In 6 stappen de openratio van e-mailcampagnes verhogen Deel 1

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 25 oktober 2023

E-mail marketing zet je in als middel om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld het informeren van je klanten over nieuwe producten op jouw webshop, meer online omzet behalen of service bieden na een aankoop. Wanneer we het hebben over e-mail marketing, dan is de openratio hierbij belangrijk. Je wilt immers dat jouw nieuwsbrieven zo goed mogelijk worden geopend en gelezen. Hoe zorg je ervoor dat de openratio van jouw e-mailcampagnes omhoog gaat, of het nu gaat om reguliere mailingen, verlaten winkelwagen campagnes of het verzoek om een review? In deze blog vertellen we je aan de hand van een stappenplan welke acties jij kunt ondernemen zodat jouw nieuwsbrief beter wordt geopend.

Wat is een goede openratio?

De openratio van een e-mail is de verhouding tussen het aantal verzonden e-mails en het aantal e-mails daarvan dat door unieke ontvangers is geopend. Volgens de E-mail Benchmark was de gemiddelde openratio van e-mails vorig jaar 24,63%, een lichte daling ten opzichte van het vorige jaar. Wil dit zeggen dat je per definitie niet goed bezig bent als jouw openratio tot nu toe onder de 24,63% ligt? Nee hoor! Een gemiddelde openratio die voor iedereen geldt bestaat namelijk niet. De openratio hangt namelijk af van in welke branche je actief bent, aan hoeveel ontvangers je een e-mail stuurt, het type mailing en de interesse en betrokkenheid van de doelgroep. We focussen in deze blog dan ook niet op de vraag of je wel een goede openratio hebt, maar op de vraag hoe je deze kunt verhogen.

Veel voorkomende problemen bij e-mails met een lage openratio

Voordat we beginnen met het stappenplan, is het belangrijk om stil te staan bij de redenen dat ontvangers een e-mail niet openen. Dat zijn er hoofdzakelijk twee, namelijk:

De ontvanger ziet de mail überhaupt niet

Wanneer je als ontvanger een e-mail niet ziet, kan je hem natuurlijk ook onmogelijk openen. Het komt regelmatig voor dat een e-mail in de spambox van een ontvanger belandt, waardoor de ontvanger de e-mail dus niet ziet tenzij hij zijn spambox zelf opent. Ook kan het zijn dat het e-mailadres van de ontvanger niet (meer) geldig is of dat er een typefout in zit. Ook dan kun je e-mails sturen totdat je een ons weegt, maar zal de ontvanger de e-mail nooit openen, wat jouw openratio niet ten goede komt.  

De ontvanger is niet gemotiveerd om de e-mail te openen

Een andere reden waarom een ontvanger een e-mail niet opent, is omdat hij niet gemotiveerd is om de e-mail te openen. Tegenwoordig is e-mailmarketing één van de meest succesvolle vormen van marketing, niet gek dus dat bijna ieder bedrijf hiervan gebruik maakt. Het gevolg hiervan is dat mensen per dag talloze e-mails van allerlei bedrijven ontvangen. Kortom, de concurrentie is groot en ontvangers klikken ongelezen e-mails steeds vaker en makkelijker weg. De ontvanger van tegenwoordig moet dus erg gemotiveerd zijn om juist jouw e-mail wél te openen.

Stappenplan openratio verbeteren

Je weet nu welke twee veelvoorkomende problemen er vaak voor zorgen dat een ontvanger een e-mail niet opent. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat ontvangers jouw e-mail wel openen, oftewel welke stappen kun je zetten om de openratio van jouw e-mails te verhogen? We nemen je stap voor stap mee!

Stap 1: Haal technische drempels weg

Een belangrijke eerste stap die je kunt zetten om de openratio te verhogen is ervoor zorgen dat jouw mail überhaupt zichtbaar is. We hebben het dan over de e-mail deliverability, oftewel, in hoeverre komt jouw e-mail wel in de inbox van de ontvanger terecht in plaats van in de spambox?

Binnen een mailingtool kan je als je wilt een-mail versturen vanuit andermans e-mailadres. Hier wordt vaak misbruik van gemaakt, waardoor e-mails in de spamfolder van de ontvanger belanden. Inkomende e-mailservers, oftewel de e-mailservers van de ontvangers, voeren namelijk een controle uit en markeren een e-mail vervolgens als spam als deze verdacht is. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je jouw DNS provider of jouw e-mail hostingpartij een aantal technische wijzigingen laat uitvoeren, zoals het aanmaken van een SPF record, het inrichten van DKIM en instellen van een DMARC policy. Wanneer deze wijzigingen niet worden gedaan, is de kans enorm dat iedere e-mail in de spambox van de ontvanger belandt. Er zijn echter nog meer punten om te checken wanneer het gaat om e-mail deliverability. Je vindt hier een duidelijk overzicht waar je mee aan de slag kunt.

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of je niet teveel ‘spam woorden’ opneemt in de e-mails die je stuurt. De inkomende e-mailservers van jouw ontvangers zijn hier namelijk streng in. Kijk maar eens in jouw eigen spambox. Waarschijnlijk zie je daar ook veel e-mails die gaan over gratis producten of die seksueel getinte boodschappen bevatten. Spam woorden die je moet voorkomen in jouw e-mails zijn woorden zoals ‘gratis’, ‘korting’, ‘voordeel’, ‘bestel vandaag’, ‘dit is geen spam’ of ‘speciale aanbieding’. Ook het overmatig gebruik van eurotekens, uitroeptekens en hoofdlettergebruik wordt als spam gezien. Houd hier dus rekening mee.

Stap 2: Wees relevant en persoonlijk

Een tweede stap die je kunt nemen om de openratio van jouw e-mails te verhogen gaat over relevantie. Zijn de mailingen die je stuurt wel relevant (genoeg) voor jouw klantgroep? Oftewel, sluit de inhoud wel voldoende aan op de eventuele behoeften van jouw klanten? En spreek je hen persoonlijk aan?

Jouw klantgroep wil graag mailingen ontvangen met voor hen interessante content. Ga het volgende maar eens bij jezelf na: je bestelt online regelmatig koffiebonen waarmee je thuis de heerlijkste koffie zet. Vervolgens ontvang je een mailing waarin de webshop filterkoffie aanbiedingen aanprijst. Dit kun je al in de onderwerpregel zien. Grote kans dat jouw eerste gedachten is: ‘Wat moet ik met filterkoffie?’, omdat je een bonenapparaat hebt en geen filterapparaat. Je opent de mail niet, maar verwijdert hem omdat dit voor jou geen relevante mail is. Een mail waarin koffiebonen acties werden aangeprezen was in dit geval wél relevant geweest. De webshop had beter hun mailinglijst kunnen opsplitsen in klanten die wel en geen filterkoffie hebben besteld in het verleden. De mail over filterkoffie acties had dan naar de filterkoffie gebruikers kunnen worden gestuurd, en een aparte mail met koffiebonen acties naar de koffiebonen afnemers. Kortom, leer je klant kennen en zet klantkennis in als voordeel in jouw e-mailmarketing.

Welke producten je ook verkoopt, probeer als het kan jouw mailinglijst te segmenteren als je een specifieke e-mail wilt sturen, omdat de kans dan vele malen groter is dat de ontvangers de mail openen. Verstuur je een mail die voor iedereen interessant kan zijn omdat je bijvoorbeeld 5% korting geeft op jouw gehele assortiment? Dan kun je de mail uiteraard wel naar iedereen sturen.

Ook het persoonlijk aanspreken van jouw klanten kan bijdragen aan de openratio van jouw mailingen. Spreek je jouw klanten aan met ‘Beste klant’, of met ‘Beste Piet’? Er vanuit gaande dat je over de voornaam van jouw klanten beschikt: probeer indien je dit nog niet doet, jouw klanten aan te spreken met hun voornaam zodat ze nóg meer het gevoel krijgen dat deze e-mail speciaal aan hen is gericht. In veel mailingtools kun je dit eenvoudig inregelen door een stukje code zoals ‘[firstname]’ achter ‘Beste’ te plakken, waardoor de mailingtool hier automatisch de voornaam invult die hoort bij het betreffende e-mailadres van de ontvanger.

Ben je benieuwd naar stap 3, 4, 5 en 6? Check dan volgende week het tweede deel van dit tweeluik!