Countrywood: een jonge ondernemer vol passie, groei en toewijding

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 22 november 2023

Vanaf haar veertiende is Annemijn al bezig met ondernemen. Ze begon met het verkopen van producten via Marktplaats en dit groeide uit tot haar webshop Countrywood. Countrywood is een internationale business in tuinmeubelen, hout een aanverwante producten zoals blokhutten, hekwerk en hottubs. Hoe gaat ze om met internationaal ondernemen? Hoe ervaart Annemijn de media-aandacht? Wat doet ze om zich te onderscheidden van concurrenten? We vroegen dit en meer aan Annemijn. Lees nu het succesverhaal van Countrywood!

We spraken je in 2018 al over jouw webshop Countrywood. Kun je in het kort nogmaals vertellen hoe jouw succesverhaal is begonnen?

Annemijn: “Ik was al heel jong druk met alles wat met online te maken had. Dat was echt mijn passie. Op een gegeven moment had ik ontdekt hoe je producten kunt verkopen via Marktplaats. Het eerste dat ik via Marktplaats verkocht waren computerspelletjes en palmbomen. Dit ging eigenlijk best wel goed. Mijn vader kocht toendertijd een partij steigerhout, liet er via een timmerman tuinsets van maken en die ben ik toen gaan verkopen. Zo is uiteindelijk Countrywood ontstaan.”

Welke veranderingen heeft Countrywood doorgemaakt sinds 2018?

“Natuurlijk een énorme groei. Op dat moment verkocht ik ook nog niet zo heel veel producten maar nu heb ik mijn assortiment aangevuld met nieuwe merken, meer eigen productie en heb ik een grote stap gemaakt naar het verkopen in het buitenland. Dat Countrywood meer internationaal georiënteerd is, is dan ook wel de grootste verandering. De volgende -en lastige- stap is om de webshop daar meer op in te richten aangezien transportkosten best wel een ding zijn. Door verschillen per gewicht, product en land. Dat gaat nu allemaal nog op offerte basis maar met het nieuwe MaatwerkDesign dat de Design Studio van CCV Shop heeft ontworpen moet dat helemaal goed komen,” aldus Annemijn.

Toendertijd runde je jouw webshop in je eentje, is dit nog steeds het geval?

“Ik heb ondertussen de klantenservice volledig uitbesteed aan een bedrijf genaamd Chatkracht. Zij doen 80 uur per week de klantenservice, dus ook in de avonduren. Bij mijn business willen potentiële klanten namelijk vooral in de avonduren contact. Dit komt omdat zij veelal overdag aan het werk zijn en ‘s avonds thuis kunnen overleggen met hun partner over aankopen zoals tuinmeubelen. Het is dan wel fijn als je bereikbaar bent,” aldus Annemijn.

“Een deel van de marketing doe ik zelf, met ondersteuning van de specialisten van Markant Internet. Het is belangrijk om te weten dat er veel mensen betrokken bij Countrywood en alle credits verdienen voor het werk dat zij leveren. Maar ik heb geen personeel in loondienst en doe het in dat opzicht alleen. Het zijn allemaal zzp’ers of bedrijven waarmee ik samenwerkingen heb en die mogen natuurlijk ook alle credits krijgen voor het werk dat zij leveren.”

Je werkt nu vanuit Marbella in Spanje, hoe pak je dit aan?

Annemijn: “In de coronaperiode ben ik hier naartoe verhuisd. Het plan was eigenlijk om hier een jaar lang remote te werken. Die mogelijkheid had ik omdat mijn business uitsluitend online is. Inmiddels heb ik mijn bedrijf ook uitgebreid naar Spanje waardoor ik de meeste tijd hier zit.”

“In eerste instantie ging ik hier niet naar toe voor de business, maar het blijkt eigenlijk een hele mooie afzetmarkt. Met name onder Nederlanders en Belgen die hier een tweede verblijf hebben en toch liever met Nederlanders zaken doen omdat ze bijvoorbeeld de Spaanse taal niet spreken.  Als zij een blokhut bij mij bestellen, is die eerder vanuit Nederland in Spanje dan wanneer een Spaanse leverancier vanuit een Spaanse warehouse moet leveren.”

Hoe zorg je ervoor dat je deze mensen in het buitenland bereikt?

“Eigenlijk doordat ik best wel een goede positie heb in Google. Volgens mijn marketingbureau komt dat onder andere door de techniek van CCV Shop! Als mensen zoeken op Blokhut kopen Spanje, dan komt Countrywood bijvoorbeeld naar voren. Daarnaast kun je via social advertising mensen targetten. Ik target dan bijvoorbeeld op Europa en dan specifiek op Nederlands sprekende mensen waardoor je dus mensen krijgt die niet in Nederland gevestigd zijn maar wel Nederlands spreken. Soms is het wel schieten met hagel maar het blijkt een goede strategie te zijn!” aldus Annemijn.

Je bent ook al meerdere keren in het nieuws geweest, hoe ervaar je dit?

“Ik vind het vooral heel erg leuk. De reden dat ik meewerk aan interviews en nieuwsartikelen  is eigenlijk omdat ik vertrouwen wil wekken en wil laten zien wie er achter Countrywood zit. Daarnaast vind ik het ook leuk om mensen te inspireren met mijn ondernemersverhaal. Ik heb het bedrijf 10 jaar anoniem gerund omdat ik het best wel spannend vond, het is een hele grote verantwoordelijkheid. Stel dat er iets misgaat, dan word je daar natuurlijk persoonlijk aangesproken, mensen betalen veel geld voor de producten die ik verkoop. Maar nu zijn we 10 jaar verder, scoren mijn reviews gemiddeld een 9,4 en verkoop ik nog duurdere producten. Dus wilde ik tóch laten zien wie erachter zit,” vertelt Annemijn.

“Ik vind het wel belangrijk dat het verhaal goed verteld wordt. Het klinkt natuurlijk allemaal heel mooi: een jong meisje die in Spanje woont met een online business. Maar ik ben eigenlijk gewoon een hele harde werker die vanuit haar passie haar werk heeft kunnen maken. Waar ik vooral dankbaar voor ben.”

“Het mediaballetje is gaan rollen doordat ik in de lijst van de 25 beste ondernemers onder de 25 jaar kwam van Sprout. Ik kreeg op dat moment veel aanvragen van verschillende media, maar ik heb niet overal ja op gezegd. Alleen op de high-end media die ook echt bij mij passen. Het interview met De ondernemer vond ik bijvoorbeeld heel gaaf omdat die echt mijn ondernemersverhaal gingen vertellen en daar dieper op in gingen,” aldus Annemijn.

Doet dit ook nog iets extra’s met je webshop?

Annemijn: “Het heeft vooral geleid tot heel veel extra bezoekers, maar niet zozeer tot extra omzet! Nu verkoop ik natuurlijk in een branche waarin mensen gemiddeld 1x in de 7 jaar een aankoop doen. Het is natuurlijk niet zo dat als jij 1x een artikel leest dat mensen meteen overtuigt worden van hé wat een leuk verhaal, ik ga een blokhut in mijn tuin zetten. Maar het is wél een eerste stap naar naamsbekendheid en extra vertrouwen wat op den duur zal resulteren in extra sales. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent ten opzichte van concurrenten?

“Dat komt door drie punten: de laagste prijs garantie, de hoge reviews en uitstekende bereikbaarheid. Als mijn klanten producten ergens goedkoper zien, dan kom ik met een concurrerende offerte. Dit kan ik aanbieden doordat ik geen fysiek pand heb maar echt alles online doe, wat veel geld scheelt. Ik investeer veel in het krijgen van goede reviews. Ik vind dat meer dan de moeite waard aangezien mij dat onderscheid van de concurrentie.  Countrywood is dus ook in het weekend, ’s avonds en tijdens feestdagen bereikbaar. Dat zijn vaak piekmomenten, dus moet ik ook wel bereikbaar zijn,” vertelt Annemijn.

Vanwaar de keuze voor CCV Shop in plaats van een andere software aanbieder?

Annemijn: “CCV Shop is heel toegankelijk. Het is eigenlijk een platform waar je met én zonder technische kennis terecht kunt. Het mooie van CCV Shop is dat je ook kunt doorgroeien. Ik ben nu een paar jaar verder en liep tegen een aantal dingen aan omdat ik een best complex product heb. Als ik kijk naar 5 jaar terug, waren er heel veel dingen niet mogelijk die nu wel mogelijk zijn binnen de software. CCV Shop blijft dus ook doorontwikkelen en dat is heel fijn. Een tijd geleden heb ik een meeting gehad met 2 medewerkers van CCV Shop en een medewerker van mijn marketingbureau om mijn problemen in kaart te brengen. We zijn toen samen gaan brainstormen om tot oplossingen te komen en ik vind dat ze iets heel moois hebben neergezet.”

Je bent toen de samenwerking aangegaan met de Design Studio van CCV Shop, hoe beviel dit?

Annemijn: “Eigenlijk heel erg goed, we lagen volledig op één lijn! Ze begrepen precies waar ik tegenaan  liep, wat ik wilde én wat mijn smaak was en dat is natuurlijk wel echt de kunst. Dat je je klant begrijpt en dat kunt vertalen naar de uiteindelijke oplossing is erg mooi. Mijn oude webshop had ook een MaatwerkDesign, maar mijn webshop en ik zijn gegroeid waardoor ik het tijd vond voor verbeteringen. Mijn nieuwe webshop is helemaal zoals ik het in gedachte had en de problemen met de ingewikkelde producten zijn ook volledig opgelost.”

Heb je nog tips voor andere jonge startende ondernemers?

“Ga iets doen wat je leuk vindt! Dat is het állerbelangrijkste, want je moet het lang volhouden. Zorg dat je daar heel goed in wordt en zodra je in de positie komt om dingen uit te besteden, ga dan ook de dingen uitbesteden waar je zelf niet zo goed in bent. Blijf ook vooral jezelf goed ontwikkelen door boeken te lezen en video’s op YouTube te bekijken. Dat is wat ik zelf heb gedaan en daardoor heb ik nu -al zeg ik het zelf- een hele leuke job. Ik had nooit verwacht dat ik dit uiteindelijk zou gaan doen, maar ik heb wel vanuit mijn passie een bedrijf neergezet,” aldus Annemijn.

Wat is je toekomstdroom met Countrywood?

Annemijn: “Er is niet echt een einddoel. Wat ik nu doe vind ik heel erg leuk en ik hoop gewoon dat ik dit heel erg lang kan blijven doen. Voor nu wil nog blijven groeien en groter worden, ik denk dat het nieuwe MaatwerkDesign daarvoor een hele goede stap naar is. Een concretere volgende stap is meer internationaal ondernemen. Dat gaat nu allemaal nog op aanvraag, maar het zou mooi zijn als buitenlandse klanten dat gewoon via de webshop kunnen bestellen. Dat is best complex maar zeker haalbaar!”