Hoe kun je met jouw 404-pagina van bezoekers klanten maken?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 9 augustus 2023

Je klikt op een link, maar in plaats van op de gewenste pagina te belanden, verschijnt er een 404-pagina die aangeeft dat de opgevraagde pagina niet (meer) bestaat. Waarschijnlijk hebben we deze vervelende ervaring allemaal wel eens gehad. Jammer, want als je als bezoeker op een 404-pagina terechtkomt, is dat natuurlijk eigenlijk een indicatie dat je geïnteresseerd bent in het aanbod van de betreffende webshop. De klantreis van een bezoeker eindigt echter op de 404-pagina wanneer hier geen mogelijkheid bestaat om eenvoudig verder te winkelen of door te klikken naar een vergelijkbaar product. Hoe zit dat bij jouw webshop? In deze blog leggen we je uit hoe je de negatieve 404-pagina ervaring van een bezoeker om kunt draaien naar een positieve. Hoe voorkom je dat klanten terechtkomen op een 404-pagina? En hoe maak je een goede 404-pagina? Lees snel verder en ontdek hoe je met jouw 404-pagina van bezoekers klanten kunt maken.  

Wat is een 404-pagina en waarom wil je niet dat dit een dode pagina is?

Maar wat is precies een 404-pagina? Een 404-pagina is een pagina die aangeeft dat de pagina die je wilde bereiken niet (meer) bestaat, is verwijderd of verplaatst. Technisch gezegd is het een HTTP-errorcode die betekent dat de server de pagina die iemand probeert te bereiken, niet kon vinden. Kortom: de pagina bestaat in ieder geval niet meer op de URL die de bezoeker heeft ingetypt of waarop hij heeft geklikt.

We hebben alle redenen voor het verschijnen van een 404-pagina voor je opgesomd:

  • Onjuist getypte URL
  • Fout bij kopiëren en plakken
  • Broken link
  • Verkorte link
  • Content is verplaatst
  • Content is verwijderd

Wanneer een bezoeker op een 404-pagina belandt, wil je niet dat dit een dode pagina is waarop de bezoeker niet verder kan navigeren, of op geen enkele manier wordt aangespoord om verder te navigeren. De bezoeker klikt niet voor niets op een specifieke link en heeft dus duidelijk de intentie om op een pagina binnen jouw webshop te belanden. Misschien wil hij zich oriënteren op een product of daadwerkelijk een aankoop doen. Het zou zonde zijn wanneer hij zijn zoektocht staakt doordat hij op een 404-pagina belandt. Draai daarom de negatieve 404-pagina ervaring van een bezoeker om naar een positieve door de bezoeker op te vangen en een uitweg te bieden.

Hoe voorkom je dat klanten terechtkomen op een 404-pagina?

Voordat we je tips geven over waar een goede 404-pagina aan moet voldoen, leggen we je eerst uit hoe je kunt voorkomen dat klanten überhaupt terechtkomen op een 404-pagina binnen jouw webshop. Het gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’ is er immers niet voor niets.

301 redirect

Heb je een pagina binnen jouw webshop definitief verwijderd waardoor de bezoeker op een 404-pagina terechtkomt als hij naar die URL wil navigeren? Maak dan een 301 redirect aan, oftewel een permanente omleiding. Hiermee wordt niet alleen de bezoeker omgeleid, maar wordt ook de SEO-waarde van de verwijderde pagina verplaatst naar de nieuwe URL. Binnen het algoritme van Google heeft namelijk elke pagina (URL) een linkwaarde, die niet verloren moet gaan. Met een 301 redirect zeg je eigenlijk tegen Google: dit is de definitieve nieuwe bestemmingspagina.

Voorbeeld: Stel, jouw productaanbod bestond uit stoelen, banken, tafels en bijzettafels. Je bent gestopt met het verkopen van bijzettafels en hebt de categoriepagina ‘Bijzettafels’ verwijderd. Een bezoeker komt alsnog op de URL van deze pagina terecht, maar krijgt een 404-pagina te zien omdat de pagina niet meer bestaat. In dat geval wil je misschien liever dat de bezoeker op de categoriepagina van ‘Tafels’ terecht komt, omdat die nog wél bestaat en de bezoeker wellicht daarin is geïnteresseerd. Voeg dan een 301-redirect toe van de bijzettafel-pagina naar de tafel-pagina.

