Een design op maat: Tim's Speelgoedboerderij

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 27 oktober 2020

De website van Tim’s Speelgoedboerderij, een webshop gespecialiseerd in boerderijspeelgoed, heeft twee maanden geleden een compleet redesign gehad. De eigenaren, Jan en Monique, hebben gekozen voor een Maatwerkdesign van CCV Shop. Benieuwd naar hoe ze het ontwerpproces hebben ervaren, én natuurlijk naar de resultaten die het Maatwerkdesign heeft opgeleverd, reisde ik af naar het buitengebied van Renswoude.

Jullie wonen hier prachtig! Nu begrijp ik precies waarom jullie de naam ‘Tim’s Speelgoedboerderij’ hebben gekozen. Was deze naam snel bedacht?

Jan: “Omdat we in het buitengebied wonen, werd ons huis door speelvriendjes van onze kinderen al snel gezien als een boerderij waar je lekker kunt spelen. We hadden oorspronkelijk gekozen voor ‘De Speelgoedboerderij’, maar toen we gingen zoeken bleek dat deze URL al in gebruik was. We hadden de URL natuurlijk kunnen proberen te kopen, maar zijn op zoek gegaan naar een andere naam. Omdat onze kinderen vanzelfsprekend ook van speelgoed houden, kwamen we op het idee om de webshop te vernoemen naar onze oudste zoon Tim. Zo ontstond de naam ‘Tim’s Speelgoedboerderij’.”

Hoe kwamen jullie op het idee om speelgoed te gaan verkopen?

Monique: “We vinden dat je kinderen echt kind moet laten zijn, en dat doe je door ze te laten spelen. Niet door ze de hele dag bezig te laten zijn met een tablet of laptop, maar door ze met elkaar te laten spelen. Daar hoort natuurlijk speelgoed bij. Ook viel de kwaliteit van veel speelgoed dat we voor onze eigen kinderen kochten tegen. Zo kwamen we op het idee om zelf speelgoed te gaan verkopen, en wel boerderijspeelgoed. Het voordeel van dit speelgoed is dat je je collectie altijd kunt uitbreiden en je dus oneindig door kunt spelen. We benaderden een leverancier van boerderijspeelgoed, maar kregen te horen dat zij niet wilden leveren aan webshops. Ze hadden hier geen vertrouwen in. We zijn dieper in gesprek gegaan, ze gingen overstag, en inmiddels zijn we een goede klant.”

Jullie hebben gekozen voor een Maatwerkdesign van CCV Shop. Van welk thema maakten jullie gebruik vóór het nieuwe design? En waarom hebben jullie besloten om een Maatwerkdesign te kiezen?

“Vóór het nieuwe design maakten we gebruik van het thema Kameleon. We hadden een aantal doelen vastgesteld waar de webshop na het nieuwe design aan moest voldoen, namelijk dat deze goed schaalbaar moest zijn op alle apparaten en dat klanten door middel van foto’s, video en teksten een goed beeld moesten krijgen, om ze zo te overtuigen om te bestellen”, aldus Monique. “Het thema Kameleon is namelijk niet schaalbaar en daardoor slecht zichtbaar op mobiele apparaten. Omdat we graag met de tijd mee gaan, vonden we dat hier nodig iets aan moest veranderen. Verder wilden we graag wat ‘bijzondere’ elementen integreren in onze webshop, wat niet mogelijk is binnen een standaard thema.” Jan voegt hier aan toe dat het te tijdrovend en duur zou worden om zelf ‘from scratch’ een webshop te programmeren. “Om die redenen hebben we uiteindelijk gekozen voor een Maatwerkdesign van CCV Shop. Zo worden we compleet ontzorgd en zijn we verzekerd van updates, back-ups en goede veiligheidsmaatregelen.”

Op welke manier is jullie webshop veranderd door het redesign?

Monique: “Omdat we inmiddels veel vaste klanten hebben, vonden we het belangrijk dat de algemene uitstraling van de webshop behouden bleef. Dat is goed gelukt, de kleur oranje overheerst bijvoorbeeld nog steeds. Wel zetten we ons bedrijf door het redesign moderner en dus professioneler neer, vinden we zelf. Onze eigen identiteit komt door het redesign nog sterker naar voren. We hebben bewust gekozen voor een design dat afwijkt van wat standaard is, zodat we echt opvallen. Qua structuur is de webshop ook positief veranderd. Het menu is nu veel overzichtelijker doordat enkel de categorieën boerderij speelgoed, houten speelgoed, paarden speelgoed en buiten speelgoed in de menubalk staan. Voorheen waren dit er veel meer.”

Hebben jullie er bewust voor gekozen om een aantal oude elementen te behouden in het nieuwe design?

Monique: “Ja zeker! Zoals ik net al aangaf, wilden we de algehele uitstraling van de oude website behouden. Dit hebben we voor elkaar gekregen door herkenbare, opvallende elementen te behouden in het nieuwe design. In het vorige design was Tim, onze zoon, ook al prominent aanwezig, maar inmiddels is hij 11 jaar en kwam de foto van Tim niet meer overeen met hoe hij er nu uit ziet. We hebben nieuwe foto’s gemaakt van Tim en deze opgenomen in het nieuwe design. Zo zien vaste klanten dat ze op de juiste site surfen.”

Jan: ”Een ander element dat we hebben behouden is de dubbele footer. In de onderste footer staan klantbeoordelingen, een Google Maps kaart, een overzicht van het menu van de webshop, en een Google Tour, waardoor klanten een kijkje kunnen nemen in onze showroom. De bovenste footer bestaat uit contactgegevens, informatie over wanneer klanten bestellingen kunnen afhalen en een aanmeldbutton voor onze nieuwsbrief.”

“Ook de afbeelding van een verzenddoos hebben we bewust ook in het nieuwe design geplaatst. Hierdoor zien klanten snel wat de verzendkosten zijn”, vertelt Monique. “Door al deze punten weten vaste klanten die meerdere keren per jaar (denk aan Sinterklaas, kerst en verjaardagen) een aankoop doen bij onze shop direct dat ze op de goede website zijn beland.”

Jullie webshop is nu ook 100% responsive. Merken jullie dat het aantal mobiele bezoekers hierdoor is toegenomen?

Jan: “Ja, dat merken we duidelijk. Het werd echt tijd dat onze webshop ook op mobiel goed werd weergegeven want dat was bij het oude design totaal niet het geval. Nu de website mooi meeschaalt naar de grootte van een mobiele telefoon, merken we dat veel meer bezoekers de webshop bezoeken via hun telefoon. Dit heeft gezorgd voor een hogere opbrengst en is dus zeer de moeite waard geweest. Zo zien we dat vanaf de livegang van het nieuwe design, het aantal mobiele bezoekers ten opzichte van vorig jaar is toegenomen met maar liefst 80%. De opbrengst via mobiel zelfs met 180%.”

En merken jullie ‘aan de achterkant’ iets van het nieuwe design?

Monique: “De bezoekers zijn diverser geworden – meer nieuwe klanten – en omdat het menu logischer is opgebouwd, zien we dat klanten nu recht op hun doel af gaan. Hierdoor kijken ze dus minder lang rond in onze webshop, maar dit is juist positief: ze vinden snel waar ze naar op zoek zijn en zijn weinig tijd kwijt aan het vinden van de gewenste producten.”

Jan licht toe dat het feit dat veel nieuwe klanten onze webshop bezoeken, wellicht te maken heeft met het feit dat ze zelf hard bezig zijn om de website zo goed mogelijk te optimaliseren voor Google. “Dit kost wel veel tijd, zo’n dertig minuten per pagina, maar is echt de moeite waard. We hebben op dit moment enkel natuurlijke (organische) zoekresultaten, en dus niet via Google AdWords. We zijn er best trots op dat we geen betaalde advertenties hoeven in te zetten om voldoende verkeer te krijgen.”

De winkelwagen wordt nu groen als een klant er een product in plaatst. Is dit jullie eigen idee, en werkt dit conversie verhogend?

“Dat is inderdaad ons eigen idee”, geeft Monique aan. “We kunnen nog niet zeggen of dit conversie verhogend werkt. Om dit goed te kunnen meten moeten we nog een aantal maanden wachten, omdat het nieuwe design nog maar twee maanden online staat. Zelf denken we dat het winkelwagentje, nadat de klant hier een product in heeft geplaatst, door de groene kleur meer de aandacht trekt en dat klanten hierdoor sneller geneigd zullen zijn af te rekenen. Of dit klopt, zal de toekomst uitwijzen.”

Welke andere eigen ideeën hebben jullie ingebracht tijdens het ontwerpproces van het nieuwe design?

Jan: “Het proces rondom maatwerk was behoorlijk intensief. Ook zeker doordat we zelf niet snel tevreden zijn. Waar we nu gekomen zijn qua design is wel wat we voor ogen hadden. We hebben in maart een fysieke afspraak gehad met Bert-Jan Haarkamp (webshop consultant) en een designer van CCV Shop, waarin we onze wensenlijst hebben besproken. Vervolgens hebben wij een functioneel ontwerp geschreven: een document met daarin de overeengekomen eisen en features waaraan het nieuwe design moest voldoen. Bert-Jan heeft het proces vanaf dat punt opgepakt, en uiteindelijk is het nieuwe design half augustus live gegaan. Er moeten nog een paar puntjes op de i worden gezet, maar het merendeel van onze wensen is al doorgevoerd.”

Monique: “Wat betreft eigen ideeën, hebben we er best een aantal ingebracht: het Webwinkelkeur logo bovenaan de website, onze USP’s prominent in beeld, de blauwe blokken over de productafbeeldingen, en een groene kleur bij alle relevante onderdelen van de webshop. Behalve de winkelwagen die groen wordt, wordt bijvoorbeeld ook het ‘oogje’ groen als je hierop stil gaat staan met je muis. Door op het oogje te klikken, navigeert een klant naar het betreffende product. We hebben er bewust voor gekozen om niet alleen het oogje klikbaar te maken, maar het gehele productblok, zodat klanten eenvoudig een product kunnen aanklikken en niet precies met hun muis over het oogje hoeven te scrollen. Een ander leuk detail om te vertellen is dat wanneer je met je muis blijft staan op de winkelwagen, er een venstertje uitklapt waarin je kunt zien welke producten er in je winkelwagen zitten, inclusief productfoto’s.”