Handgemaakte gitaarriemen die de hele wereld over gaan

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 7 december 2017

Cissie Goumare en Justus Jonker runnen Overdrive Straps. Vanuit hun eigen passie voor gitaarspelen verbaasden ze zich over het geringe aanbod van coole gitaarriemen op de markt. Ze besloten hier verandering in te brengen door handgemaakte gitaarriemen te maken en deze online te verkopen. De verkoop werd al snel internationaal een enorm succes. Van klanten uit België en Engeland tot Indonesië en Japan, de straps zijn overal gewild. En niet alleen bij onbekende afnemers. Ook wereldberoemde bands zoals Mastodon, At-the Drive In, Eagles of Death Metal en The Smashing Pumpkins zijn in het bezit van een echte Overdrive Strap. Hoe is dit internationale succes tot stand gekomen? En hoe helpt het platform van CCV Shop bij de verkoop?

Jullie verkopen Overdrive Straps, handgemaakte gitaarriemen van hoge kwaliteit. Hoe zijn jullie op dit unieke idee gekomen? En welke materialen gebruik je voor de riemen?

Cissie: “Mijn vriend Justus drumt en ik speel gitaar, en we wilden altijd al iets doen in de muziekrichting. Ik werkte toevallig al met de software van CCV Shop bij een ander bedrijf en dacht, via dit platform kan ik zelf ook eenvoudig producten online verkopen. Maar welk product? De eisen die we hadden waren dat het iets haalbaars en handgemaakts moest zijn, dat het met gitaren of in ieder geval muziek te maken moest hebben en dat het relatief makkelijk wereldwijd te versturen moest zijn. We wisten namelijk direct al dat we ons niet alleen op de Nederlandse markt wilden richten. Veel producten die in ons opkwamen waren te groot om te versturen, zoals gitaarhoezen. Toen we terug dachten aan dat we zelf vaak baalden van het geringe aanbod aan coole gitaarriemen in de winkels, wisten we het. Unieke gitaarriemen maken en verkopen! Wauw, dat is vet.”

“Justus is afgestudeerd als ingenieur , kan goed ontwerpen en is gewend om met zijn handen te werken. Hij doet het grovere werk met de industriële naaimachine voor bijvoorbeeld de leren riemen, het brandmerken en werken met het leer. Zelf doe ik het fijnere naai werk en alles wat verder bij het runnen van een webshop komt kijken zoals de webhops bijhouden, administratie, labels en douane regelen. De materialen die we gebruiken zijn voornamelijk leer en autogordels, allebei stevig en zeer geschikt om een gitaar aan te dragen. Klanten kunnen een standaard strap kopen, maar kunnen ze ook geheel naar wens samenstellen waarbij ze naast kleuren en materialen ook uit verschillende lengtes kunnen kiezen.”

Was het een gok of er überhaupt vraag was naar de producten, of heb je dit eerst gepeild of zelfs marktonderzoek gedaan?

Cissie: “In Amerika heb je meerdere mooie merken gitaarriemen, maar in Europa eigenlijk helemaal niet. We dachten, als wij het product in Europa op de markt brengen zodat mensen het wat dichterbij huis kunnen kopen, iets meer vanuit de lokale gedachte, is dat waarschijnlijk een gat in de markt. We zijn klein begonnen en hebben in het begin niet te groot ingekocht. Justus en ik zijn allebei doeners dus zijn vrijwel zonder enig plan van aanpak op de gok begonnen. Puur vanuit onze eigen gedachte dat er behoefte zou zijn aan het product omdat we er zelf ook behoefte aan hadden.”

Online bestellingen via Instagram

Je bent zelf behoorlijk actief op Instagram. Is dit ook het kanaal waardoor je veel bestellingen krijgt?

“Wel veel mensen vinden ons via Instagram, ongeveer de helft van de klanten. We delen natuurlijk ook alle foto’s die we opgestuurd krijgen van klanten”, vertelt Cissie.

“Je hebt op Instagram verschillende gitaargroepen, communities, waarbij ik al was betrokken puur door mijn eigen interesse. Daar zie je heel veel mensen die mooie gitaren hebben met mooie accessoires en het echt fantastisch vinden om dat hele plaatje mooi te fotograferen en op Instagram te plaatsen. We zijn begonnen met het verkopen van de straps aan precies die mensen. Zij plaatsten er vervolgens een foto van op Instagram, tagden Overdrive Straps en zo werd de klantkring steeds groter. We werken trouwens niet met influencers die we gratis straps geven in ruil voor een Instagrampost, het is allemaal gewoon echt en geheel vrijwillig en spontaan.”

Jullie webshop is beschikbaar in meerdere talen. Betekent dat dat je veel internationale bestellingen krijgt? En had je dat verwacht?

Cissie: “Wereldwijd is er veel vraag naar de straps, in Nederland zelf valt het juist wel mee. De doelgroep was vanaf het begin gewoon iedereen op Instagram, wat betekent dat je al van begin af aan een grote internationale doelgroep hebt. We hadden echter niet verwacht bijna alleen maar buitenlandse bestellingen te krijgen. Van klanten uit de Verenigde Staten, Duitsland, België en Engeland tot Maleisië en Japan. Niets is meer vreemd.”

Justus: “Het feit dat we veel internationale bestellingen krijgen heeft wellicht ook met de prijs te maken die we vragen voor de straps. We zijn bewust relatief goedkoop gebleven om het aantrekkelijk te houden. In ieder geval niet duurder dan de concurrent. De prijs van gitaarriemen van andere merken viel ons tegen, dus we dachten, dat kunnen we beter en ook mooier. Veel mensen geven een behoorlijk bedrag uit aan een mooie gitaar, maar doen er dan een goedkope riem aan van plastic en nepleer. Het wordt de laatste tijd steeds cooler om ook geld uit te geven aan een mooie strap. Dat maakt het geheel compleet en is echt een visitekaartje. Zelfs Amerikanen, met al veel aanbod in eigen land, kopen bij ons omdat je onze straps zelf samen kunt stellen tegen een goede prijs.”

Veel bekende artiesten gebruiken Overdrive Straps, zoals bandleden van Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal, The Smashing Pumpkins, Good Charlotte en Triggerfinger. Hoe ben je met deze artiesten in aanraking gekomen?

Cissie: “We kregen in het begin contact met Mastodon, zij waren weg van onze straps en brachten ons ook in contact met andere artiesten. Zij nodigden ons bijvoorbeeld ook uit backstage op een groot festival waar we veel van onze favoriete artiesten hebben kunnen ontmoeten. Daar waren vele artiesten die toen straps van ons hebben gekocht. Dat was natuurlijk echt geweldig leuk.”

“Soms worden we ook verrast, zo kregen we bijoorbeeld een keer een bestelling van ene Jeff uit Amerika. Net zoals normaal maakten we de gewenste strap en verstuurden we deze. We zagen vervolgens dat deze Jeff een foto plaatste van zijn strap op Instagram, en schrokken van het aantal likes dat hij daar had. Toen pas drong tot ons door dat Jeff gitarist is van The Smashing Pumpkins. Super vet. Al die artiesten kennen elkaar, dus zo verspreidt de olievlek zich al stel. Vooral door foto’s dus, die artiesten op Instagram plaatsen.”

Hoe is het om een webshop te runnen? En wat zijn de leukste kanten aan het online ondernemerschap?

Justus: “We dachten, het geeft heel veel voldoening om zelf lekker bezig te zijn met je handen, alles helemaal zelf regelen en maken. Het leukste zijn toch wel de blije klanten, de positieve feedback en de foto’s van mensen die ontzettend blij zijn met hun strap.”

Cissie: “Ook is het heerlijk om zelf te kunnen bepalen wat je doet, hoe je iets doet en wanneer je werkt. Wil ik een nieuw soort stofje inkopen? Een andere soort strap ontwerpen? Je kunt jezelf constant uitdagen om je product nieuwer en interessanter te maken. We doen ook echt alles zelf, inclusief het maken van de productfoto’s op de webshop. In het begin was ik wel uren bezig met het Photoshoppen van één foto, maar nu doe ik het in een half uurtje. Het is gewoon super leuk om jezelf dingen aan te leren en niet afhankelijk te zijn van anderen.”

De software van CCV Shop staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Kun je dit beamen? Hoe ben je bij CCV Shop terechtgekomen?

Cissie: “Zoals ik al zei ken ik de software via een ander bedrijf dat ook een webshop draaide op het CCV Shop platform. In het begin heb ik ook software van een aantal andere partijen op proef geprobeerd, omdat ik dacht dat deze misschien beter of makkelijker was. Dit bleek niet zo te zijn, ik vond de andere platformen juist alleen maar moeilijker. Vooral het orderbeheer viel tegen, terwijl dit bij CCV Shop juist super eenvoudig is. Ik houd van snel en efficiënt werken en doe dit vaak via de iPad. Dat lukt met de software van CCV Shop perfect. Natuurlijk heb ik wel eens contact met de supportafdeling als ik een vraag heb. De medewerkers geven me dan handig tips en tricks waarmee ik verder kan. De prijs-kwaliteitverhouding van de software is echt meer dan prima.”

Wat zijn struikelpunten geweest vanaf het moment dat jullie begonnen met Overdrive Straps, en welke adviezen kun je andere, beginnende, online ondernemers geven?

“We zijn nu natuurlijk veel meer ervaren dan toen we begonnen in 2015”, vertelt Justus. “Je komt overal gaandeweg achter. We zouden onszelf wel graag met terugwerkende kracht een spiekbriefje geven. Zo dachten we dat we ons vooral moesten focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten, omdat we weinig herhaalaankopen verwachtten. Toch hebben we juist heel veel vaste klanten die vaker een strap kopen. Het is dus belangrijk om een open vizier te houden en geen specifieke verwachtingen te hebben.”

Cissie: “Een andere tip is dat je je moet focussen op klantbinding. Als de levering bijvoorbeeld wat langer duurt dan gepland, zit ik daar bijvoorbeeld echt bovenop en houd ik de klant op de hoogte. Ik probeer de teleurstelling en de vragen voor te zijn door de track en trace nauwkeurig in de gaten te houden. Zo komt de klant nooit voor onaangename verrassingen te staan en dat wordt enorm gewaardeerd. Een bestelling is voor ons pas afgerond zodra deze geleverd is bij de klant. De waardering zien we dan ook terug op onze reviewpagina, aan de vele terug kerende klanten, maar ook in het zeer lage aantal retouren. De kwaliteit van de straps is top, maar ook de afhandeling en het klantcontact draagt hieraan bij.”

Hebben jullie nog toekomstdoelen met je shop? Waar sta je over vijf of tien jaar als je het zelf mag invullen?

"Die hebben we zeker”, aldus Cissie. “Het zou gaaf zijn dat de straps in fysieke winkels verkrijgbaar zijn in plaats van enkel online via onze shop.”

Justus: “Maar veel klanten willen de strap zelf samenstellen en dat is in een winkel lastig. Online kunnen ze precies de kleuren en materialen selecteren die ze willen, waarna wij direct voor ze aan de slag kunnen. Via een fysieke winkel duurt dit proces langer. De straps hebben wel in een winkel in Nashville, Verenigde Staten, gelegen. Klanten kwamen er speciaal voor naar die winkel, dus wie weet is dit experiment er eentje om in de toekomst te herhalen.”

Cissie: “Een andere wens is meer grote artiesten met Overdrive Straps zien. De straps vervolgens terug zien in muziekclips op televisie zou helemaal tof zijn. Verder willen we altijd bezig blijven met het uitbreiden van soorten materiaal en kleuren zodat we in ontwikkeling blijven. We zijn nog lang niet klaar met innoveren!”