7 tips voor de beste productfoto’s

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 31 juli 2019

De productdetailpagina op een webshop is de plek waar een koper gewoonlijk besluit te kopen. En wanneer de klant op het punt staat om de beslissing te nemen, zijn er weinig dingen belangrijker dan een productafbeelding. Soms zijn het de eenvoudigste dingen die de conversieratio het meest verhogen. En hoewel productafbeeldingen eenvoudig lijken, zijn er ten minste zeven dingen die je kunt doen om jouw productfoto’s naar een nog hoger niveau te tillen.

1. Gebruik een relevante foto van hoge kwaliteit

Als het gaat om jouw eigen norm voor productfoto’s die je op jouw webshop plaatst, overweeg dan eens de volgende richtlijnen te hanteren:

  • De afbeelding moet een professionele foto zijn van het product dat wordt verkocht
  • De afbeelding mag geen gratis of verwarrende extra objecten bevatten
  • De afbeelding moet scherp zijn, professioneel verlicht en realistisch
  • Achtergronden moeten bij voorkeur puur wit zijn - RGB 255, 255, 255
  • De afbeelding mag geen extra tekst of afbeeldingen ín de afbeelding bevatten

2. Zorg voor de juiste grootte

Naast de hierboven genoemde vereisten voor de beeldkwaliteit, is het ook belangrijk dat de foto’s die je plaatst van goede kwaliteit zijn en dus bijvoorbeeld minimaal 1000 pixels breed of hoog zijn. De software van CCV Shop verkleint de foto's automatisch. Hoe groter de foto die je upload, hoe beter de kwaliteit is van de foto's. Echter worden foto's groter dan 2 MB niet verwerkt door het systeem. Voor het beste resultaat kun je het beste foto's toevoegen met een verhouding 4:3.

3. Toon het product vanuit diverse hoeken

Voor sommige producten geldt dat de productafbeelding moet concurreren met de ervaring van het daadwerkelijk fysiek zien en vasthouden van het product in een fysieke winkel. Overweeg in dat geval om jouw producten van uit meerdere invalshoeken te tonen. Stel, je verkoopt smartphones, dan is het verstandig om niet enkel een foto van de voorkant van de telefoon te plaatsen, maar ook van de achterkant, zijkanten en misschien nog een uitvergroting van de toetsen of ingang voor de oplader en hoofdtelefoon. Zo krijgen jouw klanten een zo compleet mogelijk beeld van het product dat overeenkomt met wanneer ze het product in een fysieke winkel zouden zien en vasthouden. Hiermee vergroot je de kans dat ze het product toch online kopen.

4. Laat iedere kleurvariant zien

Of je nu truien, handtassen, telefoons of pannen verkoopt: toon op jouw webshop een afbeelding van iedere verschillende kleurvariant. Wanneer je enkel aangeeft dat een product ook in bijvoorbeeld blauw en groen verkrijgbaar is, kan de consument zich hier niet automatisch een goede voorstelling van maken. Er bestaan immers immens veel tinten blauw en groen. Toon dus  van iedere kleur een productafbeelding, zodat de klant makkelijker kan beslissen of het product naar zijn zin is en zodat hij niet voor teleurstellingen komt te staan. Dit levert jou meer tevreden klanten op en scheelt in het aantal retouren.

5. Laat materiaal en details zien

Stel, je verkoopt kleding. Misschien heb je uit eigen ervaring ook een sterke voorkeur voor een bepaalde stof en wil je het liefst enkel katoen dragen en geen synthetische materialen. Maar dan nog: is de stof van een shirtje dat je online ziet dun of dik, is het een fijngeweven of grof geweven shirt? Dit soort kenmerken van een stof kun je perfect laten zien door een close up foto van het shirt te plaatsen. Ook details zoals ritssluitingen of knoopjes kun je op deze manier goed tonen aan jouw klanten. Verkoop je een heel ander product zoals driewielers voor kinderen? Dan zijn andere details misschien nog wel van groter belang: een verstelbare stoel, stalen spaken, de bel die op het stuur zit. Breng dit soort details goed in beeld op jouw productfoto’s om vragen bij klanten weg te nemen.

6. Zorg voor een gevoel van context en schaal

Van sommige producten is de afmeting misschien niet direct duidelijk. Toon deze items in context, zodat shoppers gemakkelijk een gevoel van schaal kunnen krijgen. Als jouw webshop bijvoorbeeld televisiearmen verkoopt, toon dan zowel een foto van enkel de televisiearm tegen bijvoorbeeld een witte muur, en toon ook een foto van de televisiearm met een televisie erop in een woonkamer. Vermeld dan natuurlijk wel even de grootte van de televisie.

7. Overweeg video

Productvideo’s kunnen zowel simpel als complex zijn. Een simpele variant kan al veel meerwaarde bieden voor online shoppers. Denk aan het tonen van een 360-gradenweergave van een blazer terwijl een model zich omdraait. Een complexere variant is een videodemonstratie van hoe een bepaald product, bijvoorbeeld een keukenmachine, te gebruiken is. In beide gevallen voegt video een niveau van klantinteractie toe dat moeilijk te verslaan is door enkel productfoto’s.