arrow_backTerug naar E-book webwinkel beginnen 2021

1. Voorbereiding

Misschien weet je al precies wat voor soort webwinkel je wilt beginnen. Je weet welke producten je gaat verkopen en hebt ook al ideeën over je webshopconcept. Misschien zijn je plannen nog wat pril en wil je eerst gericht marktonderzoek doen. In welke stadium je je ook bevindt, het is altijd verstandig om vooraf te toetsen of je idee rendabel is.

 

1.1 Marktonderzoek

1.1 De concurrentie

Zijn er andere spelers, groot of klein, in Nederland of in het buitenland, die jouw producten of diensten al aanbieden? Bestudeer ze. Het is goed om te weten voor welke prijzen ze de producten aanbieden. Verder kun je kijken hoe zij hun marketing aanpakken, welke productomschrijving ze gebruiken, hoe gebruiksvriendelijk de webshop is, hoe goed ze zijn te vinden in Google, hoe populair ze zijn op social media en ook hoe het is gesteld met de klantvriendelijkheid.

1.1.2 Kopersmarkt

Een voorwaarde voor succes is dat mensen je producten willen kopen. Er moet dus vraag zijn naar het product. Stel jezelf kritische vragen over de kopersmarkt. Het is essentieel dat er genoeg kopers zijn, dat je weet wie ze zijn en hoe je ze kunt bereiken. Zijn het vooral mannen of vrouwen, en hoe oud zijn ze ongeveer? Kopen ze producten graag online, wat vinden ze belangrijk als ze jouw product kopen en op welke mediakanalen zijn zij voornamelijk aanwezig?

1.1.3 Mogelijke leveranciers

Ga je producten inkopen, dan moet je als webshopeigenaar op zoek naar leveranciers. Als je online zoekt op producten, kom je niet direct terecht op sites van groothandels en leveranciers. In tegenstelling tot winkels en webshops hebben groothandels er niet zo veel belang bij om online goed vindbaar te zijn. De reden ligt eigenlijk voor de hand: ook jij bent er als webshopeigenaar niet bij gebaat dat in Google.

Een goede voorbereiding is het halve werk

 

Tips:

1. Vind je het lastig om online goede leveranciers te vinden? Zoek dan eens op zoektermen als ‘groothandel’ gecombineerd met het product of de branche. Bijvoorbeeld: groothandel + kerst of leverancier + kerstdecoratie.

2. Om informatie te krijgen over mogelijkheden en prijzen, moet je gericht contact leggen met de leverancier. Het kost dus tijd om onderzoek te doen, prijzen te vergelijken en uiteindelijk tot zaken over te gaan.

3. Om op de hoogte te blijven van het nieuwste productassortiment, zijn er binnen iedere branche regelmatig beurzen en evenementen, waarop veel leveranciers en groothandels te vinden zijn met het nieuwste aanbod.

4. Via webwinkelsoftware zijn er technische koppelingen mogelijk met groothandels. Zo kun je eenvoudig en direct zakendoen met leveranciers en via dropshipment je producten verkopen.

1.2 Strategie

Als je idee rendabel is, is het tijd om aan je strategie te werken. Strategie is de manier waarop je alle middelen gaat inzetten om je doelen te bereiken.

1.2.1 Doelgroep

Als je je marktonderzoek hebt gedaan, weet je waar je je kopers kunt vinden. Door te focussen op een gerichte doelgroep kun je je assortiment, de uitstraling van je webshop en de communicatie-uitingen zo goed mogelijk afstemmen op de koper.

1.2.2 De naam van je webshop

Je hebt een naam nodig die aansprekend is en makkelijk te onthouden. Bij voorkeur dus geen lastige spelling, lange namen of koppeltekens die mensen over het hoofd zien. Belangrijker nog is dat de naam online beschikbaar is. Let bij online beschikbaarheid niet alleen op de domeinnaam, maar check ook of je naam nog beschikbaar is als naam op social media-kanalen.

1.2.3 USP’s: wat onderscheidt jou van anderen?

Uiteindelijk wil je het natuurlijk beter doen dan je concurrent. Waar onderscheid jij je precies mee ten opzichte van de concurrent? Dit zijn jouw Unique Selling Points (USP’s). Kun jij je klanten een beleving bieden die ze nergens anders online kunnen vinden? Zijn jouw producten exclusief of bijzonder? Zoek naar een reden waarom klanten juist bij jou willen kopen. Probeer minstens drie USP’s te formuleren waarmee je jezelf kunt positioneren in de markt.

1.2.4 Uitstraling en positionering

Als je weet wat jouw webshop bijzonder maakt, is het een stuk makkelijker om te bepalen hoe je je gaat positioneren in de markt. Denk hierbij aan je naam, doelgroep en je USP’s. Je staat ergens voor en hebt keuzes gemaakt. Bij die positionering hoort ook een bepaalde uitstraling. Richt je je met je webshop op het hogere segment en verkoop je dure producten? Pas hier dan ook je uitstraling op aan.

1.2.5 Prijsbepaling

Als de inkoopprijs van het product bekend is, bepaal je de verkoopprijs. De verkoopprijs is de inkoopprijs + marge + btw. Rekenvoorbeeld eigen product: Maak je zelf meubels van steigerhout en ben je 8 uur bezig met het maken van een tuinbank, dan bereken je eerst je eigen uurloon. Als je 25 euro per uur rekent, is dat 200 euro. De materialen koop je voor 100 euro in. De inkoopprijs voor de tuinbank is dan 300 euro. Vervolgens zet je hier een winstmarge op van bijvoorbeeld 35% (€105,-).

De verkoopprijs is dan als volgt opgebouwd:

​​​​

Uurloon: 

    € 200,-

Materialen:

+ € 100,-

Marge 35%:

+ € 105,- 

Btw 21%:

+ € 85,- 

Verkoopprijs:

    € 490,-

Hoeveel marge je kunt berekenen is afhankelijk van de markt waarin je actief bent. Is jouw product handgemaakt, exclusief of is er sprake van schaarste (meer vraag in de markt dan aanbod) dan kun je hogere marges berekenen. Stel jezelf wel de vraag hoeveel de klant bereid is om voor jouw product te betalen. Koop je producten in die in veel webshops worden aangeboden, dan is de concurrentie groter en zijn de marges doorgaans lager.

Checklist: stel vast of je idee rendabel is

  • check

    Is de markt van jouw product/dienst nog niet verzadigd?

  • check

    Zijn er genoeg kopers in de markt voor je product of dienst?

  • check

    Kun je deze kopers ook makkelijk online vinden en bedienen?

  • check

    Zijn er leveranciers waar je tegen goede inkoopprijzen producten kunt vinden?

  • check

    Of: kun je het product zelf maken tegen gunstige tarieven?

  • check

    Zit er genoeg marge op jouw producten of diensten?

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring