2023 e-commerce trends en ontwikkelingen

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 28 december 2022

Wanneer je actief bent in de e-commerce, is het belangrijk om op de hoogte te zijn en blijven van trends en ontwikkelingen. Vooral e-commerce is een markt waarin de afgelopen paar jaren veel is veranderd. Van de veranderde focus van desktop naar telefoon, naar de ontwikkelingen in de betaalmethodes zoals achteraf betalen. Ook in 2023 zijn er nieuwe trends en ontwikkelingen waar je met jouw webshop op in kan spelen. Je vindt ze in deze blog.

Flexibel en achteraf betalen

In de afgelopen jaren merk je niet alleen een stijging in het aantal betaalmethodes waarmee een klant achteraf betalen, maar ook het gebruik hiervan. Volgens de marktmonitor van Thuiswinkel Waarborg maakt 18% van alle online kopers in 2022 gebruik van achteraf betalen. Naast dat het wettelijk verplicht is om achteraf betalen aan te bieden, blijft het hierdoor ook een betaalmethode dat veel gebruikt wordt.

Naast het populaire achteraf betalen merk je ook dat flexibel betalen steeds populairder wordt. Met flexibel betalen bied je de klant een langere betaaltermijn aan, zoals de betaalmethode SprayPay Hiermee betaalt de klant de bestelling in meerdere termijnen, terwijl jij als webwinkelier direct het volledige bedrag ontvangt.

Volgens het rapport over BNPL (Buy Now, Pay Later) van de AFM wordt er al in de oriëntatiefase van een klant op jouw webshop gekeken naar de betaalmethodes. Het is dus ook zeker aan te raden om de betaalmethodes flexibel en achteraf betalen op jouw webshop te laten zien, bijvoorbeeld in de footer.

De afgelopen jaren is er wel meer kritiek op achteraf betalen betaalmethodes. Klanten kunnen hierdoor oplopende rekeningen krijgen, of een product bestellen wanneer zij hier eigenlijk geen geld voor hebben. Het wordt daarom aangeraden door het AFM om op de hoogte te zijn van deze risico’s. Hoe dan ook, ook in 2023 blijft het aanbieden van achteraf betalen (deels) verplicht en onmisbaar.

Persoonlijker op sociale media

Als webshop je plek vinden op sociale media blijft een uitdaging. Je kan met een zakelijke aanpak je sociale media inzetten om je webshop en je producten te promoten, maar wat steeds populairder is geworden is een persoonlijkere aanpak. Dit betekent niet dat je hoeft te delen hoe je je voelt, maar dat de posts vanuit jouw webshop veel meer een persoonlijkere tone of voice krijgen.

Ook je sociale media inzetten om juist iets anders te doen dan het promoten van je producten werkt effectief. Deel eens een video van het inpakken van een product, of van een grapje op de werkvloer. Door dit te delen krijgen je volgers sneller een connectie met jou, maar ook met jouw webshop.

Waar je ook inspiratie uit kan halen is een strategie zoals Boldking of zoals de NS op TikTok. Op TikTok bevinden zich veel jongeren die vaak niet zitten te wachten op een serieuze post, maar juist door in te spelen op trends en de humor van dit platform weten Boldking en NS een groot bereik te krijgen.

Onderschat de grootte van jongeren als doelgroep niet en focus op mobile first

Naast dat jongeren veel op TikTok zitten, zijn zij ook fanatieke online shoppers. Vaak bestellen zij via een telefoon, dus een mobile first webshop kan helpen om meer bestellingen te ontvangen. Hierin zien wij ‘mobile first’ als focussen met het design van jouw webshop op hoe het design er op de telefoon uit komt te zien.

Ook de leeftijdsgroep van 20 tot 45 doet de meeste aankopen online. Maar liefst 92% van deze doelgroep doet weleens een online aankoop, en dat is een statistiek van enkele jaren geleden. Ook deze doelgroep gebruikt vaker een telefoon dan een laptop bij het plaatsen van een bestelling. Volgens het onderzoek van Thuiswinkel Waarborg gebruikt in 2022 maar liefst 58% een telefoon voor een online bestelling en ‘maar’ 50% een laptop. Het is een klein verschil, maar in 2021 had de laptop nog een voorsprong op de telefoon. Wij raden daarom vooral aan om in 2023 jouw webshop mobile first te ontwerpen.

Duurzaamheid van producten en het milieubewust verzenden van pakketten

Klanten zijn de afgelopen paar jaar steeds bewuster geworden van de impact van online shoppen op het milieu. Alhoewel het milieubewuster versturen van pakketten al een trend is van de afgelopen paar jaren, benoemen wij hem toch weer als trend voor 2023. Volgens het rapport van Shopping Tomorrow vindt de helft van de consumenten het namelijk belangrijk om inzicht te hebben in de duurzaamheid van het product, en meer dan de helft (namelijk 55%) geeft aan dat het verantwoord ondernemen van een webshop invloed heeft op het koopgedrag.

Blijf hier dus ook vooral in 2023 mee bezig. Daarnaast blijft het een no-go om een klein product in een grote verpakking te versturen. Zoals in het artikel van de consumentenbond te lezen is, merk je dat klanten dit steeds opmerkelijker vinden en zijn meer klanten benieuwd naar waarom de verpakking niet kleiner kon. Voorkom dus dat klanten dezelfde reactie hebben bij het ontvangen van een pakketje van jouw webshop.

Personalisatie is belangrijk, maar kijk uit met advertenties

Volgens het rapport van Shopping Tomorrow koopt 1 op de 5 klanten sneller iets op een gepersonaliseerde webshop. Een gepersonaliseerde webshop kan bijvoorbeeld afgestemd zijn op de behoefte van de klant of op basis van eerder shopgedrag, zoals door het tonen van relevante of eerder bekeken producten.. Door met e-mailmarketing een persoonlijke nieuwsbrief te versturen of op basis van een eerdere bestelling andere producten te laten zien aan de klant, kan je ervoor zorgen dat klanten sneller een nieuwe bestelling plaatsen.

Alhoewel een gepersonaliseerde ervaring goed kan werken, vinden klanten het minder fijn om gepersonaliseerde advertenties te zien. Maar liefst 3 van de 5 klanten vindt dat het verboden moet worden om advertenties te tonen op basis van persoonlijke gegevens of shopgedrag.

Voor 2023 raden wij daarom zeker aan om jouw webshop en e-mailmarketing te personaliseren, maar uit te kijken met té gericht adverteren. Klanten kunnen namelijk negatieve associaties krijgen met jouw webshop wanneer zij een advertentie ontvangen van het product dat zij een half uur geleden hebben bekeken.

Abonnementsvormen en diensten

Het afnemen van abonnementen of diensten wordt ook steeds populairder. Volgens het rapport van Thuiswinkel is het aandeel van diensten in de totale online bestedingen in 2022 gestegen naar 35%, terwijl dit in 2021 nog maar 20% was.

Alhoewel abonnementen steeds populairder worden (zoals je kan merken aan het aantal streamingsdiensten in 2022), merk je ook steeds vaker dat een klant vindt dat er teveel abonnementen zijn. Maar liefst 20% was van mening dat zij teveel abonnementen hadden, volgens het rapport van Interpret. Om het meeste te halen uit deze trend in 2023, raden wij daarom aan om te kijken naar het aanbieden van diensten in plaats van abonnementen. Wellicht een reparatieservice aanbieden wanneer iemand een telefoon bij jouw webshop besteld, of een installatieservice wanneer het een nieuw meubel betreft.

Met deze trends en ontwikkelingen ben je voorbereid op het komend e-commerce jaar. Kijk vooral welke ontwikkelingen interessant zijn voor jouw webshop en pas ze toe. Daarnaast is het altijd handig om ook door het jaar heen op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Lees daarom wekelijks de nieuwe blogs op onze website, of volg ons op sociale media. Wil jij een eigen webwinkel beginnen, of merk je dat je huidige systeem is verouderd? Kijk dan vooral naar ons aanbod, of probeer een webshop via CCV Shop 21 dagen gratis.