Hoe optimaliseer je productbeschrijvingen voor betere verkoopresultaten in jouw webshop?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 14 februari 2024

Als webwinkelier ben je voortdurend bezig met het verbeteren van je online aanwezigheid en conversieverhogende aanpassingen. Een cruciaal element van je webshop zit in de productbeschrijvingen. Deze beschrijvingen zijn niet alleen een manier om je producten te presenteren, maar ze hebben ook een directe invloed op de beslissing van je klanten om over te gaan tot aankoop en ze zorgen ervoor dat je gevonden wordt in zoekresultaten. In deze blog leggen wij je in 10 tips uit hoe jij je productbeschrijvingen kunt optimaliseren om je verkoopresultaten te verbeteren.

Waarom zijn productbeschrijvingen belangrijk?

Het hebben van goede productbeschrijvingen verbetert je verkoopresultaten omdat ze een belangrijke rol spelen in het overtuigen en informeren van potentiële klanten. Klanten vertrouwen op deze beschrijvingen om een weloverwogen beslissing te nemen bij hun aankoop. Door gedetailleerde informatie te geven, helpen productbeschrijvingen klanten te begrijpen wat ze van een product kunnen verwachten, welke voordelen het biedt en hoe het hun behoefte kan vervullen. Dit verhoogt het vertrouwen van de klant, vermindert onzekerheid en zorgt voor een fijne koopervaring, wat uiteindelijk kan lijden tot een hogere conversieratio.

Tip 1: Wees specifiek en gedetailleerd

Eén van de meest voorkomende fouten bij het schrijven van productbeschrijvingen is onduidelijkheid. Je klanten willen gedetailleerde informatie over het product dat ze overwegen te kopen. Geef daarom specifieke details zoals afmetingen, materialen, kleuren, gewicht en eventuele bijzondere eigenschappen. Bijvoorbeeld, als je kleding verkoopt, vermeld dan de gebruikte stof, de pasvorm en de wasinstructies.

Tip 2: Gebruik aantrekkelijke koppen

Je klanten zullen vaak eerst je productpagina’s scannen voordat ze de volledige beschrijving lezen. Ook komt het voor dat klanten zelfs na alleen het bekijken van de foto en het globaal lezen van de tekst al het product bestellen. Daarom is het van belang om pakkende koppen te gebruiken die de aandacht trekken en de voordelen of bijzonderheden van het product benadrukken. Denk aan koppen als “Maak luchtiger beslag met deze mixer.”

Tip 3: Gebruik bulletpoints

Consumenten houden van informatie die gemakkelijk te scannen is. Gebruik bulletpoints om de belangrijkste kenmerken en voordelen van je producten op te sommen. Dit maakt de inhoud overzichtelijker en toegankelijker. Ook kun je door het gebruik maken van bulletpoints je tekst kort en krachtig houden.

Tip 4: Gebruik zoekwoorden

SEO-optimalisatie is een belangrijk aspect van productbeschrijvingen. Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden voor je producten en integreer ze op een natuurlijke manier je beschrijvingen. Dit kan je helpen om beter gevonden te worden in zoekmachines en meer organisch verkeer naar je webshop te trekken. Het is tevens wel van belang dat je hiervoor je teksten zelf schrijft en ze niet één-op-één overneemt van je leverancier, anders zal je op gebied van SEO niet goed scoren. Dit komt onder andere omdat Google kijkt naar dubbele content.

Tip 5: Voeg beoordelingen toe

Positieve beoordelingen en getuigenissen van tevreden klanten kunnen het vertrouwen in je product vergroten. Met de app Product Reviews die te vinden is in de CCV Shop App Store kunnen klanten op jouw productpagina’s een recensie achterlaten, wat natuurlijk een positief effect kan hebben op andere klanten en de verkoop kan stimuleren. Ook zijn beoordelingen een handige manier om goede feedback te krijgen op jouw producten. Wanneer je meerdere negatieve beoordelingen ontvangt op een product, kun je bepalen of je dit product wilt verbeteren of volledig uit je assortiment wilt halen.

Tip 6: Wees eerlijk en transparant

Laat negatieve aspecten van je producten niet achterwege. Als er beperkingen of nadelen zijn, vermeld ze dan eerlijk in de beschrijving. Dit zal ook het vertrouwen van de consument vergroten omdat ze weten dat je geen informatie verbergt. Dit kun je behalve in de productbeschrijving ook perfect doen met de plus en minpunten app, waarover later in deze blog meer.

Tip 7: Bied duidelijke maatinformatie aan

Als je kleding of andere producten met verschillende maten verkoopt, is het goed om gedetailleerde maatinformatie te verstrekken. Je klanten willen weten welke maten beschikbaar zijn en welke maat het beste bij hen past. Voeg een maattabel toe aan je productbeschrijvingen waarin je de exacte afmetingen en meetinstructies voor elk product weergeeft. Naast de verkoopresultaten te verbeteren zal dit ook het aantal retouren verminderen.

Tip: Mocht je nou een kledingstuk hebben waarvan je zeker weet dat deze groter of kleiner uitvalt. Maak dit dan ook duidelijk.

Tip 8: Voeg duidelijke call-to-actions (CTA) toe

Een duidelijke call-to-action is belangrijk om potentiële kopers aan te moedigen tot actie over te gaan. Maak gebruik van sterke CTA’s zoals “Voeg toe aan winkelwagen”, “Koop nu” of “Ontdek meer” op strategische plaatsen binnen je productbeschrijvingen en op de pagina als geheel.

Tip 9: Transparante verzendinformatie

Je klanten willen weten hoe lang het duurt voordat hun bestelling wordt geleverd en wat de verzendkosten zijn. Zorg ervoor dat je verzendinformatie duidelijk communiceert in je productbeschrijvingen én tijdens het afrekenproces.

Tip 10: Test en optimaliseer

Tot slot, blijf je productbeschrijvingen testen en optimaliseren. Gebruik tools als Google Analytics en Google Search Control om het gedrag van je bezoekers te volgen. Als je merkt dat veel mensen bepaalde productpagina’s een snel verlaten, kan dit een teken zijn dat de beschrijvingen verbeterd moeten worden.

Handige apps in de CCV Shop App Store

Om je te helpen bij de optimalisering van je productbeschrijving hebben we verschillende handige apps in de CCV Shop App Store. Hieronder vind je een overzicht van Apps die jou kunnen helpen:

  • Product Plus- en Minpunten: het is mogelijk om plus- en minpunten toe te voegen aan een product.
  • Eigen teksten: Met deze tool heb je de mogelijkheid om meer dan 600 teksten in je webshop te personaliseren door standaardteksten te wijzigen. Een voorbeeld hiervan zijn teksten van buttons.
  • Producteigenschappen: hiermee kun je zelf producteigenschappen aanmaken en deze toewijzen aan een product. Wat jouw productaanbod makkelijker scanbaar maakt. Tevens zet je een goede basis om filters en vergelijkers te gebruiken.
  • Product Reviews: Het gebruik van productreviews kan een positieve werking hebben op de conversie in jouw webwinkel. Let op! Een productreview is wat anders dan een review van Kiyoh of Feedback Company. Een productreview gaat specifiek over één product en een review van Kiyoh of The Feedback company gaat over de gehele webwinkel.
  • Attribute icons: zorgt ervoor dat er afbeeldingen komen te staan voor de verschillende opties bij een product. Hierdoor krijgen jouw klanten een beter beeld bij de optie.

Met deze 10 tips én handige apps kun je je productbeschrijvingen verder verfijnen en optimaliseren om je verkoopresultaten in je webshop te verhogen. Het is een voortdurend proces van verbetering en aanpassing om de beste resultaten te behalen.