5 tips voor het combineren van jouw fysieke en online fashionwinkel

06-01-2021

door Vera Voortman

Online shoppen wordt steeds populairder. Er is een grote groep consumenten die voordelen ziet in een combinatie van een fysieke en online winkel, bijvoorbeeld wanneer ze een item online hebben gezien maar twijfelen over welke maat ze nodig hebben. In dit geval kunnen ze naar de fysieke winkel gaan om daar vervolgens de juiste maat te vinden door het te passen. Andersom kan iemand na een bezoek aan jouw fysieke winkel het product later online willen bestellen. Maar waar moet je op letten wanneer je een webshop begint naast je huidige fysieke winkel? De sfeer tussen beide winkels moet bijvoorbeeld overeenkomen en de informatievoorziening moet in orde zijn. In dit blog geven wij je vijf tips voor het optimaal combineren van jouw fysieke en online fashionshop.

Tip 1: Zorg voor een uniforme beleving

Zoals in de inleiding van dit blog benoemd is, is het belangrijk dat de sfeer in zowel de fysieke als online winkel overeenkomt met elkaar. Wanneer de sfeer hetzelfde aanvoelt, creëer je een ultieme beleving voor de klant, op welke plek hij of zij ook bij jouw winkel terechtkomt. Bij sfeer kun je denken aan zaken zoals de huisstijl, een kleurenpalet, logo en de manier waarop je de kleding presenteert. Om online een levendige beleving te creëren kun je ervoor kiezen om videocontent in te zetten. Bijvoorbeeld een model die de kleding toont door een rondje te lopen in de fysieke winkel en dit als video op social media te plaatsen. Zo zijn er veel manieren om te zorgen dat deze twee met elkaar overeenkomen.

 

Extra tip: wanneer je twijfelt of de kleuren wel helemaal hetzelfde zijn, check dan de kleurcodes en kijk of deze overeenkomen!

Tip 2: Maak retourneren eenvoudig

Uit onderzoek blijkt dat mensen vaak eerst online een winkel bezoeken voordat ze het product offline kopen. Hier is goed op in te spelen! Bijvoorbeeld door offline retourneren toe te staan. Voorbeeld, een vrouw koopt online een jurkje in de maat M. Tijdens het passen van het jurkje in haar woonkamer komt ze erachter dat ze eigenlijk een maat L nodig heeft. Door het offline retourneren kan ze nu naar de fysieke winkel heen waar ze de maat M simpel kan retourneren en meteen de maat L in de winkel kan passen.

Tip 3: Werk met kortingsbonnen en cadeaubonnen

Kortingsbonnen zijn een goede manier om online en offline aan elkaar te verbinden. Ga slim om met kortingsbonnen en geef iemand een kortingsbon mee wanneer diegene fysiek in jouw winkel shopt. Deze kortingsbon is dan alleen online te besteden. Zo zorg je ervoor dat de klant jouw winkel zowel online als offline bezoekt. Met cadeaubonnen kun je dit hetzelfde aanpakken, maar zorg er dan voor dat de bonnen zowel op jouw online winkel als in jouw fysieke winkel in te wisselen zijn. In de software van CCV Shop kun je een product aanmaken die je ‘cadeaubon’ noemt. Maak bijvoorbeeld cadeaubonnen aan van 10 euro, 20 euro en 50 euro en stuur de koper den digitale cadeaubon toe wanneer hij deze online bij je koopt. In jouw fysieke winkel kan een klant natuurlijk direct een fysieke cadeaubon kopen. De keuze is dan aan degene die de cadeaubon cadeau krijgt of hij deze inwisselt in jouw webshop of in jouw fysieke winkel. Zorg er voor jezelf voor dat je een systeem hebt waardoor je overzicht hebt in je cadeaubonnen. Werk bijvoorbeeld met codes of een barcode.

Tip 4: Zet social media in om online met offline te verbinden

Social media is een belangrijk onderdeel voor de marketing van jouw bedrijf. Naast dat het nieuwe klanten kan aantrekken kan het ook zorgen voor terugkerende klanten. Acties die goed werken op social media zijn de bekende ‘like, deel & win’ acties. Hierbij vraag je de mensen om te reageren en jou te volgen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Hierdoor krijgen ze vaker jouw berichten te zien en zullen ze jouw merk gaan herkennen. Verder kan je klanten vragen om hun ervaringen met jouw winkel te delen op social media. Het is slim om de winnaar van de actie vervolgens te verzoeken om zijn of haar prijs op te halen in jouw fysieke winkel om op die manier online met offline te verbinden.

Tip 5: Zorg voor voldoende informatie

Winkelpubliek vindt het vaak lastig om vragen te stellen, zij hebben liever dat de informatie aangeboden wordt. Zorg er dus voor dat je alle nodige informatie zowel in jouw fysieke winkel als online duidelijk toont. Denk hierbij aan informatie zoals openingstijden, het retourbeleid en op welke manieren een klant met jouw in contact kan komen. In jouw fysieke winkel kun je daarnaast ook online klantbeoordelingen uitlichten. Maak bijvoorbeeld een mooi bord waarop je het cijfer weergeeft waarmee online shoppers jouw webshop waarderen. Wanneer een klant in jouw fysieke winkel is en hij de positieve beoordeling ziet, wordt hij wellicht verleid om ook eens in jouw webshop te winkelen en draagt dit bij aan het vertrouwen.

Heb jij een kleding winkel en wil je graag een webshop beginnen om je conversie te verhogen? Begin dan vandaag nog een webwinkel bij CCV Shop en maak gebruik van de gratis proefperiode!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring