arrow_backTerug naar E-book webwinkel beginnen 2021

8. De vindbaarheid van je webshop

Om goed vindbaar te zijn in Google is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Google verandert regelmatig iets om de zoekopdrachten zo relevant mogelijk te houden voor gebruikers. Actuele kennis over die veranderingen helpt je om bezoekers te blijven trekken.

webwinkel beginnen e-book

8.1 Teksten

Het is belangrijk dat je webshop goede en duidelijke teksten bevat. Om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen, moeten je teksten in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

Maak een lijst met relevante zoekwoorden

Stel een lijst op met zoekwoorden. Zoekwoorden die van belang zijn voor je webshop in het algemeen en voor de producten die je verkoopt. Schrijf voor elk woord of combinatie aan woorden een tekst die elk op een afzonderlijke webpagina voorkomt. Wanneer je heel veel verschillende zoekwoorden en onderwerpen op één pagina behandelt, kan Google niet goed inschatten wat de belangrijkste tekst is.

Plaats de zoekwoorden op strategische plekken in de tekst

Het is belangrijk dat deze in de titel, subkoppen en aan het begin en einde van een tekst voorkomen. Houd er wel rekening mee dat je tekst goed leesbaar moet blijven en overdrijf het aantal zoekwoorden niet. Google waardeert relevantie, maar vooral teksten die prettig leesbaar zijn.

Schrijf een unieke tekst

Dit vergroot je vindbaarheid. Bovendien is het vaak niet toegestaan om teksten van anderen te kopiëren wegens auteursrechten.

8.2 Linkbuilding

Linkbuilding is heel belangrijk voor het vergroten van je vindbaarheid. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links die naar jouw website verwijzen. Maar hoe verkrijg je die? Je bent immers grotendeels afhankelijk van derden. Het is goed om uit te zoeken welke websites gerelateerd zijn aan die van jezelf. Door vervolgens contact met hen op te nemen en aan te bieden om relevante content aan te leveren (blogs, columns etc.) zullen zij sneller een link naar je website plaatsen. Verder kun je ook handmatig linkbuilden door bijvoorbeeld links te ruilen, op te nemen in advertenties of ze via een forum te vermelden. Hoe meer relevante links er naar jouw website verwijzen, hoe hoger je scoort in Google.

8.3 Metadata

Als klanten via een zoekmachine op zoek zijn naar informatie, krijgen ze in de zoekresultaten drie dingen te zien van elke website: de titel, een korte omschrijving en de URL. Wil je jouw webwinkel optimaliseren voor zoekmachines? Geef elke pagina dan een duidelijke paginatitel en vul zogenaamde meta descriptions in. Een meta description is een korte omschrijving van de pagina die direct zichtbaar is in de zoekresultaten. Het instellen kost weinig tijd, maar levert veel nieuwe bezoekers op.

8.4 Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en versterken vaak ook de inhoud. Laat Google weten waar jouw afbeeldingen over gaan. Gebruik hiervoor de alttag. Hiermee geef je de afbeeldingen een soort label. Laat in de omschrijving van de afbeelding zoveel mogelijk relevante zoektermen terugkomen.

Tip: Weet je veel over je branche en de producten die je verkoopt? Begin een blog. Dat is een goede manier om met potentiële klanten in contact te komen en je webshop op een interessante manier onder de aandacht te brengen. Daarnaast waardeert Google websites die regelmatige nieuwe en unieke content plaatsen, waardoor het ook je algehele vindbaarheid ten goede komt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring