De alles-in-één oplossing voor jouw webshop
Gratis trial
Talloze designtemplates

Contact Login
  • Product
    • Mogelijkheden
    • Voorbeelden
    • Design
    • Apps en Integraties voor je Webshop
    • Ontdek CCV Online Payments
    • CCV SalesPOS
  • Prijzen
  • Design Studio
  • Hulp nodig?
    • Hulpcentrum
    • Educatie
    • Laatste nieuws en updates
    • Over ons
    • De partners van CCV Shop
Gratis Trial
Contact Login
Gratis Trial
    • Mogelijkheden
    • Voorbeelden
    • Design
    • Apps en Integraties voor je Webshop
    • Ontdek CCV Online Payments
    • CCV SalesPOS
  • Prijzen
  • Design Studio
    • Hulpcentrum
    • Educatie
    • Laatste nieuws en updates
    • Over ons
    • De partners van CCV Shop
  • Contact
  • Login
Inhoudsopgave: 1. Voorbereiding 2. Je webshop opzetten 3. Design 4. Wet- en regelgeving voor je webshop 5. Online betalen 6. De logistiek van je webshop 7. De administratie van je webshop 8. De vindbaarheid van je webshop 9. Maak gebruik van internetmarketing 10. Start met de software van CCV Shop

Hoe start ik een webwinkel?

E-book

Je hebt het idee om een eigen webshop te starten maar weet niet goed waar je moet beginnen? Dan biedt dit e-book je de helpende hand. 

Een goede voorbereiding is het halve werk. De keuzes die je maakt bij het starten van je eigen webshop, hebben vaak een direct effect op je succes. Denk aan de naam die je kiest, de producten of diensten die je gaat aanbieden, het onderzoeken van de concurrentie en - niet onbelangrijk - de kopers die je denkt te vinden.

In dit e-book vind je praktische tips die je stap voor stap helpen bij de voorbereiding en alles wat er komt kijken bij het runnen van een webshop. Van geschikte webwinkelsoftware tot betaalmethoden. Van marketing tot het logistieke proces.

1. Voorbereiding

Misschien weet je al precies wat voor soort webwinkel je wilt beginnen. Je weet welke producten je gaat verkopen en hebt ook al ideeën over je webshopconcept. Misschien zijn je plannen nog wat pril en wil je eerst gericht marktonderzoek doen. In welke stadium je je ook bevindt, het is altijd verstandig om vooraf te toetsen of je idee rendabel is.

1.1 Marktonderzoek

1.1.1 De concurrentie

Zijn er andere spelers, groot of klein, in Nederland of in het buitenland, die jouw producten of diensten al aanbieden? Bestudeer ze. Het is goed om te weten voor welke prijzen ze de producten aanbieden. Verder kun je kijken hoe zij hun marketing aanpakken, welke productomschrijving ze gebruiken, hoe gebruiksvriendelijk de webshop is, hoe goed ze zijn te vinden in Google, hoe populair ze zijn op social media en ook hoe het is gesteld met de klantvriendelijkheid.

1.1.2 Kopersmarkt

Een voorwaarde voor succes is dat mensen je producten willen kopen. Er moet dus vraag zijn naar het product. Stel jezelf kritische vragen over de kopersmarkt. Het is essentieel dat er genoeg kopers zijn, dat je weet wie ze zijn en hoe je ze kunt bereiken. Zijn het vooral mannen of vrouwen, en hoe oud zijn ze ongeveer? Kopen ze producten graag online, wat vinden ze belangrijk als ze jouw product kopen en op welke mediakanalen zijn zij voornamelijk aanwezig?

1.1.3 Mogelijk leveranciers

Ga je producten inkopen, dan moet je als webshopeigenaar op zoek naar leveranciers. Als je online zoekt op producten, kom je niet direct terecht op sites van groothandels en leveranciers. In tegenstelling tot winkels en webshops hebben groothandels er niet zo veel belang bij om online goed vindbaar te zijn. De reden ligt eigenlijk voor de hand: ook jij bent er als webshopeigenaar niet bij gebaat dat in Google.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Tip 1: Vind je het lastig om online goede leveranciers te vinden? Zoek dan eens op zoektermen als ‘groothandel’ gecombineerd met het product of de branche. Bijvoorbeeld: groothandel + kerst of leverancier + kerstdecoratie.

Tip 2: Om informatie te krijgen over mogelijkheden en prijzen, moet je gericht contact leggen met de leverancier. Het kost dus tijd om onderzoek te doen, prijzen te vergelijken en uiteindelijk tot zaken over te gaan.

Tip 3: Om op de hoogte te blijven van het nieuwste productassortiment, zijn er binnen iedere branche regelmatig beurzen en evenementen, waarop veel leveranciers en groothandels te vinden zijn met het nieuwste aanbod.

Tip 4: Via webwinkelsoftware zijn er technische koppelingen mogelijk met groothandels. Zo kun je eenvoudig en direct zakendoen met leveranciers en via dropshipment je producten verkopen.

1.2 Strategie

Als je idee rendabel is, is het tijd om aan je strategie te werken. Strategie is de manier waarop je alle middelen gaat inzetten om je doelen te bereiken.

1.2.1 Doelgroep

Als je je marktonderzoek hebt gedaan, weet je waar je je kopers kunt vinden. Door te focussen op een gerichte doelgroep kun je je assortiment, de uitstraling van je webshop en de communicatie-uitingen zo goed mogelijk afstemmen op de koper.

1.2.2 De naam van je webshop

Je hebt een naam nodig die aansprekend is en makkelijk te onthouden. Bij voorkeur dus geen lastige spelling, lange namen of koppeltekens die mensen over het hoofd zien. Belangrijker nog is dat de naam online beschikbaar is. Let bij online beschikbaarheid niet alleen op de domeinnaam, maar check ook of je naam nog beschikbaar is als naam op social media-kanalen.

1.2.3 USP's: wat onderscheidt jou van anderen?

Uiteindelijk wil je het natuurlijk beter doen dan je concurrent. Waar onderscheid jij je precies mee ten opzichte van de concurrent? Dit zijn jouw Unique Selling Points (USP’s). Kun jij je klanten een beleving bieden die ze nergens anders online kunnen vinden? Zijn jouw producten exclusief of bijzonder? Zoek naar een reden waarom klanten juist bij jou willen kopen. Probeer minstens drie USP’s te formuleren waarmee je jezelf kunt positioneren in de markt.

1.2.4 Uitstraling en positionering

Als je weet wat jouw webshop bijzonder maakt, is het een stuk makkelijker om te bepalen hoe je je gaat positioneren in de markt. Denk hierbij aan je naam, doelgroep en je USP’s. Je staat ergens voor en hebt keuzes gemaakt. Bij die positionering hoort ook een bepaalde uitstraling. Richt je je met je webshop op het hogere segment en verkoop je dure producten? Pas hier dan ook je uitstraling op aan.

1.2.5 Prijsbepaling

Als de inkoopprijs van het product bekend is, bepaal je de verkoopprijs. De verkoopprijs is de inkoopprijs + marge + btw. Rekenvoorbeeld eigen product: Maak je zelf meubels van steigerhout en ben je 8 uur bezig met het maken van een tuinbank, dan bereken je eerst je eigen uurloon. Als je 25 euro per uur rekent, is dat 200 euro. De materialen koop je voor 100 euro in. De inkoopprijs voor de tuinbank is dan 300 euro. Vervolgens zet je hier een winstmarge op van bijvoorbeeld 35% (€105,-).

De verkoopprijs is dan als volgt opgebouwd:

Uurloon:  € 200,-
Materialen:

+ € 100,-

Marge 35% + € 105,-
Btw 21% + € 85,-
Verkoopprijs € 490,-

Hoeveel marge je kunt berekenen is afhankelijk van de markt waarin je actief bent. Is jouw product handgemaakt, exclusief of is er sprake van schaarste (meer vraag in de markt dan aanbod) dan kun je hogere marges berekenen. Stel jezelf wel de vraag hoeveel de klant bereid is om voor jouw product te betalen. Koop je producten in die in veel webshops worden aangeboden, dan is de concurrentie groter en zijn de marges doorgaans lager.

Checklist: stel vast of je idee rendabel is

  • Is de markt van jouw product/dienst nog niet verzadigd?

  • Zijn er genoeg kopers in de markt voor je product of dienst?
  • Kun je deze kopers ook makkelijk online vinden en bedienen?

  • Zijn er leveranciers waar je tegen goede inkoopprijzen producten kunt vinden?

  • Of: kun je het product zelf maken tegen gunstige tarieven?

  • Zit er genoeg marge op jouw producten of diensten?

2. Je webshop opzetten

2.1 Kies het juiste platform

Zelf een webshop (laten) bouwen of gebruikmaken van webwinkelsoftware, het kan allemaal. Wat het meest geschikt is voor jou, hangt af van je kennis, je wensen en je budget. De volgende twee opties hebben hun eigen voordelen en hun eigen prijskaartje.

Optie 1: Maatwerk: zelf een webshop (laten) bouwen

Kun je goed programmeren en heb je veel technische kennis? Dan kun je waarschijnlijk prima zelf een webshop bouwen. De voordelen hiervan zijn dat je alles op maat maakt, dat alles precies naar jouw wens is en je totale controle hebt over alle techniek. Echter is het wel een tijdrovend proces om alles zelf te ontwerpen en te ontwikkelen. Ook is het mogelijk om voor een open source-oplossing als Magento of OpenCart te kiezen. De code is al geschreven door programmeurs en kun je vrij gebruiken.

Overigens zijn hier vaak wel kosten aan verbonden. De configuratie en de uiteindelijk opzet van je webshop doe je zelf. Hoewel deze software steeds gebruiksvriendelijker wordt, moet je wel over een basiskennis van HTML, PHP en MYSQL beschikken om goed met deze software uit de voeten te kunnen.

Beschik je niet over technische skills? Besteed het bouwen van je webshop dan uit aan een expert. Echter hangt hier vaak wel een prijskaartje aan.

Optie 2: Kant-en-klare webwinkelsoftware

Beschik je niet over technische kennis? Maak dan gebruik van kant-en-klare webwinkelsoftware. Voor een vast bedrag per maand heb je een webshop die je geheel zelf in kunt richten zonder progammeerkennis. De aanbieder van webwinkelsoftware beheert alle techniek, zorgt voor het onderhoud, de veiligheid en installeert de nieuwste updates. Je webshop ziet er professioneel uit en is geheel naar eigen smaak in te richten. Hierdoor ben je snel online, zonder alle technische zorgen. CCV Shop is één van de aanbieders van deze webwinkelsoftware. Wereldwijd maken meer dan 15.000 webshops gebruik van de techniek van CCV Shop.

Tip: Reken bij het overwegen van technische oplossingen ook je eigen uren mee. Ben je veel uren kwijt aan het onderzoeken, programmeren of configureren, dan kan het kostentechnisch interessant zijn om de techniek uit te besteden. Ook jij kost geld.

2.2 De structuur van je webshop

Heb je gekozen voor een platform, dan moet je je webwinkel inrichten. Bezoekers moeten snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. De indeling van je webshop moet daarom overzichtelijk en aantrekkelijk zijn. Om dit te doen maak je een functioneel ontwerp. Hierin bepaal je uit welke onderdelen je webshop moet bestaan. Denk hierbij aan verschillende type pagina’s, functionaliteiten en een slimme menustructuur. Hoe pak je dit aan?

2.2.1 Beschouw je homepage als een etalage

Net als in een fysieke winkel moet ook de etalage van je webshop (de homepage) een goede sfeerimpressie geven. Probeer met een goede selectie van je producten of diensten de bezoeker te verleiden verder te kijken.

2.2.2 Werk met productgroepen en categorieën

Als iemand je webshop bezoekt wil je hem of haar zo goed mogelijk de weg wijzen. De eerste stap om hier structuur in aan te brengen, is het werken met productgroepen. Verkoop je dameskleding? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan categorieën als: jurken, broeken en jassen. Probeer bij het opzetten van je webshop logische productgroepen te bedenken. De insteek hierbij is altijd dat je klant, zonder te veel afleiding, kan vinden wat hij of zij zoekt.

2.2.3 Denk aan extra pagina's

Vergeet niet om bedrijfsinformatie zoals je contactgegevens, servicepagina en verkoopvoorwaarden een plek te geven. Dit wekt vertrouwen bij de klant. Misschien wil je ook een blog beginnen? Bedenk dat je daarvoor extra pagina’s nodig hebt op je site.

Beschouw je homepage als etalage

Tip 1: Zorg dat je productgroepen voldoende producten bevatten, een productgroep met maar drie producten spreekt de klant niet echt aan.

Tip 2: Zorg ervoor dat jouw producten goed vindbaar zijn zonder dat de klant te vaak moet klikken.

Tip 3: Bekijk verschillende websites: hoe structureren zij alle producten en informatie? Welke pagina’s staan er in het menu die in jouw webshop ook niet mogen ontbreken?

3. Design

Het design van je webshop De uitstraling van jouw webshop is heel bepalend voor de eerste indruk die je maakt. Functioneel moet alles kloppen, maar het oog wil ook wat. Besteed daarom tijd en aandacht aan het design en de lay-out.

3.1 Investeer in je huisstijl

Bij online aankopen speelt vertrouwen een grote rol. De eerste indruk die je maakt op je (potentiële) klant moet daarom goed zijn. De look en feel van je webshop moet passen bij de producten en diensten die je aanbiedt, maar ook bij je doelgroep. Een investering in een professionele huisstijl is vaak een goede investering.

Waar moet je in ieder geval aan denken bij een huisstijl:

Bedrijfslogo

Een logo is vaak één van de eerste dingen die je klanten zien als ze op je website belanden. Het is zichtbaar op alle pagina’s in je webshop, maar ook als je facturen en producten gaat versturen gebruik je een bedrijfslogo.

Lettertypes

Er zijn duizenden fonts (lettertypen) die je kunt kiezen. Het door jou gekozen lettertype moet zowel passen bij de sfeer die je wilt overbrengen als bij het webfont. Niet elk lettertype is gebruiksvriendelijk voor online beeldschermen. Let er daarnaast op dat het lettertype ook aansluit bij je logo en dat je er niet te veel door elkaar gebruikt, dit ziet er vaak slordig uit.

Kleurgebruik

Kleuren zijn heel bepalend voor de sfeer die je overbrengt. Stel een kleurenpalet samen, zodat het kleurgebruik op je website consistent is. In je huisstijl wordt de kleurstelling vastgelegd die past bij de sfeer die je wilt uitstralen.

In een huisstijl passen alle elementen, het logo, de lettertypes en het kleurgebruik goed bij elkaar. Door de sfeer die je hiermee neerzet krijgt een bezoeker meer gevoel en beleving bij je webshop. Ook teksten en foto’s dragen hieraan bij. Uiteindelijk zet je hiermee je imago neer.

Tip: Op zoek naar de juiste uitstraling voor je webshop? Maak een moodboard van afbeeldingen, kleuren, logo’s en stijlen die je mooi vindt. Ook als je besluit de ontwikkeling van je huisstijl uit te besteden is dit een handige briefing voor een vormgever die ermee aan de slag gaat.

3.2 Zorg dat je webshop responsive is

Veel mensen doen een uiteindelijke online aankoop vaak via hun desktop of laptop, zeker bij duurdere producten. Echter begint de zoektocht naar een product of dienst steeds vaker op de mobiele telefoon. Als je webshop niet responsive is, dus niet meeschaalt op een tablet of smartphone, wordt je webshop als gebruiksonvriendelijk ervaren. Het gevolg is dat er een grotere kans is dat deze consumenten daardoor verder zoeken en misschien zelfs belanden op de site van je concurrent.

3.3 Maak kwalitatief goede productfoto's

Voor foto’s geldt dat ze je product zo goed en duidelijk mogelijk moeten laten zien. Uiteindelijk is het beeld van je product (in combinatie met de beschrijving) de reden waarom iemand wel of niet tot aankoop overgaat. Voor het maken van professionele en kwalitatief goede foto’s kun je natuurlijk een fotograaf inhuren. Je kunt er ook voor kiezen zelf te fotograferen. Zorg in dat geval voor een goede camera, maar ook voor twee daglichtlampen, zodat de belichting altijd hetzelfde is.

E-book webwinkel beginnen maak kwalitatief goede productfoto's

4. Wet- en regelgeving voor je webshop

Als je producten en diensten gaat leveren, moet je je als webshop aan een aantal regels houden. Dit zijn geen vrijblijvende adviezen, kopers hebben rechten als ze iets bij je aanschaffen. Zo is er een wettelijke bedenktijd bij internetaankopen en ben je verplicht om bepaalde informatie over je bedrijf en product te vermelden.

