De 8 meest succesvolle manieren om de conversie in jouw webshop te optimaliseren

Gastblog door Annemarie ten Brinke van Team Nijhuis

Door Gastblog door Annemarie ten Brinke van Team Nijhuis op 12 oktober 2022

Conversies zijn voor elke webshophouder het allerbelangrijkste. Je kunt met al jouw inzet aan marketing, denk aan Google Ads, social media of e-mailmarketing, nog zoveel bezoekers trekken. Als zij niet die conversie en dus aankoop doen, heb je er weinig aan.

Verhoog je conversieratio

Bezoekers trekken is één, laten converteren is twee. Lang niet iedereen die jouw nieuwe webshop bezoekt, is al overtuigd van jouw kracht. Zij bekijken jouw aangeboden producten en/of diensten wel, maar nemen niets bij je af. Geen conversie dus! Dat is overigens niet ‘zo heel erg’. Gemiddeld hebben webshops een conversieratio van twee of drie procent. Wat wel erg is, is dat je verder niets meer doet met die 98% of 97% van de bezoekers die weggaan. Conversieoptimalisatie voor webshops betekent ook dat je meer waarde toevoegt aan je huidige bezoekers en hen op andere manieren alsnog gaat verleiden tot die conversie. Je kunt wel meer bezoekers naar je webshop leiden, maar succesvoller ben je als je jouw conversieratio verhoogt. Dat kan op verschillende manieren.

  1. Personaliseer jouw klantreis
  2. Spreek alle typen kopers aan
  3. Maak gebruik van marketing automation
  4. Gebruik sociale bewijskracht, USP’s en UBR’s
  5. Houd je categoriepagina relevant
  6. Zorg voor een goed werkende zoekfunctie
  7. Gebruik cross- en upselling
  8. Speel in op schaarste

1. Personaliseer jouw klantreis

Zorg voor een gepersonaliseerde klantreis, waarmee je jouw doelgroep op een goede manier aanspreekt. Denk bijvoorbeeld aan content die helemaal aansluit bij je campagnes (dat wat je zegt in je Shopping advertenties moet ook duidelijk terugkomen op de website). Uiteraard kan dit ook seizoensgebonden zijn waarmee je jouw doelgroep aanspreekt en personaliseert.

Hoe beter je inspeelt op de behoeften van de klant hoe eerder de klant overgaat tot conversie. Een handig hulpmiddel hierbij is het maken van persona’s. Zo geef je, je doelgroep een gezicht en kun je de content nog beter afstemmen. Houd er hierbij rekening mee dat je alle type kopers aanspreekt. Daarin kunnen we er met behulp van het MBTI model vier in onderscheiden.

2. Spreek alle typen kopers aan

Ondanks dat je misschien jouw doelgroep helemaal in kaart hebt, kun je ze daarbij nog steeds weer onderverdelen in verschillende typen kopers. maak hiervoor gebruik van het MBTI model om jouw webshop conversies te optimaliseren. In de basis is het een psychologisch model dat persoonlijke voorkeuren in kaart brengt gebaseerd op zestien verschillende persoonlijkheidstypes. Voor webshop conversie optimalisatie gebruik je niet alle zestien types, maar een afgeleide van dit model die vier types in kaart brengt.

Hiermee kun je bezoekers op jouw website categoriseren, met als doel om het ‘gesprek’ dat je voert te verbeteren. Verdeel hiervoor jouw bezoekers in vier verschillende persoonlijkheidstypes met elk een eigen (karakter)eigenschap. Dat resulteert in de volgende vier bezoekers:

  • De competitieve bezoeker, wordt gekenmerkt door snelheid en rationaliteit. Maakt een keuze op basis van feiten en gaat pas als deze voldoende zijn over tot actie.
  • De spontane bezoeker, wordt gekenmerkt door snelheid in combinatie met emotie. Maakt een keuze meer op gevoel, maar heeft alsnog de snelheid van de competitieve bezoeker.
  • De methodische bezoeker, gaat uit van zijn of haar eigen methode en maakt rationele weloverwogen beslissingen die lange(re) tijd kosten. Deze bezoeker leest bijvoorbeeld jouw voorwaarden.
  • De humane bezoeker, is jouw menselijke bezoeker die emotionele keuzes maakt die langere tijd in beslag nemen. Reviews zijn hier belangrijk.

Door gebruik te maken van bijvoorbeeld feiten die je opsomt, een extra gevoel door emotie en onmisbaarheid (gemak) van een product toe te voegen, spreek je de verschillende type bezoekers aan. Ontdek meer over het MBTI model.

3. Maak gebruik van marketing automation

Met marketing automation kun je klanten benaderen door middel van geautomatiseerde berichten. Dit kan via bijvoorbeeld e-mail, social media en internet. Gemiddeld verlaat 75% van jouw webshop bezoekers jouw webshop met een ‘volle winkelwagen’. Zij hebben jouw producten of diensten in de winkelwagen gezet, maar niet ver genoeg doorgeklikt en daadwerkelijk afgerekend.

Door een ‘verlaten winkelwagen’ campagne te starten kun je hen herinneren dat ze nog iets in hun winkelmandje hebben. Eventueel kun je hier schaarste (let op, nog maar één artikel is beschikbaar) of een kortingscode aanbieden. De herinnering is overigens vaak al voldoende om een groot deel van de doelgroep die het winkelwagentje verlaten hebben te overtuigen om alsnog tot een conversie over te gaan.

Door marketing automation kun je dus gemakkelijk relevante en waardevolle content naar je bezoekers sturen op het juiste tijdstip.

