GartenMöbelland XL:
voorloper in fysieke en online verkoop van kwalitatieve tuinmeubelen in Duitsland

05-10-2022

door Eva Rouwenhorst

Desny Sein runt samen met zijn team de Duitse winkel GartenMöbelland XL waar je terecht kunt voor kwalitatieve tuinmeubelen. Met een fysieke locatie in Emsdetten die inmiddels zo’n zes jaar bestaat, is GartenMöbelland XL sinds een jaar ook online aanwezig met een professionele webshop. En met succes: het is tijdens de piekmaanden hard werken om de vele bestellingen af te handelen. Waarom kies je als Nederlandse ondernemer voor de Duitse markt? En vanwaar de keuze om offline verkoop uit te breiden met online verkoop? En hoe bevalt de integratie tussen de webshopsoftware van CCV Shop en betaalprovider Mollie? We vroegen dit en meer aan Desny. Lees het verhaal achter deze Nederlandse ondernemer die succesvol is met zijn Duitse webshop!

Jullie hebben een fysieke winkel in Emsdetten waar jullie allerlei soorten tuinmeubilair verkopen. De fysieke verkoop hebben jullie vervolgens uitgebreid met online verkoop. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?

Desny: “We merkten dat de markt in tuinmeubilair in Duitsland vrij groot is, maar zagen dat er niet veel aanbieders zijn die ook online hun producten verkopen. De bedrijven die wel online verkopen zijn voornamelijk tuincentra, maar die verkopen vaak geen kwaliteitstuinmeubelen zoals wij doen. Daarnaast loopt Nederland één à twee jaar voor als het gaat om tuinmeubelen. Omdat wij Nederlandse meubelen verkopen was dat voor ons een extra reden om snel de stap naar online te maken zodat ook Duitse consumenten kunnen genieten van dit aanbod. Hier viel voor ons dus veel te winnen. Nadat we er een paar keer met het team over hadden gesproken, hebben we een tweetal partners gezocht die ons hierbij konden ondersteunen.”

De webshop draait sinds een jaar op de software van CCV Shop. Voorheen maakten jullie gebruik van WooCommerce. Wat maakte het systeem van CCV Shop interessant en hoe heeft de software jullie geholpen om te groeien?

“Vergeleken met de webshop die op WooCommerce draaide is onze online aanwezigheid nu een stuk professioneler”, aldus Desny. “Het onderhouden van de webshop is bovendien een stuk eenvoudiger. De CCV Shop software is enorm overzichtelijk. In de gebruiksvriendelijke onderhoudstool vind je gemakkelijk de weg. Of je nu een nieuw product of een nieuwe pagina wilt toevoegen, met een paar klikken is het geregeld. Het fijne is ook dat ik mezelf binnen no-time kon redden met het beheren van de webshop. Het is dusdanig eenvoudig dat je er echt geen technische kennis voor nodig hebt. Als je bent ingelogd en zelf aan de slag gaat, spreekt alles voor zich.”

 

“Wat daarnaast super is, is dat iedere statusupdate bij een order inzichtelijk is en dat klanten hiervan automatisch een e-mail ontvangen. Zo weten ze precies wanneer een bestelling is geslaagd, maar ook wanneer de bestelling wordt verzonden. Ook kun je eenvoudig inzien of een klant al heeft betaald en zo ja, met welke betaalmethode. En wil je een factuur printen of versturen vanuit de onderhoudstool? Of een pakbon printen met enkel de adresgegevens van de klant erop? Ook dat kan allemaal met één druk op de knop. Zo maken we het verzenden van bestellingen voor de transporteur een stuk gemakkelijker. Het complete plaatje is inzichtelijk met de software van CCV Shop.”

En hoe combineren jullie de online verkoop met de offline verkoop?

Desny: “We hebben de huisstijl van ons bedrijf een beetje aangepast en hebben bijvoorbeeld al polo’s en factuurpapier laten maken in de kleuren van onze vernieuwde huisstijl. We willen de stijl van onze webwinkel gaandeweg in z’n geheel doortrekken naar onze fysieke winkel zodat online en offline echt één worden.”

“Verder heeft onze fabrikant een sectie van ongeveer duizend artikelen. Uit die lijst kiezen we welke producten we wel en niet op onze webshop aanbieden. Wat is betaalbaar? Welke kleuren zijn neutraal? Welke producten zijn vernieuwend? Wat is in trek en wat loopt op dit moment al goed? Zo bieden we nu ook steeds vaker combinatieproducten aan, zoals een parasol plus een parasolvoet en hoes.”

 

 “Daarnaast hebben we binnenkort een directe koppeling met onze fabrikant. Hieraan wordt op dit moment de laatste hand gelegd en dan hebben we in de toekomst altijd de voorraad van onze fysieke en online winkel gesynchroniseerd."

"Het komt nu namelijk nog wel eens voor dat een bezoeker bijvoorbeeld op zaterdag de webshop bezoekt en een product bestelt dat op voorraad lijkt te zijn. Ik spreek vervolgens pas maandag de fabrikant, en dan blijkt het artikel al te zijn verkocht door de schaarste die is ontstaan wegens corona. Daar hebben we in de nabije toekomst dus geen last meer van. Super fijn voor zowel ons als onze klanten.”

De producten die jullie aanbieden zijn volgens mij behoorlijk seizoensgebonden. Hoe gaan jullie om met de pieken gedurende het jaar, waarschijnlijk in de lente en zomer? En hoe ziet de winterperiode er voor jullie uit?

“Het is altijd rennen of stilstaan”, vertelt Desny. “Het seizoen begint in tegenstelling tot wat veel mensen denken, namelijk augustus, al in maart. In augustus willen onze klanten juist kunnen genieten van hun tuinmeubelen en dus kopen ze die al eerder. In de piekmaanden is het voor ons echt een kwestie van alle zeilen bij zetten. We werken hard en maken lange dage. Vanaf half september neemt de drukte af en na onze zomeruitverkoop is het echt afgelopen. Maar ook dan zitten we niet stil en treffen we voorbereidingen voor de collectie van het volgende jaar. We bekijken trends en moeten ook al deels onze bestellingen doorgeven bij de fabrikant. Verder hebben we in de wintermaanden de tijd om de winkel aan kant te maken en voor klein onderhoud te zorgen. We sluiten de winkel dan ook twee dagen per week en zijn dus beperkt geopend.”

En hoe zit het met de marketing? Via welke kanalen werven jullie nieuwe klanten? En in hoeverre zijn de seizoenen van invloed op jullie marketing-uitingen?

Desny: “We draaien regelmatig Facebook campagnes, voor en tijdens de piekmaanden. Hiermee begonnen we klein, bijvoorbeeld met een budget van honderd euro. We merken dat als je meer geld uitgeeft, het zich ook terugbetaalt. We zien de hoeveelheid orders echt omhoog schieten als we een duurdere campagne draaien. Voor ons dus een perfecte manier van marketing.”

 

“Verder doen we ons best om organisch zo goed mogelijk te scoren in Google. Door goede SEO-teksten te schrijven lukt dit steeds beter. We zijn dan ook nog niet gestart met het inzetten van Google Ads. Mede door onze organische vindbaarheid, maar ook doordat de voorraad dit jaar niet zo ruim was in verband met corona gerelateerde leverproblemen. Misschien proberen we dat volgend jaar wel als we onze zomeruitverkoop houden.”

Voor online betalingen maken jullie gebruik van betaalprovider Mollie. Welke voordelen levert dit jullie op, en hoe is de integratie tussen CCV Shop en Mollie?

“Onze samenwerking met Mollie bevalt echt super”, vertelt Desny enthousiast. “Mollie heeft een mega gebruiksvriendelijk en overzichtelijke interface zonder toeters en bellen. Je voegt met een paar klikken een nieuwe betaalmethode toe of verwijdert er eentje. Ook retouren werken eenvoudig. Je annuleert de order en Mollie verzorgt de terugbetaling. Daar hoef je als online ondernemer zelf niets voor te doen. En wat ik echt heel erg handig vind is dat de ordernummers in de omgeving van Mollie overeenkomen met de ordernummers in de CCV Shop omgeving. Zo ontstaat er nooit verwarring en vind je snel waarnaar je op zoek bent.“

 

“Ook wanneer je een vraag hebt is Mollie een fijne partij. Ik heb al een paar keer een vraag gesteld via de chatfunctie en dan word je te woord gestaan door een echt persoon en niet door een chatbot. Dat praat toch wel erg makkelijk.”

Zien jullie bepaalde trends of verschuivingen wanneer het gaat om online betalingen? Bijvoorbeeld als het gaat om de meest gebruikte betaalmethode om af te rekenen op jullie webshop.

Desny: “De meest gekozen betaalmethoden zijn PayPal gevolgd door Klarna achteraf betalen. Laatstgenoemde is voor zowel de koper als verkoper ideaal. De consument betaalt pas wanneer zijn bestelling is geleverd, en als verkoper ben ik er zeker van dat ik daadwerkelijk mijn geld ontvang. Klarna achteraf betalen verloopt namelijk ook via Mollie en als zij een consument autoriseren om achteraf te mogen betalen, dan weet je dat het goed zit. Die informatie zie ik bovendien ook terug in de onderhoudstool van CCV Shop.”

 

“Sinds kort heb ik ook creditcard als betaalmethode toegevoegd via Mollie. Dat is wel echt een betaalmethode die in opkomst is, steeds meer klanten vroegen erom. Niet vreemd, want bij betaalmethoden als creditcard en PayPal is je bestelling automatisch verzekerd.”

Wat is jullie visie op de toekomst van e-commerce in Duitsland? En hoe spelen jullie met jullie webshop in op deze veranderende wereld?

“In Duitsland zijn grote partijen zoals Amazon erg populair. Duitse consumenten bestellen eerder op Amazon dan bij een andere, kleinere winkel. Daarnaast hebben lang niet alle fysieke winkels in Duitsland een webshop, soms niet eens een website. Wij proberen hierin voorloper te zijn met onze strakke en professionele webshop, snelle leveringen, betrouwbaarheid en goede, kwalitatieve producten. Zo proberen we nu al in te spelen op de verschuiving van kopen via Amazon naar kopen bij kleinere winkels. Want die verschuiving gaat er vast en zeker komen.”

Wil je meer weten over ondernemen in het buitenland, bijvoorbeeld Duitsland? En ben je benieuwd welke mogelijkheden de software van CCV Shop jou biedt om de grens over te gaan met jouw business? Vraag ons gratis e-book aan waarin we je alles vertellen over internationaal ondernemen. 

Of bekijk onze blog met tips voor internationaal ondernemen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring