arrow_backTerug naar E-book webwinkel beginnen 2021

4. Wet- en regelgeving voor je webshop

Als je producten en diensten gaat leveren, moet je je als webshop aan een aantal regels houden. Dit zijn geen vrijblijvende adviezen, kopers hebben rechten als ze iets bij je aanschaffen. Zo is er een wettelijke bedenktijd bij internetaankopen en ben je verplicht om bepaalde informatie over je bedrijf en product te vermelden.

Het is raadzaam om je in te schrijven bij de KvK

webwinkel beginnen e-book

Tip: Ben je klaar om online te gaan, dan is het raadzaam om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Is de webshop een hobby of iets wat je naast andere werkzaamheden doet? Doe dan voor de zekerheid navraag bij Kamer van Koophandel of de Belastingdienst welke regels er op jouw situatie van toepassing zijn.

4.1 Verplichte informatie op je site

Op je webshop moet een aantal wettelijk verplichte informatie staan, zoals contactgegevens. Zorg ervoor dat deze duidelijk te vinden zijn voor bezoekers.

We helpen je op weg met deze handige checklist:

  • check

    De naam van je onderneming zoals die geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel (KvK)

  • check

    Het inschrijfnummer bij de KvK

  • check

    Het adres van waaruit je werkt

  • check

    Je contactgegevens: in ieder geval een e-mailadres en een andere mogelijkheid voor contact zoals een telefoonnummer

  • check

    Je btw-nummer

  • check

    De prijs van je producten inclusief alle belastingen

  • check

    De belangrijkste kenmerken van je product (kleur, typenummer)

  • check

    De wijze van betalen

  • check

    De kosten van aflevering en verzending

4.2 Algemene voorwaarden

Als je geen algemene voorwaarden hebt, geldt voor jou en je klanten de Nederlandse wet- en regelgeving voor koop en verkoop. Algemene voorwaarden worden door veel webwinkeliers gebruikt om aanvullende zaken te verduidelijken. Denk hierbij aan het volgende:

4.2.1 Betaling en bestelproces

Het moet voor je klant duidelijk zijn waar hij voor betaalt. Voordat de consument de bestelling plaatst, moet je daarom een totaaloverzicht geven van de bestelling. Vervolgens moet goed zichtbaar zijn dat het gaat om een bestelling waar een betalingsverplichting aan vastzit. Betaal je als webwinkelier voor het aanbieden van bepaalde betaalmethoden, dan mag je deze kosten doorberekenen aan de klant. Maar deze kosten mogen niet hoger zijn dan de kosten die je hier zelf voor betaalt. CCV Shop Academy - Hoe start ik een webwinkel? t 15

4.2.2 Levering en levertijd

Als je in je algemene voorwaarden geen levertijd opneemt, ben je verplicht om binnen 30 dagen je producten af te leveren. Verkoop je producten waarbij je die levertijd misschien niet kunt waarmaken, dan is het van belang dit specifiek op te nemen in je algemene voorwaarden.

4.2.3 Garantie

Je kunt zelf een garantietermijn vaststellen, maar dat betekent niet dat klanten na het verlopen van de termijn geen rechten meer hebben. In de wet is geregeld dat kopers recht hebben op een deugdelijk product, er is dus sprake van een wettelijke garantie. Hiervoor geldt geen wettelijke garantietermijn omdat het ene product langer meegaat dan het andere. Als je product gebreken vertoont die bij normaal gebruik niet waren te verwachten, dan kan de koper jou daar alsnog op aanspreken. Klanten hebben dan recht op een gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van hun geld.

4.2.4 Ontbinding van de overeenkomst

Zolang je klant geen bevestiging van de bestelling heeft ontvangen, mag de overeenkomst ontbonden worden. Verstuur daarom zo snel mogelijk een orderbevestiging. Als het aankoopproces te onduidelijk is, heeft een klant ook een juridische reden tot ontbinding van de overeenkomst.

Tip: Keurmerken voor webshops zoals Thuiswinkel Waarborg of WebwinkelKeur bieden vaak goede algemene voorwaarden voor webwinkels aan. Deze kun je gratis downloaden en gebruiken.

4.3 Herroepingsrecht

Als iemand iets in je webshop heeft gekocht, heeft hij of zij wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. Dat is de periode waarin iemand zonder opgaaf van redenen de koop weer ongedaan kan maken. Die bedenktijd heet ook wel het herroepingsrecht. En het geldt ook als het product was afgeprijsd of iemand de verpakking al open heeft gemaakt. Als iemand een beroep doet op de bedenktijd, moet je als ondernemer het aankoopbedrag retourneren.

4.3.1 Verzendkosten retour

Als de koper aanspraak wil maken op de bedenktijd, is hij of zij verplicht om je product binnen 14 dagen retour te sturen. Wil je dat de klant zelf verantwoordelijk is voor de retourkosten, dan dien je de klant hier vooraf over te informeren. Anders moet je als webwinkelier ook de retourkosten betalen. Je kunt uit het oogpunt van service ook aangeven dat klanten kosteloos kunnen retourneren. Je kiest er dan bewust voor deze kosten voor je rekening te nemen.

Tip: De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hier precies beschreven wat je moet doen als een klant een beroep doet op de bedenktijd.

4.4 Klachtenprocedure

Heeft iemand een klacht over je producten of dienstverlening, dan moet je bereikbaar zijn om die klachten op te lossen. Je moet op je website in ieder geval een adres vermelden waar klanten terechtkunnen met hun klachten. Communiceer duidelijk waar de klantenservice van je webwinkel bereikbaar is en hoe snel je doorgaans reageert op mails wanneer je niet telefonisch bereikbaar bent. Gaat het om een klacht waar je met je klant niet uitkomt, dan kun je naar de rechter of naar de Geschillencommissie Thuiswinkel.

 

4.5 Cookiewet en privacygevoelige informatie

Data is als webshopeigenaar heel waardevol: je kunt precies zien hoe lang een bezoeker op je site is, welke pagina’s ze bekijken, waar ze eventueel afhaken en zelfs welke producten nog onafgerekend in het winkelmandje liggen. Om die data te kunnen inzien worden er bij klanten zogenaamde cookies geplaatst. Soms is de data die je verzamelt privacygevoelig. Om die informatie te gebruiken, moet je toestemming vragen aan je bezoeker voor het plaatsen van cookies. Ga je aan de slag met de cookiemelding op je site, bekijk dan ook eens op de website van de ACM wat de regels zijn voor het gebruik van cookies.

 

4.6 Sancties bij niet naleven wet- en regelgeving

De ACM is onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Economische zaken en ziet toe op een goede naleving van het consumentenrecht. Als de ACM ziet dat je de regels overtreedt, krijg je eerst een waarschuwing en word je verzocht zo snel mogelijk orde op zaken te brengen. Doe je dat niet, dan kan de ACM verschillende maatregelen nemen: van een dwangsom tot bestuurlijke boetes.

 

4.7 GDPR

Vanaf 25 mei 2018 is de Europese privacywetgeving van toepassing: de GDPR (General Data Protection Regulation) of in het Nederlands de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wetgeving zorgt voor een versterking en uitbreiding van privacy rechten. Dit brengt meer verantwoordelijkheden mee voor organisaties die persoonsgegevens verwerken.

 4.7.1 Rechten AVG

De AVG beschrijft een aantal rechten van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens. De rechten die voor de webwinkelier het meest in het oog springen zijn: het recht op inzage, het recht op rectificatie en aanvulling, het recht op vergetelheid. Als webwinkelier moet je daarom kunnen voldoen aan verzoeken om inzage van gegevens van klanten, om het verwijderen van gegevens die niet wettelijk bewaard moeten worden of bijvoorbeeld het ondersteunen van een opt-out bij nieuwsbrieven. Ook CCV Shop zorgt ervoor dat de software voldoet aan de AVG normen, zodat de persoonsgegevens die jij met ons deelt goed beschermd zijn.

 4.7.2 Privacyverklaring

In een privacyverklaring informeer je jouw bezoekers over hoe jij omgaat met persoonsgegevens. Welke gegevens verzamel je? Hoe bewaar je ze? Met wie deel je ze? Met de komst van de AVG moet je deze punten duidelijker communiceren naar jouw bezoekers.

 

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van jouw privacyverklaring, of wil je zeker weten dat deze correct is? Schakel dan onze partner JuriDox in, en ontvang binnen no time jouw eigen privacyverklaring.

4.7.3 Verwerkingsregister

Onder de AVG heb je een verantwoordingsplicht. Je moet verantwoorden hoe je persoonsgegevens verwerkt. Dit doe je door het bijhouden van een verwerkingsregister, een document waarin je verwerkingen van persoonsgegevens vastlegt. Bekijk hier wat er in het verwerkingsregister moet worden opgenomen. Heb je hulp nodig? Privacyblox kan je ondersteunen met het verwerkingsregister.

4.7.4 Verwerkersovereenkomst

 Wanneer je als verwerkingsverantwoordelijke (webshopeigenaar) persoonsgegevens deelt met andere partijen, dien je een verwerkersovereenkomst af te sluiten met deze partijen. Zo dien je dit ook af te sluiten met CCV Shop, aangezien wij de persoonsgegevens van jouw klanten verwerken. Met klanten hoef je niet zo’n overeenkomst af te sluiten. Omdat we snappen dat het lastig is om een verwerkersovereenkomst op te stellen, hebben wij dit voor je gedaan. Wanneer je een webshop start via de software van CCV Shop, kun je deze dan ook accepteren. Bekijk hier de onderdelen die je dient op te nemen in een verwerkersovereenkomst.

4.7.5 Datalek register

De privacywet eist dat organisaties binnen 72 uur een datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), ténzij het niet waarschijnlijk is dat het datalek een risico oplevert voor ‘de rechten en vrijheden van betrokkenen’. De betrokken personen informeert u alleen als er sprake is van een hoog risico. Zie ook de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Datalek melden: Organisaties die een datalek willen melden bij de AP, kunnen dat doen via het meldloket datalekken.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring