6 basics die je moet regelen als je een webshop start

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 15 september 2023

Je bent wellicht al een tijdje aan het nadenken om een webshop te starten en hebt nu de stap gemaakt om online succes te krijgen met behulp van de software van CCV Shop. Je hebt je ingeschreven bij de KVK, je logo is gemaakt, het gat in de markt heb je gevonden maar, wat nu? Wij begrijpen dat het allemaal een beetje indrukwekkend kan zijn. Daarom hebben wij 6 basics voor jou op een rijtje gezet die je niet moet vergeten te regelen bij het starten van je webshop.

1. Een makkelijk doorzoekbaar productaanbod

Jij hebt het gat in de markt gevonden en gaat je producten toevoegen in de onderhoudstool van jouw webshop. Om ervoor te zorgen dat bezoekers op jouw webshop eenvoudig vinden waarnaar ze opzoek zijn, hebben we een aantal tips om jouw productaanbod optimaal doorzoekbaar te maken.

Via de app Productvarianten kun je diverse varianten van eenzelfde product toevoegen, bijvoorbeeld rode schoenen, gele schoenen en zwarte schoenen. Het voordeel hiervan is dat je bezoekers gemakkelijk van de ene naar de andere variant kunnen klikken op het moment dat ze eenmaal op een productpagina van één van de varianten zijn beland. Naast dat dit prettig is voor bezoekers, doe jij hier ook je voordeel mee, want doordat de varianten losse producten blijven, blijf je optimaal profiteren van aparte SEO teksten/productomschrijvingen.

Wanneer je bezoekers eenmaal op je productpagina zijn, wil je dat ze goed geïnformeerd zijn over het product waardoor je zelf niet onnodig bezig bent met het beantwoorden van productvragen. Je kunt dit eenvoudig tackelen door Producteigenschappen toe te voegen aan je producten, zoals materiaal, hakhoogte en sluiting bij de verkoop van je schoenen. Dit doe je met de app Producteigenschappen.

Om vervolgens voor de bezoekers het zoekproces in jouw webshop zo eenvoudig mogelijk te maken kun je de app Productfilters inschakelen. Met deze functie kunnen bezoekers producten filteren op basis van je eerder toegevoegde varianten en eigenschappen maar ook op prijs, maat of andere voorkeuren.

Extra tips

De app Relevante producten stelt je in staat om bij producten op jouw webshop andere relevante producten te tonen. Het is een gemakkelijke tool om extra conversie mee te genereren. Een voorbeeld hiervan is om bij de schoenen die je verkoopt als relevant product een beschermende spray te plaatsen. Wie weet kun jij de koper zo verleiden om ook direct de spray aan te schaffen.

Mocht je gepersonaliseerde producten willen aanbieden, dan kun je de app Product bijlagen activeren. Hiermee kunnen jouw klanten een bijlage toevoegen aan hun bestelling, zoals een foto voor een fotoafdruk op een taart.

2. Een betrouwbare uitstraling

Zeven op de tien klanten vindt het nog altijd belangrijk dat een webshop een keurmerk heeft. Je maakt gebruik van een keurmerk om je bezoekers het gevoel van vertrouwen in je webshop te geven. Het biedt ze garantie dat je ergens veilig kunt winkelen. Als je een keurmerk afneemt, wordt je webshop gecontroleerd op wettelijk vastgestelde regels. Er zijn echter ook nog andere manieren om een betrouwbare uitstraling te krijgen, denk hierbij aan klantbeoordelingen.

Voor zowel een keurmerk als klantbeoordelingen bieden we een handige koppeling aan met Webwinkelkeur. Zij keuren niet alleen jouw webshop maar bieden ook klantbeoordelingen aan doordat je jouw klanten -nadat zij een order hebben geplaatst-  automatisch een e-mail kunt sturen om een beoordeling over jouw webwinkel te geven.

Want wist je al dat ruim 75 procent van de online shoppers zich laat beïnvloeden door zowel negatieve als positieve beoordelingen van anderen? Naast de koppeling met Webwinkelkeur hebben we nog andere apps in de App Store voor product- en klantreviews, namelijk:

  • Product reviews
  • Feedback Company
  • Google Customer Reviews & Badge
  • Kiyoh
  • Custom Review Widget
  • TrustProfile
  • Webshop Keurmerk Reviews

3. Voldoende en de juiste betaalmethodes

Je hebt jouw producten inclusief eventuele productfilters en/of -varianten toegevoegd aan je webshop én je bent bezig met de betrouwbaarheid. Tijd voor de volgende stap. Bij de keuze voor een bepaalde webshop kijkt 58 procent van de consumenten naar de verschillende betaalmethoden. Je wilt dus dat je consumenten zo makkelijk mogelijk kunnen afrekenen, maar wat vinden ze nu makkelijk? Iedereen heeft een andere voorkeur wat betreft betaalmethodes, dus het is verstandig om zoveel mogelijk populaire betaalmethoden aan te bieden op jouw webshop. Doe je dit niet, dan is de kans aannemelijk dat sommige bezoekers naar een concurrent gaan waar ze wel met hun favoriete betaalmethode kunnen afrekenen. Enkele populaire betaalmethodes die je kunt aanbieden via CCV Shop zijn :

  • iDEAL
  • Creditcard
  • Bancontact
  • Paypal
  • Klarna

Klarna is momenteel booming bij webshops. Klarna geeft de consumenten de kans om rente-vrij achteraf te betalen, namelijk binnen 30 dagen. Daarnaast biedt Klarna ook kopersberscherming aan. Door de achteraf betaalmogelijkheid bied je consumenten de kans om het product dat ze bij je kopen eerst uit te proberen voordat zij deze betalen. In onder andere de kledingbranche wordt er veelvoudig van Klarna gebruik gemaakt. Consumenten kunnen op een eenvoudige manier 2 maten van een kledingstuk bestellen zonder voor beide maten te betalen en dan weer te moeten wachten op het retourgeld. Klarna is dus zeker een aanwinst voor je webshop als jij het je consumenten zo gemakkelijk mogelijk wilt maken met afrekenen en als de producten die je verkoopt hiervoor geschikt zijn. Want wist je dat er met de betaal later optie van Klarna gemiddeld een 16 procent toename is van de gemiddelde orderwaarde en een 20 procent toename in herhaalaankopen vergeleken met kaartbetalingen?

4. Een betrouwbare verzendpartij

Als de consument de bestelling heeft afgerond ligt de bal in jouw handen: de bestelling moet verzonden worden. In Nederland hebben we verschillende kleine en grote verzendpartijen, die vaak iedere hun eigen opties en service bieden. Consumenten hebben tegenwoordig immers steeds meer eisen: de bestelling dezelfde dag nog bezorgd, avondlevering, afhaalpunten of precies weten hoe laat het pakket binnenkomt in plaats van een tijdslot. Tegenwoordig kunnen we het ons zo gek niet bedenken of het bestaat.

We bieden dan ook verschillende apps van verzendpartijen aan om het verzenden van je pakketten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wil je je consumenten uit 1 verzendpartij laten kiezen, dan zou de PostNL Verzendservice geschikt kunnen zijn, of de MyParcel Verzendservice. Hiermee kun je gemakkelijk je verzendlabel aanmaken, het pakket voormelden en gemakkelijk een track & trace code toevoegen aan de bestelling.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat meer dan 66 procent van alle klanten de checkout van een webwinkel al eens heeft verlaten vanwege onvoldoende/niet de gewenste verzendopties. Om dit te tackelen bieden we diverse apps aan waarmee je meerdere verzendopties kunt aanbieden, zoals SendCloud, Parcel Pro en PakketMail.

5. Diverse marketingtools

Je hebt ondertussen je webshop al helemaal gereed staan, maar wilt aan de slag met wat marketing technieken. Wat dacht je van korting? Geef jij jouw klanten de eerste week een te gekke korting op je artikelen als openingsactie? Gebruik dan onze handige app Countdown Timer (voor het verhogen van het enthousiasme bij je consumenten.

En wat dacht je van e-mails als online marketingmethode? Ongeveer 96% van de mensen vanaf 12 jaar gebruikt e-mail dus het is zeker een gemiste kans als je het versturen ven e-mails links laat liggen. Met de Mailing Tool kun je zelf snel digitale nieuwsbrieven maken. Je kunt e-mail marketing inzetten op diverse manieren zoals voor relatiebeheer, voor het tonen van nieuwe producten of een geheel nieuwe collectie, of natuurlijk voor gave aanbiedingen. Bepaal van te voren het doel wat je wilt behalen met e-mailmarketing en ga vanuit daar aan de slag met je strategie.

Wil je je nieuwsbrieven nog wat persoonlijker maken? Dan kun je gebruik maken van de Birthday Mailer. Iedereen is blij met een cadeautje als ze jarig zijn, zo ook je consumenten.  Via deze app krijgen ze automatisch een mailtje -die je zelf kunt opstellen- om je klanten bijvoorbeeld te feliciteren en ze een kortingscode cadeau te geven.

Diverse marketingtools

6. Een eenvoudig boekhoudsysteem

De laatste stap die je niet moet vergeten bij het starten van jouw online onderneming is de boekhouding. Wij bieden verschillende eenvoudige boekhoudsystemen aan waarmee je jouw CCV Shop webshop kunt koppelen. Je hebt hierbij ruime keuze tussen basis en plus abonnementen. Er zijn veel gevarieerde apps in de App Store, dus vergelijk ze met elkaar en kies de app die bij jou past.