Het nut van een webshopkeurmerk

26-7-2017

door Eva Rouwenhorst

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop een gerenommeerd keurmerk heeft, is de klant verzekerd van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging. Maar wat zijn verdere voordelen van een keurmerk voor zowel jou als klanten, en waarop wordt jouw webshop gekeurd?

Voordelen van een keurmerk voor jou

Een webshop dient aan allerlei voorwaarden te voldoen die wettelijk zijn vastgelegd. Niet iedere webshop houdt zich echter aan deze voorwaarden. Met een webshopkeurmerk laat je zien dat jouw shop wél bij de veilige, betrouwbare webshops hoort. Doordat consumenten jouw shop vertrouwen door onder andere het keurmerk, wordt de conversie positief beïnvloedt. Met name voor een klant die voor het eerst een kijkje neemt op jouw shop kan een keurmerk allesbepalend zijn om daadwerkelijk over te gaan tot een aankoop. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 90% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshopkeurmerk aanwezig is in de betreffende shop. WebwinkelKeur ziet gemiddeld een conversiestijging van 15% bij de aanwezigheid van een keurmerk. Als kanttekening: de daadwerkelijke conversiestijging is natuurlijk afhankelijk van branche, integratie van het keurmerk en de huidige conversie van de webwinkel.

Er zijn in het kort twee belangrijke redenen om je aan te sluiten bij een webwinkelkeurmerk. Ten eerste als verzekering tegen ‘gedoe’ met consumenten. Een goed webwinkelkeurmerk heeft een geschillencommissie die kan bemiddelen als je er zelf niet uit komt met de klant. En ten tweede: het uitstralen van betrouwbaarheid. Het plaatsen van het logo van een webwinkelkeurmerk geeft de consument een veilig gevoel, waardoor hij jouw shop vertrouwt.

Voordelen van een keurmerk voor online shoppers

Een klant die een aankoop doet bij een webshop met een keurmerk profiteert ook van een aantal voordelen, wat de webshop extra aantrekkelijk maakt en de kans vergroot dat de consument zijn aankoop afrondt in de betreffende shop. Bij veel keurmerken gelden deze voordelen voor de consument:

  • Transparantie over kosten

De klant krijgt voordat hij start met het bestelproces informatie over eventuele extra kosten, zoals poliskosten of verzendkosten en komt dus niet later pas voor onaangename verrassingen te staan.

  • Achteraf betalen

De klant krijgt bij de aankoop van een product de optie om ten minste 50% van het totaalbedrag pas achteraf te betalen, of bij de levering.

  • Bedenktijd

Bij iedere bestelling geldt een bedenktijd van minstens 14 dagen na ontvangst van het product. Daarna gelden nogmaals 14 dagen om daadwerkelijk te retourneren. Wanneer een klant binnen deze termijn afziet van zijn aankoop, krijgt hij het betaalde bedrag compleet vergoed. De enige kosten die altijd in rekening mogen worden gebracht zijn de kosten voor de retourzending van het product.

  • Garantie via webwinkel

De webwinkel mag niet doorverwijzen naar een leverancier of fabrikant bij herstel of vervanging van een product. De webwinkel moet problemen rondom garantie dus zelf oplossen, wat betekent dat klant één aanspreekpunt heeft: een medewerker van de betreffende webshop.

  • Klachtenbemiddeling

Heeft de klant een klacht en komt hij er met jou niet uit? Dan bemiddelen keurmerken tussen klant en webshop. Als deze klachtenbemiddeling niet tot het gewenste resultaat leidt, kan de klant het geschil voorleggen aan een onafhankelijke Geschillencommissie.

  • Privacy

Heeft jouw shop een keurmerk? Dan moet je de klant vertellen wat er gebeurt met zijn persoonlijke gegevens. Denk hierbij aan hoe de gegevens worden verzameld en waarvoor ze worden gebruikt. De klant moet ook de mogelijkheid krijgen om bezwaar te maken tegen het verstrekken van zijn gegevens aan derden. Bovendien mag het e-mailadres van een klant alleen gebruikt worden voor commerciële mails wanneer de klant daar vooraf expliciet mee heeft ingestemd.

Aspecten gedragscode

De betrouwbaarheid waarvoor keurmerken staan wordt gerealiseerd door het controleren en naleven van een gedragscode. Om als webshop een keurmerk te mogen dragen moet je vanzelfsprekend aan deze gedragscode voldoen. De gedragscode bevat wettelijke en sociale aspecten van de Europese en Nederlandse wetgeving met als doel het beschermen van de consument bij de aankoop van producten op het internet. Belangrijke punten waarop keurmerken webshops controleren zijn bijvoorbeeld:

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden, waarin wettelijke regels staan beschreven over de verkoop van jouw producten, moeten duidelijk aanwezig zijn op jouw webshop en dienen te voldoen aan de nieuwste wetgeving.

Garantie

Zorg ervoor dat je altijd duidelijk bent over de garantie die geldt op de producten die je verkoopt. Plaats bijvoorbeeld een linkje naar de garantiepagina waarop je alle informatie vermeldt die van belang is.

Klachtenpagina

Informeer de klant wat hij kan doen wanneer hij een klacht wil indienen. Je kunt deze informatie opnemen in de 'Veel gestelde vragen' indien je deze hebt vermeld op jouw webshop, maar je kunt bijvoorbeeld ook een aparte pagina ‘Klantenservice’ aanmaken.

Prijzen inclusief btw

De btw is een standaard onderdeel van de prijs van jouw producten. Consumenten dienen op jouw webshop dan ook de prijs inclusief btw te zien. Toon je prijzen zonder btw? Dan kom je niet in aanmerking voor een keurmerk.

Privacy Policy

Je dient je te houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP), wat betekent dat je maatregelen moet nemen om persoonsgegevens van klanten te beschermen.

Verzendkosten

Uiteraard dien je de verzendkosten op jouw shop te vermelden om in aanmerking te komen voor een keurmerk. Vermeld deze behalve in de algemene voorwaarden ook op de productpagina’s en in het check-outproces.

Betaalopties

Wil je een keurmerk voeren? Wees dan duidelijk over de betaalopties die je aanbiedt. Bovendien is het een must om klanten de mogelijkheid te bieden tot achteraf betalen, omdat klanten het recht hebben om 50% van het aankoopbedrag achteraf te betalen.

Contactgegevens

Zorg voor een contactpagina waarop bezoekers van jouw shop in ieder geval jouw bedrijfsnaam, vestigingsadres, KVK- en btw-nummer en contactmogelijkheden zoals mailadres en telefoonnummer kunnen bekijken.

Herroepingsrecht

Bezoekers van jouw shop dienen goed te worden geïnformeerd over hoe ze van een koop kunnen afzien, oftewel hoe het zit met het herroepingsrecht. Wat betreft de kosten van een retourzending: wettelijk gezien dient de consument deze te betalen.

Verschillende keurmerken

De consument kan checken of een webwinkel ook echt actief lid is van het keurmerk dat zij voert. Sommige webwinkels zetten namelijk helaas wel het logo van een keurmerk op hun webshop, maar zijn niet echt lid. Veel keurmerken hebben een ledenlijst op hun website staan waardoor de klant eenvoudig kan zien of een webshop daadwerkelijk lid is van het keurmerk. Welke keurmerken zijn er, en door welk keurmerken kun je jouw webshop dus gerust laten keuren?

  • Thuiswinkel Waarborg
  • Webshop Keurmerk
  • Qshops Keurmerk
  • WebwinkelKeur
  • Thuiswinkel Keurmerk
  • Trusted Shops Keurmerk
  • MKB Keurmerk
  • Digikeur Keurmerk
  • BrowseSafe Keurmerk
  • ICTWaarborg Keurmerk

Kom je een ander keurmerk tegen en twijfel je of deze betrouwbaar is? Kijk dan allereerst of het betreffende keurmerk transparant is en goed bereikbaar is. Een keurmerk moet namelijk open en eerlijk communiceren en dient zich niet enkel te focussen op verkoop. Je moet op bijvoorbeeld de website van het keurmerk binnen enkele klikken kunnen zien waar het keurmerk voor staat en aan welke eisen jouw webshop moet voldoen om het keurmerk te mogen voeren. Daarnaast is een goede bereikbaarheid en een korte reactietijd een must, voor zowel jou als webshopeigenaar als de consument.

Advies

Voordat je in aanmerking probeert te komen voor een bepaald keurmerk dien je goed te onderzoeken naar welk keurmerk jouw voorkeur uit gaat. Maak een afweging tussen de kosten en de baten en ga op zoek naar ervaringen van collega webwinkeliers. Worden er door een bepaald keurmerk inderdaad periodieke herkeuringen gedaan of is het keurmerk er enkel op uit om een zo groot aantal mogelijk leden te werven?

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord