6. De logistiek van je webshop
Als een bestelling is afgerekend in je webshop, zet je het logistieke proces in gang. Hierbij krijg je te maken met verzendkosten, vervoerders en geretourneerde producten. Allemaal zaken die je goed geregeld moet hebben. Waar moet je zoal rekening mee houden?

6.1 Verzendkosten
Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Je kunt er ook voor kiezen om vanaf een bepaald orderbedrag gratis te verzenden. Wat je ook kiest, wees er in ieder geval duidelijk over: klanten houden niet van onverwachte verzendkosten.
Tip: Wil je geen hoge verzendkosten in rekening brengen? Verhoog dan de prijs van je product zodat je de verzendkosten laag kunt houden. Of dit voor jou interessant is, hangt af van de producten die je aanbiedt en de concurrentie in de markt.
6.2 Soorten verzendingen
Verzendkosten worden bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. Het versturen van brievenbuspost is bijvoorbeeld goedkoper dan het versturen van een pakketje. Je kunt de verzendkosten zelf bepalen op basis van:- check
Een vast bedrag per verzending
- check
Het gewicht van het pakket
- check
Geen verzendkosten boven op een bepaald bedrag
- check
Verzendkosten per land
- check
Verzendkosten per pakket
6.3 Bereken btw over verzendkosten
Sinds 2007 is het in Nederland wettelijk verplicht om btw te berekenen over de verzendkosten. Hier ontstaat vaak verwarring over doordat PostNL is vrijgesteld van btw. Zij hoeven geen btw af te dragen en brengen dit dus ook niet in rekening. Jij bent echter wel verplicht om hierover btw te betalen omdat jij als webwinkelier niet bent vrijgesteld van btw.

6.4 Verzendpartijen
Veel startende webshopeigenaren kiezen er in het begin voor om zelf de pakketten naar de verzendpartij te brengen. Maar als het aantal bestellingen toeneemt, kun je hier behoorlijk druk mee zijn. Dan is het wellicht handig om te kijken naar een vervoerder die je pakketten verzendt, zoals PostNL en DHL. Kijk bij het kiezen van een vervoeder naar de prijs, snelheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en hoe geautomatiseerd de diverse partijen werken. Er zijn verzendpartijen (bijvoorbeeld SendCloud) die vaak groots inkopen waardoor je goedkoper kunt verzenden, ook als kleinere webshop.
6.5 Retourneren van producten
Bepaal voordat je begint met het verzenden van pakketten of klanten deze gratis mogen terugsturen of dat zij hier zelf voor moeten betalen. Kies je voor gratis retourneren? Bekijk dan of een antwoordnummer iets voor je is. Met een antwoordnummer kunnen klanten het pakket gratis inleveren en hoeft je niet bij elke retourzending de gemaakte verzendkosten aan de klant terug te betalen.