6 tips om jouw concurrenten voor te blijven

02-10-2019

door Eva Rouwenhorst

Het runnen van een eigen bedrijf, het vertellen van een eigen verhaal, het benutten van creativiteit - dit zijn slechts enkele redenen waarom mensen een webshop beginnen. Wat jouw motivatie ook is om online te verkopen, je hebt een goede kans van slagen als je jouw concurrentie overtreft. Wereldwijd zijn er minstens 2 miljard webshops, en de schatting is dat de e-commerce omzet in 2021 de $ 4,5 biljoen aantikt. De online vraag naar producten neemt toe, evenals de concurrentie tussen verkopers om hun producten op de markt te brengen. Dus, wat kun je doen om dé webshop te zijn voor jouw klanten? We delen zes tips over hoe je jouw concurrenten kunt overtreffen door jouw webshop te verbeteren. Het maakt niet uit of je net een online winkel bent begonnen of al ervaring hebt met e-commerce – concurrentie is iets waarmee iedereen te maken heeft.

1. Ken jouw USP

Jouw unieke verkoopargument (USP) is een kwaliteit die jij hebt met jouw webshop, maar jouw concurrenten waarschijnlijk niet. Jouw USP kan van alles zijn, van gratis verzending tot het verkopen van alleen milieuvriendelijke producten. Als je geen USP hebt, zullen klanten jouw winkel niet anders vinden dan die van jouw concurrenten. Bepaal jouw USP vanaf het begin door jezelf de volgende vragen te stellen:

• Welke producten verkoop ik?

• Aan wie verkoop ik ze?

• Waarom zou iemand juist bij mijn shop kopen?

 

Schrijf jouw antwoorden op en definieer jouw USP kort en duidelijk.
 

Dit zijn bijvoorbeeld plekken waar je jouw USP kunt communiceren op jouw webshop:

• Op jouw homepage, zodat klanten direct weten waarom ze bij jou zouden moeten bestellen

• Op de Over ons pagina zodat de USP om de USP te verbinden aan jouw merkverhaal of missie

• Tussen jouw productaanbod zodat extra wordt benadrukt dat de USP’s verbonden zijn met jouw producten

 

Ben je nog aan het uitvinden wat jouw shop of merk uniek maakt? We bespreken een paar ideeën die jou kunnen helpen om een USP te creëren.

2. Verkoop dropshipping producten

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarbij je producten van derden zoals gadgets, speelgoed en sieraden in jouw winkel verkoopt zonder zelf inventaris te hebben. De producten worden bewaard in een extern magazijn en worden namens jou naar jouw klanten verzonden. Maar hoe kan dropshipping jou helpen om meer te verkopen dan jouw concurrenten? Eén van de belangrijkste voordelen is dat je jouw klanten een breed scala aan producten kunt bieden om uit te kiezen. Omdat je geen geld hoeft te investeren in het kopen van inventaris, is er geen risico als jouw producten niet verkopen, dus het is een veilige manier van online verkopen. Bekijk wat jouw concurrenten verkopen en zie wat ze missen, zodat je het aan jouw webshop kunt toevoegen. Als je jouw webshop blijft updaten met producten die relevant zijn voor jouw niche, ben je goed op weg om de one-stop-shop voor jouw klanten te worden.

3. Verkoop hippe producten

Bied producten aan die mensen willen omdat ze bij willen blijven met de nieuwste trends. Omdat niet alle webshops zich richten op hippe en trendy producten, kun je hiermee opvallen. Om hippe producten te verkopen, moet je wat onderzoek doen om ze te ontdekken. Wanneer je de producten hebt gevonden die je wilt verkopen, kijk dan eens of er dropshipping-leveranciers zijn die deze producten kunnen leveren, of kies voor een eigen inventaris en voer je bestellingen zelf uit. Kortom, het aanbieden van trendy producten in jouw winkel vereist tijd en moeite, maar het kan het meer dan waard zijn. Het verkopen van populaire producten kan bijvoorbeeld ook het verkeer naar jouw shop verhogen omdat mensen op zoek zijn naar die hippe producten. Houd er rekening mee dat je de relevantie van het product in de gaten houdt, sommige trends kunnen van korte duur zijn en binnen enkele weken verdwijnen.

4. Bekijk trends op het gebied van grafisch ontwerp

Jouw shop er fris uit laten zien, trekt klanten aan en zorgt voor een plezierige gebruikerservaring voor hen. Wist je dat 75% van de mensen de geloofwaardigheid van een bedrijf beoordeelt op basis van hoe hun website eruit ziet? Blijf dus op de hoogte van visuele trends. Implementeer ontwerptrends in de online aanwezigheid van jouw merk om je te onderscheiden van de rest en meer aandacht trekken dan jouw concurrenten. Trends in grafisch ontwerp spelen een rol bij alles, van lettertypen en kleuren tot illustratiestijlen en webelementen. Bekijk wat er trending is door een Google-zoekopdracht uit te voeren of door creatieve platforms zoals Behance, Shutterstock en 99designs te bladeren. Houd bij het bekijken van trends rekening met de persoonlijkheid van jouw merk en kies de trends die hier goed bij passen.

Wat te doen met de trends die je hebt gevonden? Doe inspiratie op voor je volgende productfotoshoot of social media-post en bedenk nieuwe ontwerpen voor banners, advertenties of pop-ups. Zorg ervoor dat je ten minste eenmaal per jaar grafische trends bekijkt om bij te blijven bij wat er nieuw is.

5. Verdiep je in het koopgedrag van consumenten

Als je de huidige koopgewoonten van consumenten kent, kun je de juiste plek vinden om jouw producten te presenteren. Wees jouw concurrentie voor door de nieuwste onderzoeken en rapporten over consumenten te lezen. Je vindt online tal van consumentenrapporten. Om klantgericht te blijven bij onderzoek, kijk naar:

• Waar consumenten naar producten zoeken

• Wat de consumenten waarderen

• Hoe sociale factoren (familie, vrienden, media) koopbeslissingen beïnvloeden

 

Gebruik jouw bevindingen in jouw webshop en communiceer met klanten. Je kunt productbeschrijvingen wijzigen, bezorging op dezelfde dag aanbieden of verschillende content op sociale media plaatsen, afhankelijk van wat je hebt geleerd over het aankoopgedrag.

6. Gebruik rijke productvisuals

Laten we eerlijk zijn, niemand zal jouw producten kopen als ze er niet goed uitzien. We winkelen met onze ogen, dus als er niet veel moois te zien is, is er niet veel te kopen. Hoe hard het ook klinkt, jouw productafbeeldingen kunnen de verkoop maken of breken. Verbeter jouw shop dus met op maat gemaakte foto's, video's en zoombare foto's met een hoge resolutie.

 

Als je het beeldmateriaal bij jouw producten naar een nog hoger niveau wilt tillen, maak dan eens korte clips die het product vanuit verschillende hoeken laten zien. Het plaatsen van video’s bij producten is nog steeds zeldzaam, maar aangezien video's organisch verkeer tot 157% kunnen laten stijgen, is het toevoegen hiervan een relatief eenvoudige manier om de concurrentie voor te blijven. Zoek daarnaast bijvoorbeeld een mooie omgeving en film een ​​lifestyle-video om je producten in uit te lichten. Als je wat materiaal hebt gefilmd en gemonteerd, gebruik het dan zowel op je webshop als op de social media kanalen waarop je actief bent of maak er zelfs advertenties van.  

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord