feel van je webshop moet passen bij de producten en diensten die je aanbiedt, maar ook bij je doelgroep. Een investering in een professionele huisstijl is vaak een goede investering.

 

Waar moet je in ieder geval aan denken bij een huisstijl:

Bedrijfslogo

Een logo is vaak één van de eerste dingen die je klanten zien als ze op je website belanden. Het is zichtbaar op alle pagina’s in je webshop, maar ook als je facturen en producten gaat versturen gebruik je een bedrijfslogo.​​​​​

Lettertypes

Er zijn duizenden fonts (lettertypen) die je kunt kiezen. Het door jou gekozen lettertype moet zowel passen bij de sfeer die je wilt overbrengen als bij het webfont. Niet elk lettertype is gebruiksvriendelijk voor online beeldschermen. Let er daarnaast op dat het lettertype ook aansluit bij je logo en dat je er niet te veel door elkaar gebruikt, dit ziet er vaak slordig uit.​​​​​​

Kleurgebruik

Kleuren zijn heel bepalend voor de sfeer die je overbrengt. Stel een kleurenpalet samen, zodat het kleurgebruik op je website consistent is. In je huisstijl wordt de kleurstelling vastgelegd die past bij de sfeer die je wilt uitstralen.

 

In een huisstijl passen alle elementen, het logo, de lettertypes en het kleurgebruik goed bij elkaar. Door de sfeer die je hiermee neerzet krijgt een bezoeker meer gevoel en beleving bij je webshop. Ook teksten en foto’s dragen hieraan bij. Uiteindelijk zet je hiermee je imago neer.

​​​​​​

Tip: Op zoek naar de juiste uitstraling voor je webshop? Maak een moodboard van afbeeldingen, kleuren, logo’s en stijlen die je mooi vindt. Ook als je besluit de ontwikkeling van je huisstijl uit te besteden is dit een handige briefing voor een vormgever die ermee aan de slag gaat.

3.2 Zorg dat je website responsive is

Veel mensen doen een uiteindelijke online aankoop vaak via hun desktop of laptop, zeker bij duurdere producten. Echter begint de zoektocht naar een product of dienst steeds vaker op de mobiele telefoon. Als je webshop niet responsive is, dus niet meeschaalt op een tablet of smartphone, wordt je webshop als gebruiksonvriendelijk ervaren. Het gevolg is dat er een grotere kans is dat deze consumenten daardoor verder zoeken en misschien zelfs belanden op de site van je concurrent.

3.3 Maak kwalitatief goede productfoto’s

Voor foto’s geldt dat ze je product zo goed en duidelijk mogelijk moeten laten zien. Uiteindelijk is het beeld van je product (in combinatie met de beschrijving) de reden waarom iemand wel of niet tot aankoop overgaat. Voor het maken van professionele en kwalitatief goede foto’s kun je natuurlijk een fotograaf inhuren. Je kunt er ook voor kiezen zelf te fotograferen. Zorg in dat geval voor een goede camera, maar ook voor twee daglichtlampen, zodat de belichting altijd hetzelfde is.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring