Kleding webshop beginnen

In slechts 5 stappen online

Start jouw eigen fashion webshop

 

Consumenten shoppen almaar meer online, waardoor er steeds meer mogelijkheden ontstaan om een webshop te beginnen. Ook voor kleding webshops liggen er kansen ondanks de relatief verzadigde markt. Maar welke stappen komen kijken bij een eigen kleding webshop beginnen en hoe pak je het starten van een kleding webshop goed aan? Wij helpen je graag op weg. Aan de hand van vijf stappen leggen wij je uit hoe je jouw eigen kleding webshop kunt beginnen waarna je klaar bent om te starten.

Stap 1: Zorg voor een helder concept

Voordat je kunt starten met een kleding webshop beginnen is het van groot belang om jouw concept concreet en helder te hebben.

 

●     Stel jezelf de vraag hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw online kledingwinkel opvalt en uniek is.

●     Breng jouw doelgroep in kaart: richt je je op mannen- en/of vrouwenmode? Valt jouw doelgroep in een bepaalde leeftijdscategorie? Wat is het online shoppinggedrag van jouw doelgroep?

●     Bedenk hoe je jouw online kledingwinkel wilt noemen

 

Stap 2: Maak het officieel

Nu jouw concept staat en je weet wat je wilt gaan verkopen en aan wie, dien je jouw webshop als organisatievorm in te schrijven bij de Kamer Van Koophandel. De meeste mensen die een webshop beginnen, schrijven hun bedrijf in als eenmanszaak. Dat geldt dus ook voor een kleding webshop beginnen. Maar natuurlijk zijn er meer opties. Kijk dus goed welke bedrijfsvorm aansluit bij jouw ondernemingsplan. Als jouw inschrijving is voltooid kun je jezelf met trots eigenaar van jouw eigen online kledingwinkel noemen!

 

Stap 3: Ga aan de slag met jouw productaanbod

Als jouw eigen online kledingwinkel officieel is geregistreerd als onderneming, kun je je bezighouden met één van de leukste onderdelen van het starten van een webshop. Namelijk: het bepalen van jouw productaanbod. De online fashionbranche kent honderden zo niet duizenden webwinkels. Dit betekent dat jouw productaanbod en/of concept uniek en onderscheidend moet zijn bij een kleding webshop beginnen.

 

Ga je enkel basics verkopen zoals simpele effen t-shirts of juist enkel kleding met opvallende prints? En laat je deze shirts dan zelf bedrukken of koop je ze kant-en-klaar in? Of ben je zelf een kei achter de naaimachine en wil je opvallen door zelfgemaakte kleding op maat te gaan verkopen? Je leest het al, er zijn talloze manieren om jouw productaanbod te bepalen. We bespreken hier de vier meest populaire.

Merkkleding verkopen

Ken je kledingmerken die goed passen bij jouw concept? Of heb je die na een beetje speurwerk ontdekt? Je kunt contact opnemen met één of meerdere merken en vragen of ze kleding leveren aan webshops zoals die van jou voor de verkoop. Het kledingmerk is dan als het ware jouw groothandel. Wanneer je er nog niet over uit bent en eerst inspiratie opdoen, kun je bijvoorbeeld het World Fashion Centre in Amsterdam bezoeken, waar het aanbod van meer dan driehonderd (mode)ondernemers samenkomt.

Merkloze kleding verkopen

Wanneer je wat vrijer wilt zijn in het kiezen van kledingproducten om te verkopen, en dus niet aan collecties van merken gebonden wilt zijn, is het verkopen van merkloze kleding een goed alternatief. Een voordeel van een eigen kleding webshop beginnen in merkloze kleding is dat je deze onder jouw eigen webshopnaam kunt verkopen zonder dat je credits hoeft te geven aan een merk. En doordat je als het ware zelf jouw collectie samenstelt kun je een uniek totaalaanbod samenstellen.

Een mix van merk- en merkloze kleding verkopen

Je kunt natuurlijk ook zowel merkkleding als merkloze kleding verkopen op jouw kleding webshop. Op die manier profiteer je van de voordelen van allebei en zo geef je bezoekers van jouw webshop de kans om een wat duurder merkproduct (bijvoorbeeld een broek) te combineren met een goedkoper merkloos product (bijvoorbeeld een t-shirt).

Zelf kleding (laten) maken om te verkopen

Wil jij een kleding webshop beginnen met jouw eigen kledinglijn? Ook dat is mogelijk! Misschien wil je kleding op maat aanbieden en kun je deze zelf produceren omdat je handig bent met stoffen en een naaimachine. Maar wellicht wil je een eigen kledinglijn laten maken om zelf te verkopen. Zo’n private label collectie kun je samen met een partij bepalen aan de hand van jouw eigen ideeën. 

Stap 4: Richt jouw kleding webshop in

Als je alle voorgaande stappen omtrent een kleding webshop beginnen hebt doorlopen en een webshoppakket hebt afgesloten, begint het echte werk: het vormgeven en inrichten van jouw kleding webshop. Zorg voor een design dat bij jouw bedrijf past en wees hierin consistent om voor herkenbaarheid te zorgen en om professionaliteit te waarborgen. Onthoud daarnaast dat je jouw webshop kunt vergelijken met een etalage en dat een bezoeker in één oogopslag moet zien wat je verkoopt en wordt getriggerd om jouw aanbod te bekijken. Je kunt als basis bij CCV Shop kiezen uit talloze webshopthema's zodat je een design kunt kiezen dat het beste bij jouw merk en/of productaanbod past. Dit design kun je vervolgens naar wens aanpassen. Selecteer basiskleuren die terugkomen in jouw hele webshop en zorg voor een herkenbaar logo.

 

Zorg er verder voor dat jouw webshop een duidelijke structuur heeft en werk met duidelijke hoofd- en subcategorieën zodat het voor bezoekers eenvoudig om door jouw webshop te navigeren en terecht te komen bij de producten waarnaar ze opzoek zijn. Voeg producten toe en koppel deze aan een productcategorie om er zeker van te zijn dat alles een logisch geheel vormt. Natuurlijk kun je ook artikelnamen en prijzen toevoegen, en in het geval van het verkopen van kleding: voeg diverse maten en kleuren toe. 

Probeer jezelf daarnaast te verplaatsen in jouw doelgroep en vraag jezelf bijvoorbeeld af welke productinformatie bezoekers willen lezen. Het gebruiken van relevante termen hierin is goed voor de SEO, maar het is ook belangrijk dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt door de productomschrijvingen. Daarnaast spreekt het voor zich dat productfoto’s en/ of filmpjes van goede kwaliteit een must zijn. Wil je opvallen? Voeg dan ook eigengemaakte foto’s toe waarin je bijvoorbeeld laat zien hoe je diverse kledingstukken kunt combineren, of maak een catwalkflimpje van een kledingstuk.

Stap 5: Trek bezoekers naar jouw webshop

Je hebt jouw webshop gelanceerd, iets om trots op te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat er daadwerkelijk bezoekers naar jouw kleding webshop komen? Dit kan onder andere door online marketing en social media in te zetten. Optimaliseer jouw kledingwinkel bijvoorbeeld voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je zeker weet dat je bovenaan de zoekresultaten komt. Binnen de software van CCV Shop zorgen we er automatisch voor dat jouw webwinkel zoekmachinevriendelijke URL’s heeft en je producten en pagina's eenvoudig titels en meta descriptions kunt meegeven. Ook kun je gratis gebruikmaken van de SEO analyse tool die je helpt met al je SEO activiteiten. Doe hier dus je voordeel mee.  

Maak daarnaast gebruik van social media. De kans is groot dat jouw doelgroep hierop actief is en dat je potentiële klanten via kanalen zoals Instagram en Pinterest goed kunt bereiken. Plaats mooie eigengemaakte foto’s van de kleding die je verkoopt, geef stylingtips en stel unieke setjes samen om mensen enthousiast te maken over jouw kleding webshop. Kondig jouw nieuwe collectie aan of schakel een influencer in om jouw kleding te promoten. Kortom: wees creatief en profiteer van alle mogelijkheden die er zijn!

Veelgestelde vragen

 

Hoeveel producten kan ik toevoegen aan mijn kleding webshop?

Dat ligt aan het pakket dat je kiest. Afhankelijk daarvan kun je 50, 15.000 of 50.000 producten toevoegen aan jouw webshop. En gelukkig werken we met attributen zoals kleur en maat, waardoor bijvoorbeeld een trui die je aanbiedt in vijf verschillende kleuren slechts als één product telt. Ongeacht welk pakket je kiest heb je dus voldoende mogelijkheden om alle door jou gewenste producten aan te bieden op jouw webshop. Bovendien kun je in de onderhoudstool van CCV Shop gemakkelijk jouw producten beheren. Met een paar muisklikken kun je producten toevoegen, wijzigen of verwijderen. Ook kun je artikelnamen en prijzen invoeren.

Hoe krijg ik bezoekers op mijn kleding webshop?

Dat kan op verschillende manieren, zoals middels online marketing en social media. Optimaliseer jouw kledingwinkel voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je hoog in google komt. Bovendien zorgen we er bij CCV Shop automatisch voor dat jouw webwinkel zoekmachinevriendelijke URL’s heeft en je producten en pagina's eenvoudig titels en meta descriptions kunt meegeven. Ook kun je gratis gebruikmaken van de SEO analyse tool die je helpt met al je SEO activiteiten. Vergeet daarnaast social media niet: onderzoek op welke kanalen jouw doelgroep actief is en plaats regelmatig aantrekkelijke foto’s van jouw kledingaanbod.

Kan ik mijn webshop producten ook op andere verkoopkanalen aanbieden?

Dat kan! Het zou natuurlijk fantastisch zijn dat je het af kunt met enkel jouw webshop en dat je daarop veel bezoekers ontvangt door marketinginspanningen die je doet. Maar wanneer dit niet zo is, of wanneer je simpelweg een stapje verder wilt gaan, kun je via CCV Shop koppelen met diverse verkoopkanalen. Denk aan Marktplaats, Beslist.nl, Google Shopping, Amazon, Bol.com en Fashionchick. Je kunt zelf kiezen van welke verkoopkanalen je gebruik wilt maken en kunt hierop indien gewenst ook slechts een deel van jouw productaanbod aanbieden.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring