E-commerce in Nederland is uitgegroeid tot een volwassen markt. In 2022 kocht 53 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder via internet kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze producten aan kop van de online aankopen, gevolgd door cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires en etenswaren. Als jouw webshop succesvol is in Nederland, en je toe bent aan een volgende stap, of als je juist merkt dat jouw productaanbod gewild is in het buitenland, kan je de grens over gaan met je online business. Deze keuze moet je weloverwogen maken. Het is dan ook verstandig om je te verdiepen in de kansen die er liggen in het buitenland.
Wat zijn de wensen van klanten over de grens? En wat zijn voor hen redenen om wel of geen internationale online aankoop te doen? Volgens de Europese Commissie hebben consumenten hiervoor verschillende redenen. Onder andere bezorgproblemen en gebrek aan vertrouwen in buitenlandse webwinkels spelen een rol. Om een succesvolle stap naar ondernemen over de grens te zetten, is het dus belangrijk dat je deze barrières wegneemt en voldoet aan de factoren die jouw stap naar het buitenland succesvol kunnen maken. In dit e-book vertellen we je waar je rekening mee moet houden, en helpen we je op weg naar een succesvolle internationalisatie van jouw webwinkel.
Wanneer je met jouw webshop internationaal actief bent, wordt dit ook wel cross border e-commerce genoemd. Cross border e-commerce betekent niets meer dan het online verkopen van producten en diensten aan bedrijven en/of consumenten over de grens.
Europa telt plus minus 816 miljoen inwoners waarvan er maar liefst 264 miljoen online aankopen doen. Ongeveer 4% van deze 264 miljoen consumenten komt uit Nederland. De Nederlandse markt is klein en raakt verzadigd: ongeveer 66% van de Nederlandse bevolking koopt al online. Bovendien komen er steeds meer webwinkels bij waardoor het Nederlandse online landschap druk is en relatief veel concurrentie kent. De groei van jouw webshop is natuurlijk van belang voor de langetermijnstrategie. Deze groei is onder andere te realiseren door marktontwikkeling en uitbreiding van jouw shop naar het buitenland.
Cross border ondernemen kent veel voordelen:
Door jouw shop te internationaliseren bereik je een groter aantal klanten. Wanneer je een grote klantkring opbouwt, en dus met grotere volumes werkt, kun je jouw producten goedkoper inkopen bij jouw leveranciers.
De kosten die je maakt en de investeringen die je doet, kun je verdelen over meerdere markten. Zo benut je jouw investeringen optimaal. Denk aan investeringen in een systeem zoals jouw webshopsoftwaresysteem of jouw boekhoudingpakket.
Als je je begeeft in meerdere markten, ben je minder afhankelijk van één land. Hierdoor kun je bij een economische neergang in één van de landen waarin je actief bent met jouw shop de tegenslag beter opvangen.
De redenen en voordelen voor het internationaliseren van jouw webwinkel zijn duidelijk. Om daadwerkelijk succesvol te zijn in het buitenland, is een goede voorbereiding enorm belangrijk. In dit e-book lees je wat er allemaal nodig is voor een goede start en succesvolle uitvoering van jouw cross border strategie.
Essentieel voor het realiseren van een goede cross border strategie is het kijken naar het cross bordermarktpotentieel. De eerste stap in het proces van verkopen over de grens is immers bepalen in welk(e) land(en) je wilt verkopen. Het is nuttig om je te verdiepen in de marktcijfers van een land, het aantal online shoppers en de verhouding tussen de fysieke retail en online verkoop.
Ook zal je moeten kijken of er al veel webshops in jouw markt aanwezig zijn in het betreffende land, zodat je kunt bepalen in hoeverre jouw productaanbod van toegevoegde waarde is. En kies je er bijvoorbeeld voor om een meertalige webshop te beginnen, of start je per land een aparte webshop?
Bovendien dien je te beseffen dat de markten die je wilt aanboren verschillen van de Nederlandse markt (denk bijvoorbeeld aan taal, cultuur en consumentenrecht) en dus een andere aanpak vereisen. De grootste markten voor ondernemen over de grens liggen volgens onderzoek van Statista in Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Deze landen kunnen dus zeer interessant zijn wanneer jij je wilt richten op online verkoop over de grens.
Wanneer je een keuze hebt gemaakt wat betreft met welk(e) land(en) je jouw afzetmarkt wilt uitbreiden, is het zaak om je te verdiepen in je nieuwe doelgroep. Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen stellen:
Wat weet je van de bevolkingssamenstelling en heb je inzicht in het besteedbaar inkomen van je doelgroep? Bij welke doelgroep past jouw productaanbod, en hoe groot is die groep in het betreffende land? En wat is de penetratiegraad van internet/mobiel, ofwel: hoe zijn consumenten connected? I
Welke attitude heeft de buitenlandse bevolking tegenover online shoppen? En wat vinden consumenten het belangrijkst bij het doen van een online bestelling? Hoe betaalt men het liefst online? Als online ondernemer zal je antwoorden moeten hebben op dit soort kwesties en hierop in moeten spelen. Voorbeeld: iDEAL is in Nederland volledig ingeburgerd als betaalmethode, maar in de landen om ons heen zijn creditcards en PayPal meer gemeengoed.
Wanneer je jouw webshop gaat uitbreiden naar het buitenland, moet je rekening houden met een aantal factoren die bepalend kunnen zijn voor het succes. Hierbij kun je denken aan factoren zoals culturele verschillen tussen landen, een meertalige webshop en lokale betaalmethoden, maar ook aan lokale keurmerken en het bezorgproces. We zetten de belangrijkste factoren voor je op een rijtje.
Een belangrijke factor is culturele verschillen die bestaan tussen landen. Het succes van jouw internationale stap hangt namelijk onder andere af van in hoeverre jouw webwinkel is afgestemd op de cultuur en behoeften van potentiële klanten in het land waarop je je wilt richten. Voorbeeld: Nederlanders en Britten lijken qua cultuur zeer sterk op elkaar. Toch is de consument in Engeland wat terughoudender dan die in Nederland. Hij wil graag weten wie er achter de webshop zit en houdt van transparantie en beleefdheid.
Belgen spreken elkaar vaak aan met u en hechten net als Britten veel waarde aan beleefdheid. Ga je je richten op de Belgische markt? Gebruik dan bij voorkeur formeel taalgebruik en vousvoyeer (spreek consumenten met ‘u’ aan). Daarnaast zijn Belgen relatief bescheiden. De stijl en tone of voice die je gebruikt kan hierbij een groot verschil maken. Indien je te direct bent in jouw communicatie, kunnen Belgische consumenten dit interpreteren worden als arrogantie.
Jouw webshop moet goed leesbaar zijn voor jouw internationale klanten, en moet dus in de juiste taal beschikbaar zijn. Behalve de algemene teksten in je webshop, moeten ook productbeschrijvingen, algemene voorwaarden en alle klantcommunicatie beschikbaar zijn in de juiste taal. Meer dan de helft van de Franse en Duitse consumenten geeft bijvoorbeeld aan liever een aankoop te doen bij een webshop in hun eigen taal (Bron: Common Sense Advisory). Behalve het feit dat jouw webshop daadwerkelijk leesbaar is voor de buitenlandse consument, helpt het vertalen van de content ook bij de vindbaarheid in zoekmachines, waardoor je onder de aandacht komt bij jouw nieuwe klantgroep. Wil je per land waarin jouw webshop actief is, een afzonderlijke webshop gebruiken, dan kun je de content het beste laten vertalen door een native speaker, iemand die de moedertaal van het desbetreffende land spreekt. Zo voorkom je vertaalblunders en weet je zeker dat de inhoud van je webshop begrijpelijk is voor je bezoekers. Vaak weten zij ook de juiste tone of voice te pakken om de doelgroep mee aan te spreken.
Jouw buitenlandse webshop(s) moeten uiteraard net zo goed vindbaar zijn als de shop die je in Nederland runt. De fout die je hierbij niet moet maken, is het letterlijk vertalen van je Nederlandse SEO-content. De eerste stap die je daarom moet zetten is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek voor het desbetreffende land. Geef de belangrijkste zoekwoorden door aan een native speaker en laat hem of haar vervolgens de juiste content schrijven. Vergeet hierbij ook de meta descriptions en page titles niet. Verder zijn zaken als linkbuilding, het regelmatig verversen van je content en het actief inzetten van social media ook heel belangrijk.
De vindbaarheid van jouw shop hangt ook af van de domeinnaam. Je kunt per land een nationale domeinextensie realiseren, waardoor je beter gevonden wordt. Per land kun je namelijk de webshop inrichten met ieder zijn eigen instellingen en mogelijkheden. Zo speel je goed in op de cultuur die er heerst en trends die er spelen. Consumenten in andere landen zullen daarnaast eerder een aankoop doen bij een webwinkel met een nationale domeinnaam, wat betekent dat je .nl domeinnaam in dat geval niet aantrekkelijk is. Ook de internationaal gebruikte .com domeinnaam kan van pas komen wanneer je gaat ondernemen over de grens
Wanneer je de juiste betaalmethoden aanbiedt in jouw webshop, zullen klanten minder snel hun winkelwagentje verlaten voordat ze de aankoop hebben voltooid, waardoor jouw conversie omhoog gaat. Maar welke betaalmethoden moet je aanbieden? In Scandinavische landen en Duitsland moet je bijvoorbeeld betalen op rekening als betaaloptie aanbieden, terwijl we in Nederland het liefst via iDEAL betalen. Het is dus belangrijk om te weten hoe klanten in het land waar je je op wilt richten het liefst betalen. Wij hebben alvast een en ander voor je op een rijtje gezet:
Andere betaalmethoden die in België gebruikt worden, zijn bijvoorbeeld: KBC/CBC, Riverty, Apple Pay en Klarna.
Andere betaalmethoden die in Duitsland gebruikt worden, zijn bijvoorbeeld: Bankoverschrijving en creditcards.
Hoe win je het vertrouwen van je klanten als je de grens overgaat? Voor jezelf geldt waarschijnlijk ook dat het online winkelen in een Nederlandse shop vaak toch wat veiliger voelt dan wanneer je dit bij een Franse webshop doet. Het is daarom belangrijk dat je vertrouwen wekt middels een Europees of lokaal keurmerk.
Het doel van een Europees webwinkelkeurmerk is het stimuleren van internationale verkoop met betere bescherming, meer duidelijkheid en transparantie. Voor jouw webshop kun je uit diverse keurmerken kiezen. De belangrijkste Europese webwinkelkeurmerken zijn:
Ecommerce Europe Trustmark
Dit Europese webwinkelkeurmerk is gelanceerd door Ecommerce Europe en Thuiswinkel. org. Met dit keurmerk laat je zien dat je voldoet aan de Europese wet- en regelgeving. Leden van Thuiswinkel.org mogen het Ecommerce Europe Trustmark gratis in combinatie met het Thuiswinkel Waarborg voeren.
EuroSafeShop
Het keurmerk EuroSafeShop is opgesteld aan de hand van de IECA-Europe Gedragscode, waarin de belangrijkste Europese consumentenrechten bijeengebracht zijn. Om in aanmerking te komen voor het EuroSafeShop keurmerk meld je jouw webwinkel aan voor keuring, waarbij wordt getoetst of jouw webwinkel voldoet aan de IECA-Europe Gedragscode.
Trusted Shops
Een Europees keurmerk voor online winkels dat controleert of een webwinkel de rechten van klanten respecteert
Ieder land heeft zijn eigen cultuur en vereist daarom ook een andere marketingaanpak. Wanneer je het zelf lastig vindt om er achter te komen wat er op marketinggebied van je wordt verwacht in het buitenland, kun je samenwerken met lokale partners. Zij kunnen je tips en advies geven over zaken waarmee je rekening moet houden. Een voorbeeld: In Nederland zeggen wij ‘koekenpan’, maar in België noemt men dit ‘braadpan’. Dit lijkt een klein verschil, maar jouw marketing- en communicatie uitingen moeten aansluiten bij het land van jouw keuze. De succesfactoren die voor jouw webshop gelden, gelden ook voor jou overige marketing- en communicatie uitingen, waaronder social media.
Wanneer je ervoor kiest om internationaal te gaan met jouw shop, kun je ervoor kiezen om wat betreft social media te communiceren vanuit één profiel, of om juist meerdere profielen aan te maken zodat je per land een apart profiel hebt. Je kunt aan zo’n nieuw profiel bijvoorbeeld een aantal letters van het betreffende land toevoegen zoals Webshop_NL, Webshop_EN of Webshop_FR. Op ieder profiel kun je vervolgens in de juiste taal communiceren met jouw klantgroep en volgers. Ook kun je op deze nieuwe profielen doorverwijzen naar de link van jouw webshop dat in de juiste taal is geschreven. Je kunt het ook houden bij één profiel waarmee je je richt op alle landen waarin je actief bent. Communiceren in het Engels kan uitkomst bieden, omdat veel mensen deze taal spreken.
Met behulp van verschillende tools kun je inzicht verkrijgen over de lokale markt waarin je wilt opereren. Zo kun je de huidige bezoekers op jouw webshop of social media pagina’s analyseren met Google Analytics of Facebook Insights. Vervolgens kun je jouw social media strategie aanpassen op basis van de resultaten die naar voren komen uit de analyse, en kun je inspelen op de belangrijkste geografische gebieden.
Laat zien dat je op de hoogte bent van wat er zich lokaal afspeelt, ook al hebben deze gebeurtenissen niet direct iets met jouw shop of merk te maken. Denk hierbij aan feestdagen die in het betreffende land gelden, of andere bijzonderheden waarop je kunt inspelen. Dit helpt je om de relatie met jouw lokale markt op te bouwen en te onderhouden.
Vergroot jouw bereik in de lokale markt door samenwerkingen aan te gaan met andere lokale merken die online actief zijn. Volg andere e-commerce spelers op social media, regeer op Instagram, like hun posts op Facebook en ga het gesprek eens aan. Wie weet kun je samen met anderen een leuke gezamenlijke actie opzetten, of elkaar op een andere manier versterken.
Een vereiste voor een succesvolle webwinkel in het buitenland is een goede verzending van producten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de Fransozen en Denen hun buitenlandse bestellingen veel liever later bezorgen door hun nationale postbedrijf, dan door een koeriersdienst als UPS of DHL. Andersom hebben Britten voorkeur voor een koerier aan de deur. Duitsers maakt het daarentegen weinig uit. Bedenk dus vooraf welke partij jouw leveringen gaat verzorgen: een lokale partij of een internationale vervoerder.
Denk ook na over welke verzend- en/of retourkosten je gaat berekenen. Het is verstandig om eens onderzoek te doen naar hoe jouw lokale concurrenten dit hebben ingericht.
Hoe dan ook: houd altijd rekening met de wensen van de klant.
Zorg ervoor dat jouw algemene voorwaarden, verzend- en retourvoorwaarden en cookies overeenkomen met de lokale regelgeving in het land waarin je actief bent. Op veel gebieden van consumentenrecht is de regelgeving binnen Europa gestandaardiseerd en vastgelegd in de Richtlijn Consumentenrecht. Toch moet je de consument laten weten welk nationaal recht je toepast in je webwinkel. Een logische plek om dit te communiceren is in de algemene voorwaarden van je shop. Wanneer je niets communiceert, geldt automatisch het recht van het land waarin de consument woont.
Op welke gebieden gelden er verschillen binnen Europa?
In bijna geheel Europa geldt een garantietermijn van twee jaar vanaf de datum van aankoop of levering. In Nederland geldt een flexibele garantietermijn afhankelijk van de levensduur van het product die de klant redelijkerwijs kan verwachten. Let dus bij leveren in het buitenland op afwijkende garantietermijnen.
In Nederland zorgen de algemene voorwaarden voor een hoog beschermingsniveau van de consument. Dit betekent dat je meestal automatisch voldoet aan de verplichtingen die in een ander land gelden wanneer het gaat om de algemene voorwaarden. Onderzoek wel of het land waarin je wilt verkopen niet-toelaatbare clausules hanteert in de algemene voorwaarden en of de buitenlandse regelgeving verplicht dat je duidelijker bent in het aanbieden van de algemene voorwaarden op jouw website.
Mag je jouw product verkopen zoals je het op voorraad hebt? Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse wetgeving die het verplicht stelt om een deel van het achterspatbord van een fiets wit te maken. In veel landen is dit niet het geval en kan jouw product of verpakking er compleet anders uit zien.
Ook voor diensten geldt dat wetgeving voor het aanbieden van een dienst in het buitenland kan afwijken. Je mag bijvoorbeeld als advocaat niet zomaar in Duitsland je diensten als advocaat aanbieden
Wanneer je in een ander land gaat verkopen, moet je rekening houden met de btw-wetgeving die daar geldt. Bovendien kunnen de verplichtingen verschillen bij b2b (business to business) of b2c (business to consumer) verkoop en tussen verkoop van diensten of goederen. Verkoop je goederen aan consumenten binnen de EU?
Dan kun je de regels van Nederland aanhouden, mits je onder de ‘verkopen op afstand drempel’ blijft. Overschrijd je deze drempel, dan moet je je registreren in het andere land, en btw in rekening brengen aan de hand van de tarieven die daar gelden. Deze drempel is € 10.000 per kalenderjaar .
Btw-tarieven kunnen worden onderscheiden in standaard, verminderd of vrijgesteld tarief afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt. In sommige landen geldt een nultarief of een sterk verminderd tarief voor bepaalde producten. Zorg er dus voor dat je altijd de juiste tarieven toepast die in het betreffende land gelden. In sommige landen kan een product onder het standaardtarief vallen, terwijl dit product in andere landen vrijgesteld is of onder een verminderd tarief valt
Wil je na het lezen van dit e-book de stap naar het buitenland zetten met jouw webshop? Met de betaalde pakketten van CCV Shop beschik je onder andere over een meertalige webwinkel, de juiste valuta per land en een eigen domeinnaam.
Een Engelse, Franse, Duitse, Italiaanse, of Turkse webwinkel? Met CCV Shop heb je de mogelijkheid om jouw webwinkel in meerdere talen op te zetten. Je kunt zelfs werken vanuit hetzelfde onderhoudspanel wanneer je een webwinkel in verschillende talen hebt. Wil je een webshop in een andere taal dan bovenstaande? Met de optie ‘Eigen talen’ kun je de teksten op jouw webshop zelf invoeren in de taal van jouw keuze.
Beheer jij straks meerdere webshops in verschillende landen, maar wel met een gedeeld productassortiment? Met onze functionaliteit Multishop coördineer je verschillende webshops vanuit één beheeromgeving. Oftewel: jouw voorraad wordt automatisch bijgewerkt en het beheren van je producten wordt extra gemakkelijk.
Wil je dat jouw producten ook over de grens goed gevonden worden? Onze meertalige webwinkels zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines in het buitenland. Geef een SEO-alias en metadata op per product, pagina of categorie.
In jouw internationale shop wil je prijzen in de juiste valuta tonen. Bij CCV Shop heb je een ruime keuze aan valuta, bijvoorbeeld de Euro, Engelse Pond, Amerikaanse Dollar en Deense Kroon. Ook het verzenden van pakketten naar het buitenland is eenvoudig. Je kunt per land en per zone eenvoudig specifieke verzendkosten instellen.
Over elk product dat je verkoopt, moet btw worden betaald. Je hebt de mogelijkheid om bij buitenlandse verkopen de btw te verleggen. De afnemer betaalt de btw dan in eigen land. Met de software van CCV Shop is dit eenvoudig in te stellen.
Wil je na het lezen van dit e-book de stap naar het buitenland zetten met jouw webshop? De software van CCV Shop is dé alles-in-één oplossing voor zowel de beginnende als ervaren webwinkelier. Met CCV Shop heb je een webshop inclusief hosting, updates en support voor een vast maandelijks bedrag. Heb je vragen over de software van CCV Shop of wil je meer informatie over internationaal ondernemen? Neem dan contact op met het supportteam via 088 990 7700 of per mail via support@ccvshop.nl.