7 tips voor aantrekkelijke productbeschrijvingen

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 12 februari 2020

Een productbeschrijving legt uit wat een product is en waarom het de moeite waard is om te kopen. Het doel van een productbeschrijving is om klanten belangrijke informatie te verstrekken over de functies en voordelen van het product, zodat ze het willen kopen. Zowel ondernemers als marketeers zijn echter vatbaar voor een veelgemaakte fout die zich voordoet bij het schrijven van productbeschrijvingen. Zelfs professionele copywriters maken deze fout soms, namelijk: het schrijven van productbeschrijvingen die simpelweg jouw producten beschrijven.

Waarom is dit fout? Omdat goede productbeschrijvingen jouw productpagina's moeten aanvullen door jouw producten aan echte mensen te verkopen, in plaats van enkel een positieve bijdrage te leveren aan de ranking in zoekmachines. In deze blog kijken we naar 7 manieren om bezoekers van jouw webshop te overtuigen een aankoop te doen middels productbeschrijvingen.

Hoe schrijf je productbeschrijvingen die verkopen?

1. Focus op jouw ideale klant

Wanneer je een productbeschrijving schrijft met een grote menigte kopers in gedachten, worden jouw beschrijvingen waarschijnlijk wat vaag en spreek je er uiteindelijk helemaal niemand mee aan. De beste productbeschrijvingen richten zich rechtstreeks en persoonlijk tot jouw doelgroep. Je stelt en beantwoordt vragen alsof je een gesprek met hen hebt. Je kiest de woorden die jouw ideale klant gebruikt en praat in de ‘je-vorm’.

Als het aankomt op het schrijven van jouw eigen productbeschrijvingen, moet je eerst een voorstelling hebben van jouw ideale klant. Wat voor soort humor waardeert hij of zij (indien aanwezig)? Welke woorden gebruikt hij? Welke woorden haat hij? Welke vragen stelt hij die je moet beantwoorden?

Bedenk hoe je met jouw ideale klant zou spreken als je jouw product face-to-face in de winkel zou verkopen. Probeer nu die taal op te nemen in jouw webshop, zodat je een soortgelijk online gesprek kunt voeren.

2. Verleid met voordelen

Wanneer je jouw eigen producten verkoopt, word je enthousiast over individuele productfuncties en -specificaties. Je leeft en ademt jouw bedrijf, webshop en producten. Het probleem is dat potentiële kopers niet zo geïnteresseerd zijn in alledaagse functies en specificaties. Ze willen weten wat er voor hen in zit - hoe het hun grootste pijnpunten zal aanpakken. Daarom moet je juist de voordelen van elke functie benadrukken.

Overweeg dus de voordelen van al jouw producten. Hoe zorgt een bepaald product ervoor dat jouw klanten zich gelukkiger, gezonder of productiever voelen? Welke problemen lost jouw product op? Kortom, verkoop niet alleen een product, verkoop een ervaring.

3. Vermijd 'ja, ja' zinnen

Als we vastzitten aan woorden en niet weten wat we nog meer aan onze productbeschrijving moeten toevoegen, voegen we vaak iets saais toe zoals "uitstekende productkwaliteit". Dat is een beetje een ‘ja, ja’ zin. Zodra een potentiële koper een uitstekende productkwaliteit leest, denkt hij, ja, natuurlijk, dat is wat iedereen zegt. Heb je ooit iemand hun productkwaliteit als gemiddeld, niet zo goed of zelfs slecht horen beschrijven? Nee dus.

Je wordt op deze manier minder overtuigend. Om deze reactie van potentiële klanten te voorkomen, moet je zo specifiek mogelijk zijn. Zappos beschrijft bijvoorbeeld de kwaliteit van een paar schoenen niet als uitstekend. In plaats daarvan beschrijven ze elk technisch detail plus het voordeel ervan. Productdetails voegen geloofwaardigheid toe en verkopen jouw product. Je kan dus nooit te veel technische details in jouw productbeschrijvingen opnemen. Wees specifiek.

4. Rechtvaardig het gebruik van de overtreffende trap

Het gebruiken van een overtreffende trap zoals ‘beste’ klinkt onoprecht tenzij je duidelijk aantoont waarom jouw product het beste, het gemakkelijkste of het meest geavanceerde is. Bij de beschrijving van een Kindle Paperwhite (een e-reader) valt op Amazon het volgende te lezen:

 

’s Werelds meest geavanceerde e-reader

  • Hogere resolutie, hoger contract touchscreen met ingebouwde lamp en batterijduur van 8 weken
  • Gepatenteerde ingebouwde lamp die het scherm evenredig verlicht en daardoor zorgt voor de perfecte leeservaring in alle lichtomstandigheden
  • De Paperwhite heeft 62% meer pixels voor een fantastische resolutie
  • 25% beter contrast voor scherpe donkere teksten
  • Zelfs in fel zonlicht zie je op de Paperwhite heldere teksten en afbeeldingen zonder schittering van de zon.

Het woord ‘gepatenteerde’ geeft de lezer de indruk dat dit iets speciaals is. Amazon citeert vervolgens verschillende percentages om te laten zien waarom de Paperwhite een beter contrast en een briljante resolutie heeft; en het product heeft een groot voordeel: zelfs in fel zonlicht levert Paperwhite heldere, scherpe tekst en afbeeldingen zonder schittering.

Als jouw product echt het beste is, geef dan net zoals Amazon doet, specifiek bewijs waarom dit het geval is. Lukt dit je niet? Overdrijf dan niet in je teksten, maar probeer een positieve quote van een tevreden gebruiker toe te voegen aan de productomschrijving.

5. Spreek tot de verbeelding

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat als mensen een product in hun handen houden, hun verlangen om het te bezitten toeneemt.

Jij verkoopt online, wat betekent dat bezoekers van jouw webshop de producten niet kunnen aanraken en vast kunnen houden. Grote, heldere foto's of video's kunnen helpen, maar er is ook een copywriting truc om het verlangen een product vast te houden te vergroten: laat jouw lezer zich voorstellen hoe het zou zijn om jouw product te bezitten. Om deze copywritingtechniek te oefenen, speel je in op de verbeelding van de bezoeker. Wanneer je barbecues verkoopt kan dit bijvoorbeeld met de volgende zin: Zie je jezelf al vlees grillen op deze barbecue? Eindig de omschrijving vervolgens door uit te leggen hoe de bezoeker zich zal voelen bij het bezitten en het gebruiken van jouw product.

6. Leid bezoekers af door verhalende details

Door mini-verhalen in jouw productbeschrijvingen op te nemen, komen de beschrijvingen minder over alsof je puur iets probeert te verkopen. Met andere woorden, bezoekers vergeten hierdoor een beetje dat je er op uit bent om hen een product te laten kopen en worden meegesleept in het verhaal.

Stel jezelf de volgende vragen als het gaat om het vertellen van een verhaal over jouw producten:

  • Wie maakt het product?
  • Waarop is het product geïnspireerd?
  • Hoe is het product getest?

7. Zorg dat de omschrijvingen makkelijk te scannen zijn

Nodigt het design van jouw webshop uit om de productbeschrijvingen te lezen? Door jouw productbeschrijvingen er qua ontwerp, net zoals Innocent doet, duidelijk en scanbaar uit te laten zien, zijn ze gemakkelijker leesbaar en aantrekkelijker voor potentiële klanten. Hier zijn enkele aandachtspunten bij het ontwerpen ervan:

  • Verleid jouw webbezoeker met koppen
  • Gebruik eenvoudig te scannen opsommingstekens
  • Neem voldoende witruimte op
  • Vergroot eventueel de lettergrootte om de leesbaarheid te bevorderen