Bio-Kultura: een biologisch familiebedrijf dat online ging

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 20 september 2023

Meer dan 25 jaar geleden kocht Jan van Houtum het stuk grond voor de kwekerij van Houtum. Rond 2008 is Jan op zoek gegaan naar een potgrond die voldeed aan zijn eisen voor de kwekerij, deze was niet te vinden dus ontwikkelde hij samen met zoon Mathijs een eigen product: Bio-Kultura. Ondertussen is de kwekerij gegroeid tot een waar familiebedrijf. Hoe zijn zij op het idee gekomen om het product online te verkopen? Hoe ondernemen zij duurzaam? We vroegen dit en meer aan de dochter van Jan; Marcelle. Lees nu het succesverhaal van Bio-Kultura!

Kun je me meer vertellen over het ontstaan van Bio-Kultura?

Marcelle: “Meer dan 25 jaar geleden konden mijn ouders een stuk grond op de Utrechtse Heuvelrug kopen dat voorheen een kerstbomen-kwekerij was met schrale zandgrond. Mijn vader was destijds hovenier en had altijd al de hartenwens om een kwekerij op te zetten. Toen hebben ze de sprong gewaagd.”

“Als je een succesvolle kwekerij wilt runnen moet je beginnen bij de bodem. Jan heeft altijd met compost de grond verreikt maar was toch niet tevreden en hij vond de herkomst van sommige producten dubieus. Dat past sowieso niet bij zijn visie want wij werken helemaal biologisch (zonder groeiversnellers of kunstmatige toevoegingen). Dus toen hebben we ons eigen product ontwikkeld  en is Bio-Kultura ontstaan. Meer vanuit eigen behoefte in de praktijk.”

Hoe zijn jullie vervolgens op het idee gekomen om dit online te gaan verkopen?

“Er kwamen steeds meer particulieren langs de kwekerij met een vuilniszak met de vraag of ze niet wat konden meenemen. Op dat moment is mijn broer Mathijs samen met mijn vader in het gat gesprongen: laten we dit gaan vermarkten want de vraag is er, we hebben een goed verhaal en gebruiken het zelf in de praktijk. Er werd vrij snel een website gebouwd waarop stond dat als je iets wilde bestellen je een mailtje naar ons moest sturen. Een beetje houtje touwtje. 4 jaar geleden hebben we de website omgezet naar een professionelere webshop via CCV Shop. Deze webshop hebben we steeds doorontwikkeld en onlangs hebben we besloten dat het tijd werd voor iets nieuws, beters en uitgebreider,” aldus Marcelle.

Toen zijn jullie de samenwerking aangegaan met de Design Studio van CCV Shop, hoe beviel dit?

Marcelle: “We hebben eerst gesprekken gevoerd over hoe we het allemaal wilden en hoe het gebouwd zou moeten worden. Hierna zijn de designers aan de slag gegaan en hebben ze onze wensen verwerkt in een mooi maatwerkthema. Dit thema staat nu maar we laten wel elk 1 of 2 dingen optimaliseren.”

“We hebben bijvoorbeeld veel verkooppunten door het hele land. Hiervoor is vorig jaar een nieuwe tool op de webshop gekomen waarmee onze klanten gemakkelijk de verkooppunten kunnen opzoeken. Dat werkt superfijn en klanten kunnen zelfs filteren op de tags mestcompost, tuinaardecompost en potgrond. Dat is wel iets waar we superblij mee zijn want het neemt een hoop vragen bij ons weg.”

Jullie hebben een product waar mensen specifiek naar op zoek moeten zijn. Welke marketingmiddelen zetten jullie in om de doelgroep optimaal te kunnen bereiken? En wat werkt tot nu toe het beste?

“Via Google bereiken we over het algemeen al de mensen die bewust op zoek zijn naar een biologisch of duurzaam product. Daarnaast hebben we allerlei display campagnes lopen: als mensen op een website over tuinieren aan het lezen zijn zien zij een advertentie over ons erbij. Daarmee bereiken we wel weer een nieuwe doelgroep,” vertelt Marcelle.

“Daarnaast is het een beetje gek om het een marketingmiddel te noemen want dan haal je helemaal de charme ervan af voor mij, maar onze kwekerij is wel een tastbare plek die onlosmakelijk aan Bio-Kultura is verbonden. Want door aan de bodem te werken met een product van Bio-Kultura hebben wij een florerende kwekerij. Het wekt dan ook vertrouwen op. We zetten de kwekerij niet persé in als marketingmiddel maar het werkt wel het beste dat we vanuit de praktijk verhalen kunnen vertellen.”

“Daarnaast helpen sociale media kanalen ons ook enorm. Je merkt dat mensen het via die weg leuk vinden om tips te krijgen. Ze reageren altijd enthousiast en bedanken je voor je antwoord bij vragen. En Google werkt ook top maar daarmee kan je niet echt een band opbouwen of een vraag van iemand beantwoorden,” aldus Marcelle.

Jullie product is biologisch en zit ecologisch goed in elkaar. Welke stappen zetten jullie nog meer om duurzaam te ondernemen?

Marcelle: “Ons product wordt geleverd in een bigbag, het is erg lastig om hiervoor biologisch afbreekbaar materiaal in te zetten. We hebben eigenlijk een levend product dus we hebben een verpakking nodig die het product aan kan en niet halverwege aan het verteren is. Dan hebben we veel ontevreden klanten. Echter krijgen onze klanten bij hun bestelling een veelgestelde vragen document en daarop staan ook ideeën om de bigbag te recyclen, idem voor de pallet waarop ons product wordt geleverd.”

Je hebt een hoge klantwaardering via Webwinkelkeur, maar liefst een 9,7 uit 1.103 reviews. Hoe haal je zo’n hoge score?

“Wij besteden veel aandacht aan onze klantenservice omdat we het belangrijk en normaal vinden dat mensen goed te woord gestaan worden. Soms voeren we wel een half uur een gesprek met iemand en dan weet je nog steeds niet of diegene gaat bestellen maar het is wel iets wat we belangrijk vinden en waar we dus tijd, geld en aandacht in steken,” vertelt Marcelle.

“Daarnaast komt het zelfs vaak voor dat mensen heel veel tuin willen afgraven en opvullen en dat wij juist minder adviseren. Het zit niet in onze aard om onze klanten meer te verkopen als dat eigenlijk  niet nodig is. Ik hoop eigenlijk dat vele bedrijven het op die manier doen want uiteindelijk komt dat altijd in positieve zin bij je terug. We vertellen onze klanten gewoon hoe het zit. Zo zijn transport kosten bij ons best wel hoog en daar schrikken mensen soms van maar als je ze het eerlijke verhaal vertelt over hoe de kosten in elkaar steken hebben ze daar wel meer begrip voor.”

Waarom is er voor CCV Shop gekozen in plaats van een andere software aanbieder?

Marcelle: “Door de pakketten die jullie hebben, kun je vrij basic beginnen maar heb je wel de mogelijkheden om uit te breiden. Er stond eigenlijk al een kant en klaar format alleen moesten we zelf nog een kleur en logo toevoegen wat het dus erg laagdrempelig maakte. We zijn uiteindelijk bij jullie gebleven omdat je toch ook met elkaar meegroeit. Mijn collega Bob pakt eigenlijk de procesmatige dingen achter de schermen op en er is dan ook best veel contact met verschillende medewerkers van CCV Shop. Zo kun je makkelijk refereren naar weet je nog de vorige keer? en dat is superfijn. Het is ook fijn dat jullie het platform steeds aan het doorontwikkelen. En jullie denken altijd goed met ons mee. Spreken wij bijvoorbeeld die wens uit van de eerdergenoemde verkooppunten, dan is er altijd iemand die met ons meedenkt en het voor ons implementeert.”

Ben je tijdens de beginfase van je webshop tegen valkuilen aangelopen waarvoor je andere online ondernemers kunt behoeden?

Marcelle: “Behoeden vind ik lastig maar we hebben wel een tip. Wij hebben een heel zwaar product, een bigbag van 2 kuub weegt tussen de 800 en 1000 kilo, dit was in de onderhoudstool lastig te regelen. Dat zijn niet echt dingen waar je van te voren over nadenkt. Je bent als ondernemer meer geneigd om naar het design te kijken omdat iedereen denkt dat tegenwoordig digitaal álles mogelijk is. Maar dat is gewoon niet altijd het geval. Je moet dus goed nadenken over hoe je die praktische dingen achter de schermen op je webshop inregelt. Breng dit dus goed in kaart.”

Wat is de toekomstdroom van Bio-Kultura?

“We hebben écht altijd genoeg ideeën die op de plank liggen. We zitten te dromen over hoe we meer totaalproducten kunnen verkopen. Bijvoorbeeld het leveren van een compleet pakket als men hun buurt wil vergroenen. Want we hebben natuurlijk een prachtige kwekerij met planten, we hebben de bodemproducten en we hebben de kennis over de producten die we kunnen overbrengen. Dus dat we meer van dat soort concepten kunnen aanbieden. Daar zitten we wel over na te denken: hoe kunnen we dat opzetten, vertalen naar een website of webshop en hoe gaan we dat verkopen? Het lijkt ons superleuk om naar dat soort projecten te gaan kijken,” aldus Marcelle.