Een webshop starten? Leuk! Maar wat zijn don’ts?

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 25 maart 2020

In de blog van vorige week gingen we in op wat je vooral wél moet doen als je een webshop bent gestart. We bespraken zaken zoals bloggen, een goede klantenservice, een logische winkelroute, betaalmogelijkheden, keurmerken en voorraadbeheer. Wanneer je hier allemaal goed over hebt nagedacht en zaken in de praktijk hebt gebracht, wil je wellicht ook weten wat je juist niét moet doen bij het starten van een webshop. In deze blog gaan we in op 9 valkuilen die je als het even kan moet voorkomen en geven we je tips. 

1. Niet duidelijk zijn over jouw verzend- en retourbeleid

Misschien herken je het zelf: je wilt een product bestellen maar je wilt voor de tijd graag weten wat de levertijd is, maar kunt deze informatie niet vinden op de betreffende webshop. In veel gevallen verlaten klanten in zo’n situatie de webshop en bezoeken ze die van een concurrent die deze informatie wél duidelijk verschaft. Dit is natuurlijk niet iets wat je als online ondernemer wilt.  Zorg er daarom dus altijd voor ijk vermeldt. Dit geldt niet alleen voor de verzendinformatie maar ook voor het retourbeleid. Verzending is een zekerheid, levertijd is niet altijd zeker. Het is daarom goed om naast de standaard levertijd ook de verwachte levertijd in te stellen. Een andere manier om klanten gerust te stellen zijn trackingopties toevoegen aan je webshop, hiermee wordt duidelijk de geschatte bezorgdata weergegeven. Nog meer vragen én antwoorden over verzending lees je op onze blogpagina.

2. Jouw doelgroep niet goed voor ogen hebben

Zonder beoogde doelgroep aan de slag gaan met je webshop is niet de meest optimale insteek. Wanneer je jouw webshopidee hebt uitgewerkt is het ontzettend belangrijk om te weten op wie jij je wilt richten. Wanneer je dit inzichtelijk maakt, kun je alle communicatie omtrent jouw webshop veel beter afstemmen. De kans bestaat dat je daardoor ook beter verkoopt omdat je een doelgroep benadert waarvoor jij je product hebt bedacht of bij wie het product perfect aansluit. Er zijn verschillende kenmerken waaraan je kan denken bij het vaststellen van een doelgroep. Denk aan het geslacht en de leeftijdscategorie, maar ook aan de baan en vrijetijdsbesteding. Het is belangrijk om vanuit de klant te denken, dus kijk ook op welke online kanalen jouw doelgroep actief is, bijvoorbeeld social media platformen zoals Facebook of Instagram.

3. Slechte (product)afbeeldingen gebruiken

De hedendaagse consument hecht veel waarde aan afbeeldingen van hoge kwaliteit. Dit geldt dus ook voor jouw productafbeeldingen. Zorg voor duidelijke productafbeeldingen van goede kwaliteit. Onder goede kwaliteit valt niet alleen de scherpte van afbeelding maar ook consistentie in de afmetingen die je toepast of hoe goed de kleuren van de afbeeldingen combineren met jouw webshopkleuren. Kun je zelf niet zorgen voor goede afbeeldingen? Geen probleem. Er zijn voldoende rechtenvrije afbeeldingen te vinden op websites zoals Pixabay en Pexels. Wellicht staan daar afbeeldingen tussen die je kunt gebruiken. Let er op dat de afbeeldingen die je van internet plukt altijd rechtenvrij zijn zodat je toestemming hebt om ze te gebruiken, anders maak je inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf. 

4. Niet transparant zijn over korting

Stel jij geeft de bezoekers op je webshop 10% korting. Wanneer een klant er dan pas in de winkelwagen achter komt dat de korting niet op het gekozen product geldt, is de kans aanwezig dat deze klant jouw webwinkel verlaat. Communiceer daarom altijd duidelijk over kortingen en prijzen in jouw webshop en laat ‘de kleine lettertjes’ naar voren komen zodat er geen onduidelijkheid over kan ontstaan.

5. Geen samenhangende huisstijl

Jouw logo, kleurgebruik en eigenlijk jouw volledige huisstijl vormen een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf. Hiermee creëer je namelijk herkenbaarheid. Zorg er dus voor dat je een herkenbaar en duidelijk logo hebt, dat je consequent bent in het gebruiken van een bepaald lettertype (dat goed leesbaar is) en dat je de kleurcodes van jouw huisstijlkleuren hebt vast staan zodat je deze overal in kunt laten terug komen. Verstuur je een mailing aan jouw klanten? Zorg dan dat het logo hierin duidelijk zichtbaar is en dat je in de mailing dezelfde kleuren hanteert als op jouw webshop. Wanneer je het lastig vind om een eigen logo te ontwerpen, of wanneer je twijfelt aan de samenhang kijken onze Premium Service designers graag met je mee. Samen met jou kijken ze naar de mogelijkheden om elementen op jouw webshop aan te passen. Bekijk ons portfolio met designopdrachten om te zien wat CCV Shop Design Studio voor jou kan betekenen.

6. Geen reviews tonen op jouw webshop

Veel online shopper laten reviews achter na het winkelen. Andere online shoppers krijgen op deze manier een indruk van een product, dienst of webshop zonder dat ze hiermee zelf een ervaring gehad hoeven te hebben. Reviews zijn voor veel online shoppers dus belangrijk omdat ze aan de hand hiervan kunnen beslissen om een bepaald product wel of niet te kopen, en om dit wel of niet te doen bij een bepaalde webshop. Het tonen van neppe reviews of geen mogelijkheid bieden tot het achterlaten van reviews is dan ook niet klantvriendelijk. Neppe reviews, bijvoorbeeld eigen medewerkers een review laten geven, vallen vaak op waardoor jouw webshop een onbetrouwbaar imago kan krijgen. Ook wanneer er geen enkele review over een product of bedrijf online staat roept dit bij online shoppers vraagtekens op. Het is dus een goed idee om bezoekers de kans te geven om hun mening te delen. Ben jij klant van CCV Shop en bied je jouw bezoekers nog niet de mogelijkheid om reviews achter te laten? Kijk dan in onze App Store en installeer één van de review apps!

7. Niet aanwezig zijn op social media

Aanwezig zijn op social media is in deze tijd heel belangrijk. Het is tegenwoordig zelfs een beetje gek als je niet op social media aanwezig bent. Het draagt namelijk bij aan de betrouwbaarheid van jouw webshop. Denk bij social media aan platformen zoals Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn en Twitter. Deze platformen zijn allemaal in te zetten voor een groter bereik en betere verkoop omdat ze allemaal gerelateerd zijn aan jouw webshop. Belangrijk bij het inzetten van social media is het hebben van een strategie. Afhankelijk van jouw doelgroep en het doel kun je een strategie uitstippelen en bedenken welke content interessant is voor jouw doelgroep en doel. Verder is consistentie belangrijk, zowel qua frequentie waarin je content publiceert maar ook wanneer het gaat om de thema’s van jouw posts. 

8. Geen e-mailmarketing gebruiken

Vergeet naast je social media het versturen van mailingen niet. Veel consumenten waarderen opvolgmailtjes wanneer ze iets hebben besteld of een mail met de nieuwste updates en nieuwe collecties van producten die je aanbiedt op jouw webshop. Let er wel op dat je niet te veel e-mails verstuurt. Stel jezelf dus bij iedere mail die je wilt sturen de vraag of de mail nieuwswaarde heeft. Zo lang je dat doet is e-mailmarketing een topkanaal om in contact te staan met jouw klanten. Daarnaast geeft een e-mail campagne jou veel inzicht doordat zo’n campagne goed meetbaar is. Verder kan je ook erg makkelijk verschillende versies van mailtjes testen onder jouw klanten om zo te kijken wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Er zijn verschillende soorten e-mails. Je hebt de nieuwsbrief, event-driven e-mails, winback e-mails en transactionele e-mails. 

9. Data negeren

Wanneer je nooit naar je resultaten en cijfers kijkt, laat je veel inzichten liggen. Uit je data kun je namelijk veel informatie halen over het gedrag van je bezoekers en kun je wellicht achterhalen waarom ze bijvoorbeeld producten in hun winkelmandje laten liggen of waarom ze niet het contactformulier invullen. Het is verstandig om deze inzichten van tijd tot tijd te analyseren en hieruit conclusies te trekken zodat je jouw webshop aan de hand daarvan kunt optimaliseren. Veel van deze inzichten zijn uit tools zoals Google Analytics te halen. Hierin kun je onder gedrag, site-content en verschillende elementen zien zoals de gemiddelde tijd dat een bezoeker op een pagina doorbrengt, en hoeveel mensen er afhaken.

Wil je meer weten over het starten van een webshop? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen shop openen en van jouw droom werkelijkheid maken.  

Start jouw eigen webshop