Hoe kan een webshop bijdragen aan de loyaliteit van mijn klanten?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 23 augustus 2023

Het is fijn wanneer klanten na een eerste aankoop terugkomen bij jouw webshop wanneer ze soortgelijke producten zoeken. Dit kan gezien worden als loyaliteit aan jouw webshop. Deze loyaliteit kun je stimuleren op verschillende manieren. In dit blog gaan we in op hoe een webshop kan bijdragen aan de loyaliteit van jouw klanten.

Fysiek vs. Online

Wanneer je een fysieke winkel hebt kun je veel voordeel halen uit een online webshop naast je huidige winkel. Wanneer de voorraad van jouw fysieke en online winkel goed gelinkt zijn kun je makkelijk op beide kanalen verkopen, dit heet multichannel verkoop. Wanneer je een webshop begint naast je huidige winkel is het belangrijk dat de sfeer en het thema van jouw fysieke winkel overeenkomt met dat van jouw webwinkel. Verder is het ook belangrijk om alle nodige informatie te verstreken en mogelijke vragen te beantwoorden. Wanneer je net een webwinkel begint, schrijf dan eens op wat een klant in jouw fysieke winkel allemaal verwacht en tegenkomt. Deze onderdelen zullen online net zoals fysiek geen drempels moeten veroorzaken om tot een aankoop over te gaan.  

Betrouwbaarheid

Er zijn allerlei manieren hoe je de betrouwbaarheid op jouw webshop kunt verhogen. Bijvoorbeeld het plaatsen van keurmerken op jouw homepage. Wanneer jouw webshop in het bezit is van een keurmerk, weten klanten hierdoor dat ze verzekerd zijn van een bepaald serviceniveau en bevestigt dit het vertrouwen dat ze hebben in jouw webshop. De loyaliteit wordt vaak verhoogd wanneer consumenten vertrouwen hebben in jouw webshop en keurmerken kunnen hieraan bijdragen. Naast keurmerken is het tonen van de betaalmogelijkheden die je aanbiedt ook iets dat vertrouwen schept. Door deze te tonen op jouw webshop zien bezoekers gelijk welke mogelijkheden er zijn om te betalen en kunnen zij zelf bepalen hoe ze hun bestelling afrekenen.

Terugkerende klanten

Loyaliteit komt vaak wanneer klanten vaker terugkomen bij jouw winkel. Terugkerende klanten zijn daarom een belangrijk onderdeel. Maar hoe laat je klanten nou vaker terugkomen? Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Begin met een spaarsysteem. Bijvoorbeeld bij elke 5 euro die klanten uitgeven krijgen ze 1 spaarpunt en met 10 spaarpunten krijgen ze dan 10% korting. Er zijn veel verschillende manieren te vinden om spaarsystemen in te zetten. Bij CCV Shop hebben wij hiervoor de app Spaarpunten Systeem. Naast het sparen van punten zou je ook meerdere malen per jaar acties kunnen houden. Of mensen standaard bij hun eerste bestelling 5 euro korting kunnen geven op hun volgende bestelling. Door deze dingen te doen geef je de bezoekers meer reden om terug te keren naar jouw webshop. Online zijn deze onderdelen vaak ook beter in te zetten en worden ze meer gebruikt, zo draagt de webshop dus bij aan de loyaliteit van jouw klanten.

Social media

Social media is een belangrijk onderdeel voor de marketing van jouw bedrijf. Naast dat het nieuwe klanten kan aantrekken kan het ook zorgen voor terugkerende klanten, dit zal ook de loyaliteit bij jouw winkel verhogen. Acties die goed werken op social media zijn de bekende ‘like, deel & win’ acties. Hierbij vraag je de mensen om te reageren en jou te volgen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Hierdoor krijgen ze vaker jouw berichten te zien en zullen ze jouw merk gaan herkennen. Verder kan je klanten vragen om hun ervaringen met jouw winkel te delen op social media. Door deze interactie te onderhouden met jouw klanten zien mensen de band tussen de consument en het bedrijf, hierdoor groeit zowel de betrouwbaarheid als de loyaliteit. Online consumenten geven namelijk veel om reviews. Beoordelingen over producten helpen nieuwe klanten om ook jouw onderneming te vertrouwen en hier dus een bestelling te plaatsen.

Keurmerken

Zoals eerder benoemd stralen keurmerken vertrouwen uit. Belangrijk bij keurmerken is de plaatsing op jouw webshop. Zet je deze juist bovenaan of onderaan? Bezoekers lezen jouw homepagina in een Z patroon. Volgens het zogenoemde Z-patroon ondernemen mensen vervolgens actie. Bij dit patroon lezen mensen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte van de pagina zorgvuldig. Het is hierbij verstandig om de keurmerken of in het bovenste gedeelte of onderin neer te zetten. Het is gebruikelijk om voor onder in de pagina te gaan. Bovenin webpagina’s wordt de aandacht vaak meer gefocust op de menustructuur en het logo. De makkelijkste stap is je aan te sluiten bij een webwinkelkeurmerk. Het blijkt uit onderzoek dat ruim twee derde van de consumenten let op de aanwezigheid van een keurmerk en 42% van deze consumenten zelfs alleen maar koopt bij webwinkels met een keurmerk.

Maak het persoonlijk

Wanneer je een actie of email verstuurd of aanprijst bij je klanten is het belangrijk om deze persoonlijk te maken. Wanneer mensen het gevoel hebben dat het voor hen alleen is zijn ze eerder geneigd om op actie over te gaan. Gebruik bijvoorbeeld de voornaam van je klanten in de e-mails of baseer de acties op producten die eerder zijn aangeschaft door de klanten. Bijvoorbeeld wanneer een klant veel sokken heeft aangeschaft in jouw webshop, verstuur dan een actiemailing waarbij vermeld wordt dat op basis van eerder aankoopgedrag deze actie speciaal voor hem of haar is gecreëerd. Kortom probeer zoveel mogelijk aspecten persoonlijk te maken zodat de band tussen verkoper en klant vergroot wordt en de loyaliteit stijgt.

Emailmarketing

E-mail marketing is en blijft een topkanaal om je klanten te benaderen. Een paar voordelen van e-mail marketing zijn dat de campagnes goed meetbaar zijn, het persoonlijk is doordat het enkel door de mensen in je mailinglijst gezien wordt én de mensen in een mailinglijst vaak al interesse hebben in jouw bedrijf/producten. E-mailmarketing is een geweldig kanaal om persoonlijke interactie met je klanten te realiseren voor een lage prijs zonder daarbij het gevoel te geven dat het een advertentie is. Zoals eerder benoemd kunnen e-mails die gepersonaliseerd zijn ook bijdragen aan de loyaliteit van klanten. Probeer in jouw e-mails de huisstijl van jouw webshop of fysieke winkel terug te brengen in het design. Op deze manier creëer je herkenning.

Wil je meer weten over een online business beginnen of direct jouw eigen webwinkel starten? Bekijk dan deze pagina!