302 redirect

Een 302 redirect is in tegenstelling tot de 301 redirect een tijdelijke omleiding. Het wordt niet aangeraden om een 302 redirect in te stellen, tenzij je de content van een pagina bewust slechts tijdelijk hebt verplaatst en later weer terug gaat zetten. Bij een 302 redirect wordt de linkwaarde namelijk niet meegegeven naar de nieuwe URL en kan je dus een deel van jouw linkwaarde verliezen.

Tips om een goede 404-pagina te maken

Heb je je best gedaan met het instellen van 301 redirects, maar wil je zeker weten dat jouw bezoekers op een goede 404-pagina belanden wanneer ze hier alsnog op terechtkomen? Goede 404-pagina’s waarschuwen de bezoeker dat de pagina die hij probeerde te vinden niet (meer) bestaat, en begeleidt de bezoeker naar een andere pagina binnen jouw webshop. Zorg ervoor dat jouw 404-pagina de volgende elementen bevat:

Een link naar de belangrijkste productpagina’s of categoriepagina’s binnen jouw webshop (kortom, biedt bezoekers een alternatief aan)

Maak een overzicht van de belangrijkste of meest bezochte pagina’s binnen jouw webshop zoals productpagina’s, categoriepagina’s, relevante producten en populaire blogartikelen. Door de bezoeker de optie te bieden om op de 404-pagina door te klikken naar deze pagina’s, is de kans groot dat ze alsnog vinden waarnaar ze opzoek zijn. Baseer deze pagina’s op basis van data. Kijk welke producten het vaakst verkocht worden, of analyseer in Google Analytics welke pagina’s de meeste bezoekers krijgen.

Een uitleg over waarom de bezoeker deze 404-pagina te zien krijgt (vertel wat er is misgegaan)

Vaak zie je op 404-pagina’s een technisch verhaal over waarom je nu precies een 404-foutmelding te zien krijgt. Probeer juist in menselijke taal uit te leggen dat de bezoeker op een pagina terecht is gekomen die niet meer bestaat, en leg uit hoe hij alsnog kan vinden waarnaar hij op zoek is. Je kunt hierbij gerust wat humor gebruiken.

Afbeeldingen of GIFS

Gebruik pictogrammen, foto’s of GIFS op jouw 404-pagina die herkenbaar zijn voor je merk of juist een humoristische toevoeging zijn. Het brengt de boodschap sterker over en het is logischer voor de bezoeker om te begrijpen wat er gebeurt.

Tip: Vind je dat bezoekers een extraatje verdienen wanneer zij op een 404-pagina binnen jouw webshop zijn beland? Verwerk dan een actie in de pagina, zoals “Wat vervelend dat je op deze pagina bent beland. Winkel door via onderstaande button en gebruik kortingscode OEPS404 voor 10% korting op jouw bestelling.”

Aan de slag met jouw 404-pagina binnen de software van CCV Shop

Binnen de software van CCV Shop heb je de mogelijkheid om een eigen 404-pagina te maken. Is dat even fijn! Wil je hiervan gebruikmaken? Ga dan in de onderhoudstool van jouw webshop naar Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Algemeen > SEO > Eigen 404 pagina en zet deze aan.

Vervolgens kan je een modulaire pagina selecteren die moet worden getoond als 404-pagina. Dit kan in theorie iedere willekeurige modulaire pagina binnen jouw webshop zijn:  een contactpagina, een blogpagina of bijvoorbeeld een specifieke productpagina. In de praktijk is het echter aan te raden om een nieuwe modulaire pagina aan te maken die je specifiek inricht als 404-pagina aan de hand van de tips die we je zojuist hebben gegeven.

Tip: Gebruik je een modulaire pagina als 404-pagina? Dan adviseren we je om deze 404-pagina niet op te nemen in het menu en de sitemap van jouw webshop zodat bezoekers hier niet bewust op kunnen klikken en zodat deze pagina niet wordt geïndexeerd in Google.