Tip: Ben je klaar om online te gaan, dan is het raadzaam om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Is de webshop een hobby of iets wat je naast andere werkzaamheden doet? Doe dan voor de zekerheid navraag bij Kamer van Koophandel of de Belastingdienst welke regels er op jouw situatie van toepassing zijn.

4.1 Verplichte informatie op je site

Op je webshop moet een aantal wettelijk verplichte informatie staan, zoals contactgegevens. Zorg ervoor dat deze duidelijk te vinden zijn voor bezoekers.
We helpen je op weg met deze handige checklist:

  • De naam van je onderneming zoals die geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel (KvK)

  • Het inschrijfnummer bij de KvK

  • Het adres van waaruit je werkt

  • Je contactgegevens: in ieder geval een e-mailadres en een andere mogelijkheid voor contact zoals een telefoonnummer

  • Je btw-nummer

  • De prijs van je producten inclusief alle belastingen

  • De belangrijkste kenmerken van je product (kleur, typenummer)

  • De wijze van betalen

  • De kosten van aflevering en verzending

4.2 Algemene voorwaarden

Als je geen algemene voorwaarden hebt, geldt voor jou en je klanten de Nederlandse wet- en regelgeving voor koop en verkoop. Algemene voorwaarden worden door veel webwinkeliers gebruikt om aanvullende zaken te verduidelijken. Denk hierbij aan het volgende:

4.2.1 Betaling en bestelproces

Het moet voor je klant duidelijk zijn waar hij voor betaalt. Voordat de consument de bestelling plaatst, moet je daarom een totaaloverzicht geven van de bestelling. Vervolgens moet goed zichtbaar zijn dat het gaat om een bestelling waar een betalingsverplichting aan vastzit. Betaal je als webwinkelier voor het aanbieden van bepaalde betaalmethoden, dan mag je deze kosten doorberekenen aan de klant. Maar deze kosten mogen niet hoger zijn dan de kosten die je hier zelf voor betaalt.

4.2.2 Levering en levertijd

Als je in je algemene voorwaarden geen levertijd opneemt, ben je verplicht om binnen 30 dagen je producten af te leveren. Verkoop je producten waarbij je die levertijd misschien niet kunt waarmaken, dan is het van belang dit specifiek op te nemen in je algemene voorwaarden.

4.2.3 Garantie

Je kunt zelf een garantietermijn vaststellen, maar dat betekent niet dat klanten na het verlopen van de termijn geen rechten meer hebben. In de wet is geregeld dat kopers recht hebben op een deugdelijk product, er is dus sprake van een wettelijke garantie. Hiervoor geldt geen wettelijke garantietermijn omdat het ene product langer meegaat dan het andere. Als je product gebreken vertoont die bij normaal gebruik niet waren te verwachten, dan kan de koper jou daar alsnog op aanspreken. Klanten hebben dan recht op een gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van hun geld.

4.2.4. Ontbinding van de overeenkomst

Zolang je klant geen bevestiging van de bestelling heeft ontvangen, mag de overeenkomst ontbonden worden. Verstuur daarom zo snel mogelijk een orderbevestiging. Als het aankoopproces te onduidelijk is, heeft een klant ook een juridische reden tot ontbinding van de overeenkomst.

Tip: Keurmerken voor webshops zoals Thuiswinkel Waarborg of WebwinkelKeur bieden vaak goede algemene voorwaarden voor webwinkels aan. Deze kun je gratis downloaden en gebruiken.

4.3 Herroepingsrecht

Als iemand iets in je webshop heeft gekocht, heeft hij of zij wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. Dat is de periode waarin iemand zonder opgaaf van redenen de koop weer ongedaan kan maken. Die bedenktijd heet ook wel het herroepingsrecht. En het geldt ook als het product was afgeprijsd of iemand de verpakking al open heeft gemaakt. Als iemand een beroep doet op de bedenktijd, moet je als ondernemer het aankoopbedrag retourneren.

4.3.1 Verzendkosten retour

Als de koper aanspraak wil maken op de bedenktijd, is hij of zij verplicht om je product binnen 14 dagen retour te sturen. Wil je dat de klant zelf verantwoordelijk is voor de retourkosten, dan dien je de klant hier vooraf over te informeren. Anders moet je als webwinkelier ook de retourkosten betalen. Je kunt uit het oogpunt van service ook aangeven dat klanten kosteloos kunnen retourneren. Je kiest er dan bewust voor deze kosten voor je rekening te nemen.

Tip: De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hier precies beschreven wat je moet doen als een klant een beroep doet op de bedenktijd.

Wet- en regelgeving webshop

4.4 Klachtenprocedure

Heeft iemand een klacht over je producten of dienstverlening, dan moet je bereikbaar zijn om die klachten op te lossen. Je moet op je website in ieder geval een adres vermelden waar klanten terechtkunnen met hun klachten. Communiceer duidelijk waar de klantenservice van je webwinkel bereikbaar is en hoe snel je doorgaans reageert op mails wanneer je niet telefonisch bereikbaar bent. Gaat het om een klacht waar je met je klant niet uitkomt, dan kun je naar de rechter of naar de Geschillencommissie Thuiswinkel.

4.5 Cookiewet en privacygevoelige informatie

Data is als webshopeigenaar heel waardevol: je kunt precies zien hoe lang een bezoeker op je site is, welke pagina’s ze bekijken, waar ze eventueel afhaken en zelfs welke producten nog onafgerekend in het winkelmandje liggen. Om die data te kunnen inzien worden er bij klanten zogenaamde cookies geplaatst. Soms is de data die je verzamelt privacygevoelig. Om die informatie te gebruiken, moet je toestemming vragen aan je bezoeker voor het plaatsen van cookies. Ga je aan de slag met de cookiemelding op je site, bekijk dan ook eens op de website van de ACM wat de regels zijn voor het gebruik van cookies.

4.6 Sancties bij het niet naleven wet- en regelgeving

De ACM is onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Economische zaken en ziet toe op een goede naleving van het consumentenrecht. Als de ACM ziet dat je de regels overtreedt, krijg je eerst een waarschuwing en word je verzocht zo snel mogelijk orde op zaken te brengen. Doe je dat niet, dan kan de ACM verschillende maatregelen nemen: van een dwangsom tot bestuurlijke boetes.

4.7 GDPR

Vanaf 25 mei 2018 is de Europese privacywetgeving van toepassing: de GDPR (General Data Protection Regulation) of in het Nederlands de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wetgeving zorgt voor een versterking en uitbreiding van privacy rechten. Dit brengt meer verantwoordelijkheden mee voor organisaties die persoonsgegevens verwerken.

4.7.1 Rechten AVG

De AVG beschrijft een aantal rechten van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens. De rechten die voor de webwinkelier het meest in het oog springen zijn: het recht op inzage, het recht op rectificatie en aanvulling, het recht op vergetelheid. Als webwinkelier moet je daarom kunnen voldoen aan verzoeken om inzage van gegevens van klanten, om het verwijderen van gegevens die niet wettelijk bewaard moeten worden of bijvoorbeeld het ondersteunen van een opt-out bij nieuwsbrieven. Ook CCV Shop zorgt ervoor dat de software voldoet aan de AVG normen, zodat de persoonsgegevens die jij met ons deelt goed beschermd zijn.

4.7.2. Privacyverklaring

In een privacyverklaring informeer je jouw bezoekers over hoe jij omgaat met persoonsgegevens. Welke gegevens verzamel je? Hoe bewaar je ze? Met wie deel je ze? Met de komst van de AVG moet je deze punten duidelijker communiceren naar jouw bezoekers.

4.7.3. Verwerkingsregister

Onder de AVG heb je een verantwoordingsplicht. Je moet verantwoorden hoe je persoonsgegevens verwerkt. Dit doe je door het bijhouden van een verwerkingsregister, een document waarin je verwerkingen van persoonsgegevens vastlegt. Bekijk hier wat er in het verwerkingsregister moet worden opgenomen. Heb je hulp nodig? Privacyblox kan je ondersteunen met het verwerkingsregister.

4.7.4. Verwerkersovereenkomst

Wanneer je als verwerkingsverantwoordelijke (webshopeigenaar) persoonsgegevens deelt met andere partijen, dien je een verwerkersovereenkomst af te sluiten met deze partijen. Zo dien je dit ook af te sluiten met CCV Shop, aangezien wij de persoonsgegevens van jouw klanten verwerken. Met klanten hoef je niet zo’n overeenkomst af te sluiten. Omdat we snappen dat het lastig is om een verwerkersovereenkomst op te stellen, hebben wij dit voor je gedaan. Wanneer je een webshop start via de software van CCV Shop, kun je deze dan ook accepteren. Bekijk hier de onderdelen die je dient op te nemen in een verwerkersovereenkomst.

4.7.5 Datalek register

De privacywet eist dat organisaties binnen 72 uur een datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), ténzij het niet waarschijnlijk is dat het datalek een risico oplevert voor ‘de rechten en vrijheden van betrokkenen’. De betrokken personen informeert u alleen als er sprake is van een hoog risico. Zie ook de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Datalek melden: Organisaties die een datalek willen melden bij de AP, kunnen dat doen via het meldloket datalekken. 

5. Online betalen

Klanten vinden het prettig om zelf hun betaalmethode te kiezen. Bied daarom meerdere betaalmethoden aan in je webshop.

5.1 Populaire betaalmethoden in Nederland

iDEAL

iDEAL is de bekendste en populairste online betaalmethode in Nederland. Iedere bank in Nederland biedt iDEAL aan. Hierdoor rekent je klant af in de vertrouwde omgeving van zijn of haar eigen bank. De voordelen voor jou als webwinkelier is dat de transactiekosten relatief laag zijn, dat een betaling via iDEAL onherroepelijk is en dat het geld snel op je rekening staat.

Creditcards

Na iDEAL is in Nederland de creditcard het meest gebruikte online betaalmiddel (12%). Vooral bij duurdere aankopen is de creditcard geliefd. Uit onderzoek van DNB (De Nederlandsche Bank) blijkt dat klanten graag met hun creditcard afrekenen omdat ze het prettig vinden dat hun aankoop verzekerd is en dat het geld pas later wordt afgeschreven.

Webwinkel beginnen online betalen betaalmethoden

PayPal

Je kunt PayPal het beste vergelijken met een online portemonnee. Vanaf een bankrekening of creditcard stort de klant geld in een PayPal-account, waar vervolgens de online aankopen mee worden afgerekend. PayPal staat wereldwijd bekend als een makkelijke en veilige manier om online te betalen. Daarnaast geniet de consument aankoopbescherming na betaling met PayPal.

Tip: Een product aanschaffen en achteraf pas betalen wordt steeds gangbaarder. In Nederland is het zelfs verplicht om een dergelijke optie aan te bieden. Voorbeelden van achteraf betaalmethoden zijn bijvoorbeeld Klarna en Afterpay.

5.2 Buitenlandse betaalmethoden

Wil je je producten ook in het buitenland aanbieden? Dan is het noodzakelijk om buitenlandse betaalmethoden te activeren. Met PayPal en creditcards als betaalmethode, kun je al internationaal zaken doen. Richt je je op specifieke landen, doe dan onderzoek naar de meest gebruikte online betaalmethode in die landen. Zo wordt Bancontact de ‘iDEAL van België’ genoemd en is in Duitsland Klarna erg gangbaar.

5.3 Payment Service Providers (PSP's)

Om te zorgen dat de betalingen allemaal moeiteloos verlopen, kun je je webshop koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één online module verschillende betaalmethoden aanbiedt. Door gebruik te maken van een PSP heb je zelf geen omkijken naar de afhandelingen van het betaalproces.

Afhankelijk van de PSP betaal je wel of geen maandelijkse lasten. Vaak betaal je per transactie. Uiteraard kies je zelf welke PSP het beste bij jouw webshop past. Voorbeelden van PSP’s zijn: CCV Online Payments, Rabobank OmniKassa, Buckaroo, Mollie en Sisow.

6. De logistiek van je webshop

Als een bestelling is afgerekend in je webshop, zet je het logistieke proces in gang. Hierbij krijg je te maken met verzendkosten, vervoerders en geretourneerde producten. Allemaal zaken die je goed geregeld moet hebben. Waar moet je zoal rekening mee houden?

6.1 Verzendkosten

Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Je kunt er ook voor kiezen om vanaf een bepaald orderbedrag gratis te verzenden. Wat je ook kiest, wees er in ieder geval duidelijk over: klanten houden niet van onverwachte verzendkosten.

Tip: Wil je geen hoge verzendkosten in rekening brengen? Verhoog dan de prijs van je product zodat je de verzendkosten laag kunt houden. Of dit voor jou interessant is, hangt af van de producten die je aanbiedt en de concurrentie in de markt.

E-book webwinkel beginnen logistiek van je webshop

6.2 Soorten verzendingen

Verzendkosten worden bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. Het versturen van brievenbuspost is bijvoorbeeld goedkoper dan het versturen van een pakketje. Je kunt de verzendkosten zelf bepalen op basis van:

  • Een vast bedrag per verzending

  • Het gewicht van het pakket

  • Geen verzendkosten boven op een bepaald bedrag

  • Verzendkosten per land

  • Verzendkosten per pakket

6.3 Bereken btw over verzendkosten

Sinds 2007 is het in Nederland wettelijk verplicht om btw te berekenen over de verzendkosten. Hier ontstaat vaak verwarring over doordat PostNL is vrijgesteld van btw. Zij hoeven geen btw af te dragen en brengen dit dus ook niet in rekening. Jij bent echter wel verplicht om hierover btw te betalen omdat jij als webwinkelier niet bent vrijgesteld van btw.

6.4 Verzendpartijen

Veel startende webshopeigenaren kiezen er in het begin voor om zelf de pakketten naar de verzendpartij te brengen. Maar als het aantal bestellingen toeneemt, kun je hier behoorlijk druk mee zijn. Dan is het wellicht handig om te kijken naar een vervoerder die je pakketten verzendt, zoals PostNL en DHL. Kijk bij het kiezen van een vervoeder naar de prijs, snelheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en hoe geautomatiseerd de diverse partijen werken. Er zijn verzendpartijen (bijvoorbeeld SendCloud) die vaak groots inkopen waardoor je goedkoper kunt verzenden, ook als kleinere webshop.

6.5 Retourneren van producten

Bepaal voordat je begint met het verzenden van pakketten of klanten deze gratis mogen terugsturen of dat zij hier zelf voor moeten betalen. Kies je voor gratis retourneren? Bekijk dan of een antwoordnummer iets voor je is. Met een antwoordnummer kunnen klanten het pakket gratis inleveren en hoeft je niet bij elke retourzending de gemaakte verzendkosten aan de klant terug te betalen.

7. De administratie van je webshop

Iedere onderneming heeft vanuit de Belastingdienst de plicht om de financiële administratie bij te houden. Dus ook als je je eigen webwinkel start. Een goede boekhouding is niet alleen nodig voor de fiscus, maar geeft jou ook inzicht in je inkomsten en uitgaven. Als je de administratie regelmatig bijhoudt, weet je of je inkomsten volgens verwachting gaat, krijg je inzicht in de betaalstatus van je klanten, en heb je een overzicht van wat je over het lopende boekjaar moet afrekenen met de Belastingdienst.

7.1 Btw afdragen aan de Belastingdienst

Elke kwartaal dien je btw-aangifte te doen. Hierin geef je aan hoeveel btw je berekend hebt aan je klanten en de btw die je kunt aftrekken. In Excel kun je eenvoudig bijhouden hoeveel je hebt verkocht, hoeveel je hebt uitgegeven en tegen welk btw-tarief. Maak hiervoor een tabblad Inkoop, Verkoop en Verschil aan. Als je dit iedere week op een vast moment invult, blijft je administratie overzichtelijk en behapbaar.

7.2 Bespaar tijd met een boekhoudprogramma

Wordt de administratie te groot om handmatig bij te houden? Dan kan een boekhoudprogramma, zoals Exact, e-boekhouden.nl en Acumulus uitkomst bieden. Hiermee kun je verschillende taken automatiseren, waardoor je minder handmatig hoeft in te voeren. Diverse boekhoudprogramma’s kunnen ook worden gekoppeld aan webwinkelsoftware. Orders kunnen dan direct vanuit het orderbeheer doorgestuurd worden naar het boekhoudsysteem. Hierdoor bespaar je tijd en wordt de kans op fouten geminimaliseerd.

7.3 Bewaarplicht financiële gegevens

Je financiële administratie, zoals facturen, dien je minimaal zeven jaar te waren voor de Belastingdienst. Zorg er daarom voor dat je alle administratie netje in mappen opbergt. Daarnaast is het handig om facturen te scannen en digitaal op te slaan in de cloud. Naast dat je dan altijd en overal bij je administratie kunt, blijft de administratie ook bij bijvoorbeeld een brand bestaan.

8. De vindbaarheid van je webshop

Om goed vindbaar te zijn in Google is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Google verandert regelmatig iets om de zoekopdrachten zo relevant mogelijk te houden voor gebruikers. Actuele kennis over die veranderingen helpt je om bezoekers te blijven trekken.

8.1 Teksten

Het is belangrijk dat je webshop goede en duidelijke teksten bevat. Om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen, moeten je teksten in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

Maak een lijst met relevante zoekwoorden

Stel een lijst op met zoekwoorden. Zoekwoorden die van belang zijn voor je webshop in het algemeen en voor de producten die je verkoopt. Schrijf voor elk woord of combinatie aan woorden een tekst die elk op een afzonderlijke webpagina voorkomt. Wanneer je heel veel verschillende zoekwoorden en onderwerpen op één pagina behandelt, kan Google niet goed inschatten wat de belangrijkste tekst is.

Plaats de zoekwoorden op strategische plekken in de tekst

Het is belangrijk dat deze in de titel, subkoppen en aan het begin en einde van een tekst voorkomen. Houd er wel rekening mee dat je tekst goed leesbaar moet blijven en overdrijf het aantal zoekwoorden niet. Google waardeert relevantie, maar vooral teksten die prettig leesbaar zijn.

Schrijf een unieke tekst

Dit vergroot je vindbaarheid. Bovendien is het vaak niet toegestaan om teksten van anderen te kopiëren wegens auteursrechten.

8.2 Linkbuidling

Linkbuilding is heel belangrijk voor het vergroten van je vindbaarheid. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links die naar jouw website verwijzen. Maar hoe verkrijg je die? Je bent immers grotendeels afhankelijk van derden. Het is goed om uit te zoeken welke websites gerelateerd zijn aan die van jezelf. Door vervolgens contact met hen op te nemen en aan te bieden om relevante content aan te leveren (blogs, columns etc.) zullen zij sneller een link naar je website plaatsen. Verder kun je ook handmatig linkbuilden door bijvoorbeeld links te ruilen, op te nemen in advertenties of ze via een forum te vermelden. Hoe meer relevante links er naar jouw website verwijzen, hoe hoger je scoort in Google.

8.3 Metadata

Als klanten via een zoekmachine op zoek zijn naar informatie, krijgen ze in de zoekresultaten drie dingen te zien van elke website: de titel, een korte omschrijving en de URL. Wil je jouw webwinkel optimaliseren voor zoekmachines? Geef elke pagina dan een duidelijke paginatitel en vul zogenaamde meta descriptions in. Een meta description is een korte omschrijving van de pagina die direct zichtbaar is in de zoekresultaten. Het instellen kost weinig tijd, maar levert veel nieuwe bezoekers op.

8.4 Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en versterken vaak ook de inhoud. Laat Google weten waar jouw afbeeldingen over gaan. Gebruik hiervoor de alttag. Hiermee geef je de afbeeldingen een soort label. Laat in de omschrijving van de afbeelding zoveel mogelijk relevante zoektermen terugkomen.

Tip: Weet je veel over je branche en de producten die je verkoopt? Begin een blog. Dat is een goede manier om met potentiële klanten in contact te komen en je webshop op een interessante manier onder de aandacht te brengen. Daarnaast waardeert Google websites die regelmatige nieuwe en unieke content plaatsen, waardoor het ook je algehele vindbaarheid ten goede komt.

9. Maak gebruik van internetmarketing

Als je webwinkel eenmaal staat, is het tijd om naamsbekendheid te genereren. Dit kun je via internetmarketing op verschillende manieren bereiken.

9.1 Google Analytics

Installeer Google Analytics op je site, dat is het gratis programma van Google waarmee je inzicht krijgt in de statistieken van je website. Met Google Analytics kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s zij het meest bekijken, maar ook hoe lang ze in je webshop blijven en waar ze eventueel afhaken. Die informatie helpt je om je webshop continu te verbeteren en het voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.

E-book webwinkel beginnen maak een plan van aanpak voor je webshop

9.2 Google Ads

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Met advertenties op Google maak je je webshop zichtbaar op het moment dat mensen zoeken naar een product of dienst uit jouw assortiment. Je kunt deze advertenties zelf maken in Google Ads. Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt en naar je site wordt geleid. Dit wordt Cost Per Click (CPC) genoemd. Het voordeel van Google Ads is dat je vooraf een budget kunt instellen. Wanneer dit budget bereikt is, wordt de advertentie automatisch uitgeschakeld. De advertentie wordt zichtbaar in Google boven de zoekresultaten. Je geeft zelf aan bij welke zoekwoorden van Googlegebruikers je advertentie moet verschijnen. Zorg dus dat je relevante zoekwoorden gebruikt en dat de tekst in je advertentie hier goed op aansluit.

9.3 Vergelijkingssites

Vergelijkingssites zijn websites die producten van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Door je aan te melden bij diverse vergelijkingssites is je webwinkel voor potentiële klanten beter vindbaar. Het is een gegeven dat bezoekers die vergelijkingssites raadplegen erg koopgericht zijn. Ze zitten in de laatste stap van een aankoopproces, ze weten vaak al wat ze willen aanschaffen en zijn alleen nog op zoek naar de juiste aanbieder. Voorbeelden van vergelijkingssites zijn: Beslist.nl,  Tweakers, Google Shopping en Kieskeurig.

9.4 Klantbeoordelingen

Er zijn twee soorten reviews: productreviews en webshopbeoordelingen. Productreviews gaan over één product, en webshopbeoordelingen zijn beoordelingen over je gehele webshop. Goede reviews wekken vertrouwen en werken conversieverhogend. Er zijn diverse programma’s die helpen om automatisch een beoordeling aan je klant te vragen, waardoor het verzamelen van reviews niet te veel tijd hoeft te kosten. Voorbeelden van reviewpartijen zijn Feedback Company en KiyOh.

9.5 Keurmerken

Om de betrouwbaarheid van je webshop te vergroten, kun je je aansluiten bij een keurmerk. Je klant vindt dit belangrijk omdat het aangeeft dat je betrouwbaar en eerlijk zaken wilt doen. Het voordeel is ook dat keurmerken vaak een onafhankelijke geschillenregeling of klachtenprocedure kennen. Dat is voor sommige kopers een reden om bij webshops te kopen met een keurmerk. Bekende keurmerken voor webwinkels zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. De statistieken geven waardvolle inzichten

9.6 Social media

Dat social media belangrijk is voor de promotie van je webwinkel, is bekend. Het is een goede manier om aan je naamsbekendheid te werken en in contact te komen met je doelgroep. Welk social mediakanaal je moet kiezen, is aan jou. Als je precies weet wie je klanten zijn, weet je waarschijnlijk ook heel goed op welk social mediakanaal ze de meeste tijd doorbrengen. Het spreekt voor zich dat je op die kanalen de beste resultaten boekt.

9.6.1 Social media strategie

Wanneer je social media inzet, is het belangrijk vooraf te bepalen wat je er precies mee wilt bereiken. Wil je alleen meer naamsbekendheid krijgen? Of zo snel mogelijk meer leads genereren voor je webshop? Als je weet wat je wilt bereiken, kun je het rendement van al je inspanningen op social media beter meten.

Social media

9.6.2 Plaats relevante content

Door het plaatsen van interessante berichten, creëer je interactie met je volgers. Denk hierbij aan relevante berichten, video’s, foto’s of nieuwtjes. Heb je veel kennis over je producten of diensten, dan biedt social media de uitgelezen kans om je te profileren als de expert in je branche. Wil je meer conversie? Dan biedt social media ook volop mogelijkheden om heel gericht en tegen relatief lage kosten te adverteren.

9.6.3 Monitoren en bijsturen

De laatste stap is het monitoren van je social media resultaten. Heb je je doelstellingen behaald of moet je hier nog extra stappen voor zetten? In de statistieken van Google Analytics kun je precies zien hoeveel bezoekers via social media naar je site zijn gekomen en of er conversie heeft plaatsgevonden. Door alles wat er gebeurt goed te monitoren, leer je steeds beter in te spelen op de vragen en behoeften van je doelgroep.

Tip: Ook de statistieken van de social media die je gebruikt, bijvoorbeeld je bedrijfspagina op Facebook, geven waardevolle inzichten. Op social media test je snel wat je klanten wel of niet leuk vinden. Gebruik dit als gratis marktonderzoek.

10. Start met de software van CCV Shop

Je begint met je webwinkel uit een passie of met de wens om er geld mee te verdienen. Hier horen veel verschillende rollen bij. Je bent inkoper, verkoper, marketeer, logistiek manager, administratiekantoor en moet ook juridisch de zaken op orde hebben. Online is er veel informatie te vinden over de verschillende onderdelen. Merk je gaandeweg dat sommige rollen je niet echt liggen, dan is het verstandig om te kijken welke processen of onderdelen van je webshop je kunt uitbesteden aan professionals. Zoek een fulfilmentpartij als je webshop echt gaat lopen of schakel experts in voor je internetmarketing. Op die manier bespaar je tijd, hoef je geen concessies te doen aan de kwaliteit en kun jij je concentreren op dat waar je goed in bent. Zo houd je het niet alleen leuk voor jezelf, je bent waarschijnlijk ook een stuk succesvoller als je doet waar je goed in bent.

Wil jij graag een webwinkel starten maar weet je nog niet goed hoe je deze moet gaan vormgeven? Probeer de gratis software van CCV Shop dan eens uit, dé alles-in-een-oplossing voor zowel de beginnende als de ervaren webwinkelier. Met CCV Shop heb je een webshop inclusief hosting, updates en support voor een vast maandbedrag. Alle technische zaken worden je uit handen genomen waardoor jij je volledig kunt richten op de verkoop van jouw producten. CCV Shop is een SaaS-platform, je beschikt over software met vele mogelijkheden en talloze integraties. De software wordt continu doorontwikkeld zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Heb je vragen over de software van CCV Shop of wil je meer informatie over het starten van een webwinkel? Neem dan contact op met het supportteam via 088 990 7700 of mail naar sales@ccvshop.nl.

Probeer de software van CCV Shop gratis 21 dagen uit

Begin vandaag nog

CCV Shop

Diamantstraat 3

7554 TA Hengelo (OV)

Support & Sales

+31 (0)88 990 7700 support@ccvshop.nl sales@ccvshop.nl

Kvk & BTW

KvK nummer: 08084328

BTW nummer: BTW NL822250810B01

  • Webshop

  • Webwinkel beginnen
  • Webshop maken
  • Mogelijkheden
  • Prijzen
  • Voorbeelden
  • Gratis webshop
  • Webwinkel software
  • Verkopen via Facebook
  • Sieraden webshop beginnen
  • Lightspeed alternatief
  • CCV Shop voor:

  • Starters
  • Retail
  • Dropshipping
  • Horeca
  • B2B
  • Overstappers
  • Support en educatie

  • Support
  • Educatie
  • Blogs
  • E-books
  • Storingen
  • CCV Shop

  • Over ons
  • Contact
  • Design Studio
  • Partners
  • Vacatures

Klantbeoordeling via Kiyoh: 8,8 /10 gebaseerd op 325 reviews

©Copyright 2025 CCV Shop Privacy statement Algemene voorwaarden CCV Shop Algemene voorwaarden CCV Group