Van Gogh studio: Van een passie voor Van Gogh schilderijen naar een eigen webshop in replica’s

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 8 maart 2023

Met een passie voor business, schilderijen en Van Gogh startte Erik van der Velde in 1992 met Van Gogh Studio. Met verschillende schilders werkt hij samen om replica’s van Van Gogh, maar ook andere oude meesters zoals Rembrandt en Vermeer te verkopen. Welke marketingmiddelen zet Erik in om zijn doelgroep te bereiken? Wat is Erik zijn toekomstdroom met Van Gogh Studio? We vroegen dit en meer aan Erik. 

Hoe ben je op het idee gekomen om replica’s te verkopen?

Erik: “Toen ik Economie studeerde ben ik naar het Kröller-Müller museum geweest waar het schilderij “Caféterras bij nacht” van Vincent van Gogh hing. Deze wilde ik graag in huis hebben maar dat is natuurlijk onbetaalbaar of überhaupt niet te koop. In mijn studentenhuis woonde een meisje dat op de kunstacademie zat, dus vroeg ik haar of ze voor mij dat schilderij kon naschilderen. Dat was echt fantastisch gelukt. Vervolgens vroegen er vrienden van mij die vroegen of mijn huisgenote dat ook niet voor hen wilde doen maar ze was natuurlijk hartstikke druk met haar studie. Toen ben ik zelf verder gaan zoeken, naar wie er zo goed kon schilderen in die stijl dat het verkoopbaar was? Zo is het eigenlijk begonnen.”

Wat vind je het leukste aan je vak?

“Voor een deel is dat de verdieping in Vincent van Gogh. Ik lees elke dag in zijn brieven en daar schrijf ik blogs over. Op deze manier probeer ik mijn passie over te brengen aan de bezoekers van mijn webshop. Als je dan ziet dat zij in die passie worden meegenomen, ze zijn verhaal mooier gaan vinden en vaker naar musea gaan, dan is het veel meer dan alleen maar een leuk schilderij boven je bank willen. Dan is het echt een ervaring die je kan delen met mensen. Dat vind ik écht het allerleukste,” aldus Erik.

Welke marketingmiddelen zet je in om jouw doelgroep optimaal te bereiken? En wat werkt tot nu toe het beste?

Erik: “Ik zie marketing als een combinatie van vertrouwen, gunfactor en problemen van de klant oplossen. Door te bloggen zien mensen je passie en weten ze dat ze direct met mij te maken hebben, dat geeft veel vertrouwen.”

“Als we het dan hebben over problemen van de klant oplossen, dan is het probleem niet dat ze een blauw kleurig schilderij missen boven de bank, dat ik kan oplossen door ze een blauw schilderij te verkopen. Eigenlijk willen ze een belevenis en betrokkenheid. Dat is bij Van Gogh Studio op te lossen door het bloggen. De blogs die ik schrijf zijn weer goed te delen op Facebook en Instagram waardoor ik daar een groot bereik op creëer.”

Waarom heb je gekozen om een webshop te runnen bij CCV Shop?

“Ik heb een tijd een marketingbureau gehad waarbij ik samenwerkte met een bureau van webbouwers. Daarnaast had ik nog een andere webshop, maar deze werd gehackt. De webbouwers gaven toen aan dat ze meer klanten hadden bij CCV Shop die veel online succes behaalde. Wat voor anderen goed werkt moet voor mij ook goed werken. Ik heb toen mijn oude webshop helemaal vernieuwd door deze bij CCV Shop te hosten, deze heb ik nu al voor 7 jaar,” Aldus Erik.

“Het mooie aan CCV Shop vind ik dat ik me volledig kan focussen op mijn passie en de verkoop en niets meer te maken heb met randzaken zoals het maken van een back-up. Ik had ook een paar webshops in WordPress, nou ik wil daar nooit meer iets mee doen nu ik het gemak van CCV Shop heb ontdekt. Ik ben ondernemer en wil verkopen en mijn passie overbrengen en niet bezig zijn met allemaal randvoorwaarden. Eigenlijk, hoe minder ik met CCV Shop te maken heb, des te tevredener ik ben haha!”

Welke hoogte- en of dieptepunten ben je tegengekomen tijdens het starten van je webshop?

“Ik vond het in het begin heel moeilijk om een compromis te maken voor de slider. Elk device en elke webbrowser heeft weer een andere uitsnede van de slider. Heel onpraktisch maar dat betekent wel dat je een soort van compromis moet sluiten en de middenweg moet kiezen. Dat is lastig als je het perfect wilt doen,” Aldus Erik.

Heb je nog tips voor startende ondernemers?

Erik: “Absoluut! Focus op conversie en niet op het aantal bezoekers op je webshop. Zorg dat de bezoeker vertrouwen krijgt en verplaats je in de klant. Ga dan ook écht kijken: wat is hun probleem en hoe los je dit op? Hoe een schilderij geschilderd wordt vinden mijn bezoekers niet zo belangrijk, wel dat een schilderij in een bepaalde fase in het leven van Van Gogh is geschilderd en dat het schilderij een bepaalde emotie oproept. Dit is bij elk product of dienst wel toe te passen.”

Wat is je toekomstdroom voor Van Gogh Studio?

Erik: “Ik ben tot nu toe al heel tevreden! Ik lever aan klanten in veertig verschillende landen en veel van hen doen vaker een aankoop. Zo heb ik zelfs mensen die al tien keer bij mij een schilderij hebben gekocht! We leveren zelfs wereldwijd aan diverse musea. Die dromen zijn dus allemaal verwezenlijkt, maar, ik heb er nog eentje. Ik weet alleen niet of die ooit haalbaar is. Ik zou heel graag een Van Gogh schilderij willen kopen en uitlenen aan het Van Gogh museum. Het liefst eentje uit particuliere handen die niemand kan zien zodat ik ervoor kan zorgen dat het schilderij wel weer voor het wereldwijde publiek zichtbaar is. Maar de schilderijen zijn erg duur, de bedragen zijn al snel hoger dan 100 miljoen euro. Vandaar dat ik het niet zomaar zie gebeuren. Van Gogh zei zelf ook ‘Ik droom mijn schilderij en daarna schilder ik mijn droom’. Dus het begint met dromen en we zijn nu bezig met de uitvoering.”

“In zijn leven heeft Van Gogh maar negenhonderd schilderijen en elfhonderd tekeningen gemaakt waarvan hij maar één schilderij heeft verkocht. Als ik dan op deze manier iets terug kan doen, dat meer mensen genieten van wat hij heeft gemaakt dan is dat fantastisch.”