5 onmisbare kenmerken van een succesvolle B2B webshop

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 8 februari 2023

Er ontstaat steeds meer vraag naar B2B organisaties die online via een webshop hun producten verkopen. Het biedt dan ook veel kansen maar de markt kent andere uitdagingen en specifieke wensen dan wanneer je bijvoorbeeld zelf als klant iets besteld. Zit jij na te denken om een B2B webshop te starten? Lees dan hier de 5 onmisbare kenmerken van een succesvolle B2B webshop.

Effectieve klantsegmentatie

Bij een B2B webshop heb je de mogelijkheid om je klanten op meerdere manieren te segmenteren, hiervan worden er nu twee uitgelegd. Je hebt de optie om een klantsegmentatie te maken op basis van gebruikers of op basis van gebruikersgroepen. Enkele mogelijkheden om in te stellen -per gebruiker of gebruikersgroep- zijn:

  •          Welke prijzen laat je zien
  •          Welke betaalmethode mogen ze gebruiken

Nu denk je misschien, waarom moet ik mijn klanten segmenteren? Misschien heb je al jaren een klant en vertrouw je ze daarom toe om achteraf te betalen of wil je met een klant die veel bestellingen plaatst prijsafspraken maken. Heel handig dus!

Let op: Wanneer een klant in een gebruikersgroep zit, de regels van de groep gelden en je niet bij de gebruiker nog wat anders kan instellen.

Welke prijzen laat je zien?

Voor zakelijke klanten is het normaal om orders te plaatsen exclusief btw omdat zij deze mogen aftrekken bij de belasting. B2B webshops mogen daarom prijzen exclusief btw tonen, maar alleen als het voor consumenten onmogelijk is om te bestellen. Verkoop jij dus niet alleen B2B maar ook B2C? Dan moet de btw zijn inbegrepen bij de prijs. Via de klantsegmentatie op basis van gebruikersgroepen heb je de mogelijkheid om te kiezen om de B2B gebruikersgroep prijzen exclusief btw te laten zien en de B2C gebruikersgroep prijzen inclusief btw te laten zien.

Welke betaalmethoden mogen je klanten gebruiken?

Je kunt verschillende betaalmethoden aan je klanten aanbieden, maar wist je dat je ook de mogelijkheid hebt om per klant -of groep- aan te geven welke betaalmethoden zij mogen gebruiken? Twee veel voorkomende betaalmethoden bij een B2B webshop zijn: een factuur en achteraf betalen.

De mogelijkheid om een offerte aan te vragen

Een offerte aanvragen is een must voor een succesvolle B2B webshop. Het is een hele gebruikelijke manier om prijzen op te vragen. Hiermee heb je de mogelijkheid om per klant een passende aanbieding te doen. Nadat de klant akkoord is met de offerte stuur je ze een factuur om te betalen.

De mogelijkheid om achteraf te betalen

Naast het gebruik van offertes is ook betalen via een factuur, ofwel achteraf betalen, een erg gebruikelijke betaalmethode binnen de B2B sector. Door in te stellen welke betaalmethode een gebruiker mag gebruiken kan je ervoor kiezen om je klanten met wie je een band hebt opgebouwd achteraf te laten betalen. Dit werkt goed voor het wederzijdse vertrouwen. Wettelijk is vastgelegd dat de maximale betalingstermijn voor bedrijven 60 dagen is. Echter is er een uitzondering voor grootbedrijven aan het mkb of als er iets anders is afgesproken door middel van een contract.

Let op: Het aantal directe (online) betalingen groeit binnen de branche, het is dus verstandig om dit via bijvoorbeeld iDeal wel aan te bieden.

Wat als je klant de factuur niet vertaald?

kan het nog steeds voorkomen dat de klant de factuur niet betaalt ondanks dat je de producten wel hebt geleverd. Wat zijn dan je mogelijkheden? Ga altijd eerst in gesprek met je klant om er toch uit te komen. Lukt dit dan nog niet? Dan heb je recht op het volgende:

  •          Een standaard vergoeding van minimaal €40,-
  •          Een vergoeding voor gemaakte kosten zoals juridische kosten of incassokosten
  •          Rente over de periode dat de klant niet betaalt nadat de betalingstermijn is verlopen

Er is een ruime voorraad van producten

Het is essentieel om als groothandel voldoende voorraad te hebben. Je klant komt niet naar jou toe om slechts 1 stuk van het product  te kopen. Zorg er daarom voor dat je voorraadinformatie up-to-date is. Niemand houdt ervan om zijn klanten te moeten teleurstellen dat hun bestelde product toch niet op voorraad is. Het kost niet alleen veel tijd, maar schaad ook het vertrouwen van je klanten. Daarnaast is de kans op herhaalorders hiermee nog eens een stuk kleiner.

Je klanten kunnen eenvoudig een herhaalaankoop doen

In B2B e-commerce worden vaak herhaalbestellingen geplaatst. Maak het daarom voor jouw klanten eenvoudig om met slechts een paar klikken een herhalingsaankoop te doen van een order die ze eerder bij jou hebben gedaan. Dit vergemakkelijkt het bestelproces voor hen.

Een B2B webshop bij CCV Shop

Super handig die onmisbare kenmerken, maar hoe kun je dit toepassen met een webshop bij CCV Shop? CCV Shop biedt we vele handige apps aan voor jouw B2B webshop zoals het Login Systeem, de Offertes app maar ook een Minimale voorraad notificatie. Welke apps zijn nu echt noodzakelijk voor jouw B2B webshop?

Login Systeem en Business to Business app

Met gebruik van het Login systeem is het eenvoudig om een goede klantsegmentatie in te stellen, maar je kunt de app voor nog meer handige toepassingen gebruiken. Zoals je eerder hebt gelezen moet de btw zijn inbegrepen als je ook B2C verkoopt. Wanneer je de Business to Business app en het Login systeem gebruikt kun je eenvoudig instellen dat gebruikers pas na inloggen de prijzen zonder btw zien. Daarnaast kunnen jouw klanten met het Login systeem een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken zodat de klant bij terugkomst kan inloggen. Hierdoor kunnen klanten hun orderhistorie inzien en een eerder geplaatste bestelling eenvoudig opnieuw plaatsen.

Offertes

Wil je om welke reden dan ook geen prijzen of tarieven vermelden in jouw webshop? Dan hebben we bij CCV Shop de oplossing in onze Offertes app. Jouw bezoekers kunnen door middel van deze app eenvoudig een offerte aanvragen voor één of meerdere artikelen.

Factuursturen koppeling

Met onze Factuursturen koppeling van webwinkelfacturen heb je de mogelijkheid om een onbeperkt aantal facturen te versturen. Je bestelinformatie, verzendkosten, kortingen en je klantgegevens worden gekoppeld zodat je snel en eenvoudig je facturen kan versturen.

Minimale voorraad notificatie

Om er zeker van te zijn dat je voldoende voorraad hebt van al je producten word aangeraden gebruik te maken van de app Minimale voorraad notificatie. Deze app kan een minimale voorraad per product hanteren en zelfs per verschillend attribuut. Elke nacht wordt de voorraad opgehaald en ontvang je een e-mailnotificatie van alle producten welke minder voorraad hebben dan de minimale grens. Super handig!