5 alternatieven voor advertenties om jouw webshop te promoten

Goede producten vormen de basis van jouw webshop, maar het promoten van jouw producten en jouw webshop draagt bij aan de verkopen. Veel online ondernemers denken bij het promoten van hun webshop al snel aan betaalde advertenties op bijvoorbeeld Google en social media platformen. Maar er zijn meer (betaalde en gratis) opties om jouw webshop en producten bij consumenten onder de aandacht te brengen. In deze blog nemen we je mee in alternatieve promotiemethoden die een mooie basis kunnen leggen voor jouw online aanwezigheid, of die een mooie uitbreiding kunnen vormen.

1. Schrijf (gast)blogs

In tegenstelling tot betaald verkeer dat afkomstig is van advertenties, is het vaak lastiger om gratis verkeer naar jouw webshop te krijgen. Je kunt hiervoor zelf beginnen met bloggen om meer bezoekers te trekken en om een mooie positie op te bouwen binnen zoekmachines. Houd er hierbij wel rekening mee dat het even duurt voordat je resultaat begint te zien. Terwijl je op die manier je eigen publiek laat groeien, is het schrijven van een gastblog voor een ander bedrijf een manier om ook ander publiek aan te trekken. Behalve dat zo’n gastblog jou hopelijk nieuwe webshopbezoekers oplevert, draagt het ook positief bij aan de SEO doordat er vanaf een andere (relevante) website wordt gelinkt naar jouw webshop.

Ga dus eens opzoek naar relevante websites of blogsites die het type publiek hebben dat je wilt bereiken. Probeer contact te leggen met de beheerders van de website, of rechtstreeks met de bloggers, en bied aan om een ​​gastblog te schrijven waarin hun publiek is geïnteresseerd. Zorg ervoor dat het onderwerp waarover je schrijft ook een link heeft met jouw webshop om daadwerkelijk verkeerd te genereren.

2. Laat experts bijdragen

Naast dat je zelf gastblogs schrijft voor andere websites, kun je dit natuurlijk ook omdraaien. Schrijf je zelf blogs voor jouw eigen webshop? Vraag dan eens om bijdragen van andere bloggers of experts. Zoek experts over een onderwerp waarover jij wilt bloggen en vraag hen om een bijdrage (zoals een tip, recept of verhaal) te leveren aan jouw blogbericht. Op die manier voorzie je jouw publiek van nog betere content (er is immers ook een expert aan het woord), en wellicht willen de experts die hebben bijgedragen het blogbericht ook met hun eigen lezers delen, waardoor je bereik groter wordt.

3. Vraag om productreviews

Het laten beoordelen van jouw product(en) kan een goede manier zijn om de bekendheid van jouw webshop te vergroten en om de verkoop te stimuleren. Het is natuurlijk top wanneer klanten de producten die ze bij jou hebben gekocht beoordelen en een review achterlaten. Als aanvulling op deze klantreviews, kun je ook een zogenaamde blogger of influencer outreach-campagne gebruiken om de bal aan het rollen te krijgen. Neem contact op met bloggers en influencers die een relevante en betrokken doelgroep hebben en bied aan om hen gratis jouw nieuwste product te sturen in ruil voor een eerlijke recensie op jouw webshop. Als jouw product daadwerkelijk goed is, zullen ook de bloggers en influencers enthousiast zijn en dus een positieve review achterlaten.

Vind je een geschreven recensie niet afdoende? Probeer dan te onderhandelen over bijvoorbeeld een videorecensie of een post over jouw product op de instagrampagina van de influencer. Vaak is er in overleg veel mogelijk, maar houd er hierbij wel rekening mee dat het gebruikelijk is om de influencer hier een vergoeding voor te betalen.

4. Ga opzoek naar affiliates

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij je jouw producten en/of webshop laat promoten door anderen. Dit doe je natuurlijk al een beetje wanneer je een influencer of blogger inschakelt om jouw product(en) te reviewen of hierover te posten. Wanneer je echter daadwerkelijk aan de slag gaat met affiliate marketing, werkt het net ietsje anders. Hierbij betaal je de affiliate (degene die jouw webshop of product promoot) namelijk per verkocht product in plaats van een vaste vergoeding af te spreken voor bijvoorbeeld het plaatsen van een bericht op social media. De affiliate kan jouw product bijvoorbeeld ook promoten middels een banner van jouw webshop op zijn website, in een nieuwsbrief of op zijn social media kanalen. Klikt iemand via zijn kanalen op een link naar jouw webshop en wordt een product verkocht? Dan krijgt de affiliate hiervoor een vooraf besproken commissie. Vaak is dit een vast bedrag of percentage van de verkoop. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je betaalt op basis van de behaalde resultaten. Worden er via de affiliate geen producten gekocht op jouw webshop? Dan hoef je ook niet te betalen voor de promotie.

5. Start met e-mailmarketing

E-mailmarketing is een goede manier om klanten aan te trekken en te behouden. E-mail mag dan een van de oudste vormen van marketing zijn, het is met een ROI van 3800 procent ook de meest effectieve. Je leest het goed: achtendertighonderd procent. Dat betekent dat je er voor iedere euro die je erin stopt, 38 euro terugkrijgt. Vraag potentiële klanten dan ook om zich aan te melden voor jouw e-maillijst via social media of rechtstreeks via jouw webshop. Zodra mensen zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrieven, kun je ze aanbiedingen, productlanceringen of andere waardevolle content sturen om een ​​relatie met ze op te bouwen en om de verkoop of een herhaalaankoop te stimuleren. En het mooie is: met diverse e-mail tools kun je eenvoudig geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes maken, zodat je hieraan niet onnodig veel tijd kwijt bent.

Heb je nog geen webshop en wil je meer weten over het starten ervan? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen webshop openen en van jouw droom werkelijkheid maken. Start een gratis proefperiode van 21 dagen en ontdek het zelf.