4. Gebruik sociale bewijskracht, USP’s en UBR’s

Maak gebruik van sociale bewijskracht om te zien dat jouw merk leeft en jouw doelgroep te overtuigen. Vooral de humane bezoeker (zoals hierboven) uitgelegd, wil overtuigd worden van jouw webshop. Hij of zij gaat op zoek naar reviews, niet alleen over jouw bedrijf, maar ook zeker over de producten. Toon deze dan ook groot. Heb je geen reviews, ga dan zeker aan de slag met review marketing. Jouw klanten kun je na aankoop altijd door middel van marketing automation vragen om het gekochte product of jouw bedrijf te waarderen.

Let op: dat je geen ‘cadeau’ hier tegenover zet. In mei 2022 is het verbod op nepreviews ingegaan voor webshops en wil de overheid stimuleren dat reviews niet gekocht zijn. Een cadeau (denk aan een korting) kan daarbij als omkoping worden gezien.

Sociale bewijskracht gaat echter verder dan reviews. Sociale bewijskracht betekent ook dat je gebruikmaakt van termen als:

  • Dit product wordt vaak gekocht
  • Dit is een populair product
  • Meest verkocht
  • Best beoordeeld

Aangevuld met jouw USPs en UBRs (Unique Selling Points en Unique Buying Reasons) verhoog je de betrouwbaarheid van jouw webshop en zul je jouw bezoekers eerder overtuigen om die conversie te doen. Je kunt daarbij op verschillende manier autoriteit uitstralen met jouw webshop. Een goed voorbeeld hiervan is het plaatsten van een keurmerk op je website. Laat zien waarom de klant bij jouw webshop moet kopen. Wat zijn jullie sterke punten? Door de autoriteit te verhogen op je website is de klant eerder geneigd om tot aankoop over te gaan. Plaatsen maar!

5. Houd je categoriepagina relevant

Een categoriepagina is ontzettend belangrijk, hier staan namelijk alle producten die je verkoopt. Deze pagina moet overzichtelijk zijn en bezoekers moeten de producten gemakkelijk kunnen vinden. Door middel van een filter of categorieën kunnen bezoekers gemakkelijk hun gewenste product vinden.

Hierbij is belangrijk dat jouw categorie pagina is geoptimaliseerd. Kloppen de producten? Werken de filters goed? Let hierbij op dat uitverkochte artikelen niet bovenaan worden geplaatst en zorg er bovendien voor dat deze duidelijk als uitverkocht gekenmerkt worden op je webshop. Houd er ook rekening mee dat je de lopende advertenties aanpast, indien jouw producten uitverkocht zijn. Je wilt geen bezoekers naar jouw webshop leiden, om ze vervolgens te laten zien dat het gekozen product niet beschikbaar is.

Hoe gemakkelijker de bezoeker het juiste product kan vinden hoe sneller de bezoeker tot conversie overgaat.

6. Zorg voor een goed werkende zoekfunctie

Een zoekfunctie op je website is erg belangrijk. Als de zoekfunctie niet goed werkt, is de kans groter dat de bezoeker je website weer verlaat zonder een aankoop te doen. Je bezoekers hebben geen zin om te zoeken naar hun favoriete product of dienst. Is het niet vindbaar op jouw website, omdat jij het niet hebt?! Toon dan vergelijkbare producten.

Zorg er dus voor dat je bij productomschrijvingen bijvoorbeeld ook ingaat op concurrerende producten die vergelijkbaar zijn. Hoe makkelijker het wordt gemaakt voor de bezoeker, hoe langer ze op jouw website blijven. En dat wil je graag!

7. Gebruik cross- en upselling

Voeg relevante producten toe op product- en afrekenpagina’s voor cross- en upselling

Door relevante producten te plaatsen op de product- en afrekenpagina’s kun je nog beter inspelen op wat de klant graag wil zien. Met als doel conversies te verhogen. Bij cross-selling bied je extra producten aan wat past bij wat jouw doelgroep al eerder heeft gekocht of wil gaan kopen. Bij upselling bied je de klant een nieuwer, sneller of beter product aan dan die zij al eens eerder hebben gekocht.

Verstandig dus om het juiste aanbod te laten zien op de website. Nog even een tip: Laat vooral producten zien die elkaar versterken en niet producten die de klant al heeft en waar zij dus geen interesse in hebben.

8. Speel in op schaarste

Je kent het wel, je bezoekt een website en er zijn nog maar een paar producten op voorraad. De angst om deze goede deal mis te lopen is aanwezig. Schaarste is een goede motivator om het product snel te kopen. Maar hoe speel je in op schaarste met je webshop? Eigenlijk redelijk eenvoudig, namelijk door bijvoorbeeld woorden toe te voegen (in de visuals of in je content) als:

  • Tijdelijk/Tijdelijke aanbieding
  • Alleen vandaag geldig
  • Bijna uitverkocht
  • 35 anderen bekijken dit product
  • Vandaag al 6 keer gekocht ​

Echte website triggers die je in kunt zetten om conversies te verhogen op jouw webshop en jouw doelgroep sneller te verleiden tot die aankoop. Ook een countdown timer kan leiden tot snellere verkopen. Op deze manier kun je snel en gemakkelijk meer omzet creëren.

Maak van jouw bezoekers terugkerende bezoekers

Bovenstaande tips en tricks zij succesvolle manieren om jouw conversies te optimaliseren. De belangrijkste boodschap hierbij is het dat je van jouw doelgroep terugkerende bezoekers maakt. Door bijvoorbeeld overtuiging te gebruiken en die ook waar te maken, maar ook door hen met marketing automation toch te verleiden om die conversie te doen. Hier meer je optimaliseert voor conversies hoe succesvoller jouw webshop!