7 tips om de zomerdip van je webshop te beperken

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 22 juni 2022

Het is alweer bijna zomer. Gedurende deze periode zijn veel consumenten vrolijk en positief ingesteld door goed weer en het vooruitzicht op vakantie. Maar wanneer de temperatuur stijgt, daalt vaak de online verkoop. Wellicht doen concurrenten tijdens dit seizoen een stapje terug, waardoor jij met wat extra inspanning je slag kunt slaan. Verkoop je geen zonnebrandcrème of parasols, maar producten die niet feilloos aansluiten bij het zomerseizoen? Doe dan je voordeel met deze 7 tips om de zomerdip van jouw webshop te beperken.

Tip 1: Maak praktisch gebruik van sociale media

Veel klanten begeven zich ’s zomers buiten. Tussen het feesten en relaxen door kijken de meeste mensen op social media of er nog nieuwtjes zijn, of om zelf een leuke foto of update van hun bezigheden te plaatsen. Voor jou als online ondernemer is het dus belangrijk om juist dan actief te zijn op social media. Zo breng je je webshop onder de aandacht en zorg je voor een optimale klantenbinding. Welke kanalen je ook gebruikt, Facebook, Instagram, Twitter of Pinterest, speel in op het positieve gevoel van je klanten door geschikte content te plaatsen.

Heb je ook al eens gebruik gemaakt van de nieuwe ‘Add Yours’ Instagram Stories tool? Met deze tool maak je een ketting aan foto’s van bijvoorbeeld jouw product in Instagram Stories. Wanneer je start met een ketting post je een afbeelding in je Stories die past bij je gekozen thema, bezoekers die deze zien kunnen dezelfde sticker gebruiken voor hun foto in het thema. Op deze manier vraag je klanten proactief om iets te plaatsen op social media.

Tip 2: Speel in op populaire evenementen in de zomer

Tijdens de zomer vinden er veel evenementen plaats zoals de Tour de France en Sail Amsterdam. Speel hier slim op in door deze evenementen te verwerken in je webshop of aanbod. Het weergeven van de tussenstand van de Tour is een leuk extraatje voor bezoekers, maar denk ook eens aan het voorspellen van de uitslag van een etappe. Indien klanten de uitslag juist voorspellen, ontvangen ze bij de eerstvolgende aankoop bijvoorbeeld 25% korting op een artikel naar keuze. Of wees creatief met hoe steil de beklimming is tijdens een etappe van de Tour. Is dit 11%? Geef dan die dag 11% korting. Je kunt een dergelijke actie ook anders aanpakken. Wanneer een Nederlander een etappe van de Tour wint, krijgen de eerste honderd klanten korting die vanaf dat moment een bestelling plaatsen. Social media zijn enorm geschikt om deze actie onder de aandacht te brengen en om interactie te creëren met je doelgroep.

Tip 3: Pas de uitstaling en inhoud van je webshop aan

Geef je bezoekers een warm welkom op je webshop. Veel mensen kijken uit naar de zomer. Ook jouw klanten. Probeer in te spelen op het vrolijke, relaxte zomergevoel door de uitstraling van jouw webshop hierop aan te passen. Denk aan het toepassen van rustige, zomerse kleuren, een sierlijk lettertype, of afbeeldingen van zomerse taferelen. Plaats bijvoorbeeld een afbeelding van een vrolijk gezin op het strand, of van een gezellig tuinfeest. Als extraatje kun je een temperatuurmeter weergeven in je webshop, om klanten eraan te herinneren hoe warm het buiten is en daarmee de zomer nog meer te benadrukken.

Tips om de zomerdip van je webshop te beperken

Tip 4: Introduceer een speciaal zomeraanbod

Ook al bied je geen specifieke zomer gerelateerde producten aan, probeer toch producten uit je aanbod te selecteren die iets met de zomer te maken hebben. Plaats deze op een aparte pagina die je bijvoorbeeld ‘Zomeraanbod’ noemt. Dit trekt de aandacht van bezoekers en vergroot de kans dat ze zich laten verleiden tot een aankoop. Wil je je extra uitsloven? Denk er dan eens aan om een ‘vakantieverzending’ te garanderen voor je zomerse producten. Bestelt je klant vanaf zijn vakantiebestemming in Europa, en wil hij zijn bestelling het liefst op locatie ontvangen? Regel de bezorging op het vakantieadres via bijvoorbeeld DHL, en de dag van je klant kan niet meer stuk.

Tip 5: Organiseer een Summer Sale

Kortingen en cadeautjes doen het altijd goed. Je kunt korting geven op het zomeraanbod (zie tip 2), of op specifieke producten. Het weggeven van een zomers cadeautje bij een bestelling is ook aantrekkelijk. Koppel een minimum bestelbedrag aan het cadeautje en verzin iets unieks waar klanten blij van worden. Enkele tips: mini-speakers (makkelijk mee te nemen naar het strand), een handventilator (ideaal voor op vakantie), een zomerse goodiebag of bloemenzaadjes. Als je liever geen fysiek cadeautje geeft, denk dan eens aan het beschikbaar stellen van een gratis e-book. Ook altijd leuk: stuur vaste klanten een (digitaal) kaartje om ze op die manier een fijne zomer te wensen.

Tip 6: Zorg ervoor dat jouw webshop 100% geschikt is voor mobiel en tablet

Hoe ziet jouw zomer eruit? Zit je veel binnen, of ga je erop uit als het mooi en zonnig is buiten? Waarschijnlijk kies je voor de laatste optie. De meeste mensen, en dus ook jouw klanten, begeven zich ’s zomers veel buiten. Ze bezoeken bijvoorbeeld festivals, tuinfeesten, of gaan barbecueën met familie en vrienden. Het surfen en online shoppen gebeurt dan op een mobiele telefoon of tablet en niet op een computer of laptop. Zorg er dus voor dat jouw webshop ook op deze devices perfect wordt weergegeven zodat je het je klanten zo eenvoudig mogelijk maakt om online aankopen te doen. Alle nieuwe CCV Shop thema’s zijn responsive, en dus geschikt voor weergave op alle apparaten. Heb je nog een oud thema? Dan is dit dé tijd om te kiezen voor een nieuw thema zodat je jouw klanten ook in de zomer optimaal kunt bedienen.

Tip 7: Haak in op schoolvakanties en back-to-school weken

Bied je producten aan die relevant zijn voor ouders met kinderen, of juist voor kinderen zelf? Houd dan rekening met schoolvakanties om deze producten extra onder de aandacht te brengen. Licht ze uit door ze een speciale plek in je webshop te geven, of verwerk de producten in een campagne. Ook van de ‘back to school-weken’ kun je handig gebruikmaken. Tijdens deze periode zijn ouders vaak op zoek naar producten die kinderen nodig hebben voor hun opleiding. Bedenk een actie, of geef stapelkorting (hoe meer je bestelt, hoe meer korting je krijgt). Behalve schoolartikelen, kopen veel ouders ook nieuwe kleding en schoenen voor hun kinderen voordat het nieuwe schooljaar begint. Heb je een online kledingshop of verkoop je schoenen? Ook dan kun je hier dus goed op inspelen.