Hoe verkoop je digitale producten? (plus 4 ideeën om je op weg te helpen)

Digitale producten kun je niet proeven of aanraken, maar iedereen consumeert ze. Van muziek tot video's, e-books, online cursussen en meer. Vanwege de populariteit en het gemak van de distributie van digitale producten bouwen veel ondernemers een webshop waarop ze digitale producten aanbieden om de fysieke producten of diensten die zij aanbieden aan te vullen. Wat deze productgroep echter vooral aantrekkelijk maakt, is dat digitale producten slechts éénmaal kunnen worden gemaakt en herhaaldelijk aan verschillende klanten kunnen worden verkocht zonder dat je je inventaris hoeft aan te vullen.

Wat zijn digitale producten?

Een digitaal product is een vorm van media die herhaaldelijk online kan worden verkocht en gedistribueerd zonder dat je jouw voorraad hoeft te vervangen of aan te vullen. Deze producten komen vaak in de vorm van downloadbare of streamable bestanden, zoals MP3's, Pdf’s, video's, plug-ins en sjablonen.

 

Digitale producten hebben veel voordelen die hen uniek en aantrekkelijk maken om te verkopen:

Lage overheadkosten: je hoeft geen voorraad bij te houden of rekening te houden met verzendkosten.

Hoge winstmarges: er zijn geen terugkerende kosten van goederen, dus je behoudt een relatief groot deel van jouw omzet als winst.

Potentie om te automatiseren: bestellingen kunnen direct worden bezorgd (bijv. per e-mail of via een download) bij de klant en kun je dus snel afhandelen.

Flexibele producten: Je kunt gratis producten aanbieden om zo jouw e-maillijst te vergroten, je kunt maandelijkse betaalde abonnementen voor toegang tot exclusieve digitale inhoud aanbieden of licenties voor het gebruik van jouw digitale producten. Kortom: je hebt veel mogelijkheden om digitale producten op jouw webshop op te nemen.

 

Maar digitale producten bieden ook specifieke uitdagingen waarmee je rekening moet houden:

Je concurreert met gratis digitale content: bij digitale producten loop je het risico dat klanten wellicht gratis alternatieven kunnen vinden voor wat jij aanbiedt. Je moet dus goed nadenken over de niche die je wilt bereiken en over de meerwaarde die je kunt bieden met jouw producten.

Gevoelig voor diefstal/onrechtmatig kopiëren: wanneer je digitale producten aanbiedt is het verstandig om voorzorgmaatregelen te nemen om jouw producten te ‘beschermen’ tegen onrechtmatig verspreiden.

Enkele beperkingen voor de manier waarop je verkoopt: je moet op Facebook en Instagram bijvoorbeeld fysieke producten verkopen volgens hun beleid en mag hier dus officieel geen digitale producten aanbieden.​​​​​​

App voor de verkoop van digitale producten

Als je jouw webshop wilt starten met enkel digitale producten of op zoek bent naar manieren om digitale producten toe te voegen aan jouw bestaande winkel, kan dit eenvoudig via de app Digitale producten die je kunt downloaden in de CCV Shop App Store.

Met de Digitale producten app kun je digitale producten aanbieden in jouw webshop zoals downloads van .pdf-, muziek-, video, foto- of applicatiebestanden. Wil je e-books aanbieden of verkoop je codes voor computerspellen, e-tickets of andere digitale producten? Ook dat is mogelijk. Jouw klanten kunnen de gewenste digitale producten selecteren en aan hun winkelwagentje toevoegen. Nadat ze hebben afgerekend ontvangen ze per e-mail een bevestiging van hun bestelling en daarnaast een aparte mail met daarin de downloadlink naar het digitale product. In deze mail staat ook binnen welke termijn het materiaal gedownload moet worden. Downloaden kan door op de link te klikken: de bestelling wordt dan automatisch opgehaald uit je webshop.

De Digitale producten functionaliteit is naar eigen inzicht in te richten:

  • Bepaal zelf de geldigheidsduur van je downloadbare producten, variërend van 1 dag tot 2 jaar.
  • Stuur een automatische herinneringsmail wanneer het digitale product bijna wordt verwijderd.
  • Stel in hoe vaak een product gedownload mag worden.
  • Upload eventueel meerdere bestanden per product.
  • Voeg gemakkelijk meerdere codes toe die gebruikt kunnen worden.​​

Digitale producten die je online kunt verkopen

1. Educatieve producten zoals e-books of cursussen

Als je jezelf als een expert op een bepaald onderwerp of vakgebied beschouwt, zijn digitale producten een uitstekende manier om die informatie te verpakken en te verkopen aan anderen die over dit onderwerp of vakgebied willen leren.

Als er een overvloed aan gratis blogs of tutorials op YouTube is over het onderwerp waarover je e-books of cursussen wilt aanbieden, kun je jezelf onderscheiden door bijvoorbeeld content aan te bieden die niet enkel gericht is op kennis vergaren, maar ook op transformatie. Met andere woorden: verkoop niet het product, maar verkoop datgene dat het de klant gaat opleveren nadat hij het product heeft gekocht.

Je kunt gebruikmaken van een bestaande reputatie als expert om aandacht te trekken voor jouw producten, of als je vanaf nul begint, gratis inhoud maken en weggeven om interesse en leads te genereren voor jouw betaalde digitale producten.

2. Licenties waarmee klanten jouw digitale producten kunnen gebruiken

Van stockfoto's tot video’s tot muziek en geluidseffecten, er is een wereldwijd ecosysteem van digitale items waarvoor een licentie geldt die door creatieven zijn geüpload en die andere creatieven kunnen gebruiken in hun werk. Door licenties aan particulieren en bedrijven aan te bieden, kun je kosten in rekening brengen voor het gebruik van jouw foto's, video's, muziek, software en meer.

Wanneer je gaat nadenken over het creëren van materiaal, helpt het om achterstevoren te werken vanuit de behoeften van jouw beoogde publiek. Begin met na te denken over aan wat voor soort items zij behoefte hebben om op die manier zelf materiaal te creëren waar daadwerkelijk vraag naar is (en dat dus gemakkelijker te verkopen is).

Zorg er ook voor dat je jouw digitale producten beschermt met watermerken en andere beveiligingsmaatregelen, vooral als je foto's verkoopt.

3. Digitale sjablonen en hulpmiddelen

Digitale producten kunnen ook in de vorm van ontastbare hulpmiddelen komen die professionals kunnen helpen om taken uit te voeren die buiten hun vaardigheden vallen of die veel tijd kosten. Je kunt digitale oplossingen verkopen voor de gemeenschappelijke pijnpunten en behoeften van een specifiek publiek.

 

Enkele voorbeelden zijn:

  • Product mockup-bestanden voor ondernemers
  • CV-sjablonen voor werkzoekenden
  • Software voor bedrijven
  • Adobe After Effects-plug-ins voor video-editors
  • Pictogrammen, lettertypen of UX-sets voor webdesigners

Als je al een shop hebt, is het misschien de moeite waard om te overwegen hoe je de producten en services die je aanbiedt kunt omzetten in digitale producten om zo een iets passievere inkomstenstroom te creëren.​​​​​​

4. Muziek of kunst als digitale producten

Diensten hebben de neiging om goed samen te gaan met digitale producten, omdat diensten in wezen het tegenovergestelde zijn - met diensten is jouw ‘voorraad ‘ beperkt tot het aantal werkuren dat je kunt werken.

Bovendien ontvangen klanten bij een bepaalde service vaak digitale producten als onderdeel van hun ‘aankoop’/service. Een ontwerper levert logo's. Een personal trainer kan een op maat gemaakt trainingsplan bezorgen. Met het oog hierop, is het dus ook een idee om bepaalde services te positioneren als pakketten met waardevolle digitale producten.

Je kunt bijvoorbeeld een consult aanbieden tegen een bepaald bedrag, samen met een gepersonaliseerd rapport of een Excel-spreadsheet en vervolgens jouw klanten laten upsellen naar jouw andere diensten of producten. Of je kunt een gratis downloadbaar product aanbieden om leads voor jouw e-maillijst te genereren, een tactiek die veel online bedrijven tegenwoordig hanteren.

Wees creatief met je eigen digitale producten

Zonder de noodzaak om altijd voorraad te hebben of het risico op weinig marge wanneer je fysieke producten verkoopt, kunnen bedrijven die zich focussen op digitale producten met weinig risico worden gelanceerd.

Er zijn talloze manieren waarop je jouw eigen digitale producten kunt maken en deze kunt integreren in jouw bedrijf. Met een beetje vindingrijkheid en vooraf geïnvesteerde tijd, kun je met digitale producten meerwaarde bieden voor jouw klanten en verdient dit zich in de loop van tijd meer dan terug.