Online verkoop van hydraulische onderdelen en systemen voor zakelijke shoppers: hoe beweegt Hydrauliek24 mee met het veranderende B2B e-commerce landschap?

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 26 oktober 2020

Niek Pierik runt de webshop Hydrauliek24.nl waarop hij en zijn team hydraulische onderdelen en complete hydraulieksystemen voor diverse toepassingen verkopen. De webshop bestaat inmiddels drie jaar, en met zakelijke klanten als kopers merkt ook Niek de toenemende vraag en de verschuiving die plaatsvindt in het B2B e-commerce landschap. Hoe speelt Niek hierop in met zijn webshop? Op welke manier probeert hij het online shoppen voor zijn zakelijke klanten zo makkelijk mogelijk te maken, en hoe helpt de software van CCV Shop hierbij? Je leest het in het verhaal achter.

Jullie bieden op jullie webshop een groot assortiment in hydraulische onderdelen en systemen aan voor zakelijke klanten. Vertel, hoe is jullie bedrijf ontstaan en wat is jullie doelgroep?

“We zijn begonnen met de verkoop van benzinemotoren en gereedschappen voor zowel particuliere als zakelijke klanten, en door de verkoop van benzinemotoren zijn we in de hydrauliek gerold”, vertelt Niek. “Klanten vroegen bijvoorbeeld of we ook een pompje voor de motor konden leveren, en we houden niet van nee zeggen dus zijn ermee aan de slag gegaan en in de hydrauliek business terecht gekomen. Deze producten lenen zich meer voor zakelijke klanten, denk aan metaalbedrijven, scheepsbouw, offshore, transport en andere bouw gerelateerde ondernemingen. Door de toenemende vraag hebben we besloten om hiervoor een aparte webshop op te zetten.”

De markt verandert tegenwoordig steeds meer richting online. Vanwaar en wanneer hebben jullie de keuze gemaakt om online te gaan verkopen en hoe bevalt dit tot nu toe?

Niek: “Je merkt inderdaad een verandering in de markt. Bestellingen worden steeds meer online gedaan en de koper heeft steeds hogere verwachtingen. Denk aan next day delivery, voor tien uur besteld, de volgende dag bezorgd. De tijd waarin mensen de hele dag thuis bleven om te wachten op een pakketje is echt voorbij.”

“Op de verschuiving naar online hebben wij ook ingespeeld met onze hydrauliek producten”, vertelt Niek. “Ongeveer drie jaar geleden zijn we de webshop begonnen en tot nu toe bevalt dit goed. Omdat we actief zijn in een nichemarkt en omdat onze klanten zakelijke kopers zijn, is er minder sprake van hoge verwachtingen qua levertijd. Zakelijke kopers zijn wat dat betreft wat minder veeleisend en snappen dat wanneer ze de wat meer speciale producten bij ons bestellen, deze niet al de volgende dag worden geleverd. Wel verwachten ze een gebruiksvriendelijke webshop oftewel eenzelfde online ervaring als particuliere shoppers  dus er zijn ook zeker overeenkomsten. Wij proberen in ieder geval te allen tijde zo duidelijk mogelijk naar onze klanten te communiceren zodat iedereen weet waar hij aan toe is.”

De markt veranderd tegenwoordig steeds meer naar online

Jullie maken gebruik van de B2B app van CCV Shop in combinatie met het Login Systeem. Hoe zetten jullie dit in? Werken jullie bijvoorbeeld met klant specifieke prijzen?

Niek: “Klopt, onze webshop draait op de software van CCV Shop en sinds we zijn overgestapt naar het Enterprise pakket hebben we de mogelijkheid om de B2B app te gebruiken, wat echt een uitkomst is. Het systeem werkt goed en we zijn tevreden over de service.”

“Wat betreft B2B functionaliteiten die we gebruiken, we hebben al onze klanten ingedeeld in diverse klantgroepen op basis van omzet zodat we per klantgroep automatisch een bepaalde korting kunnen rekenen. We werken dus eigenlijk met klant specifieke prijzen, en het kunnen inrichten van diverse groepen scheelt ons veel handmatig werk. Verder kunnen onze klanten inloggen middels het login systeem waarna ze de voor hen geldende prijzen zien en een bestelling kunnen plaatsen. En wanneer een nieuwe klant een account aanmaakt komt hij automatisch in de eerste kortingsgroep terecht. Later kunnen we de klant dan eventueel verplaatsen naar een andere kortingsgroep. Daarnaast kunnen onze klanten hun ordergeschiedenis inzien via hun account en op die manier eenvoudig een herhaalaankoop doen wanneer ze precies dezelfde bestelling nogmaals willen plaatsen.”

De B2B app biedt naast klant specifieke prijzen talloze andere functionaliteiten zoals het tonen van staffelprijzen en het selecteren van betaalmethoden per gebruikersgroep. Waarvan maken jullie gebruik en hoe vergemakkelijkt dit de verkoop?

“We maken nog geen onderscheid in betaalmethoden per klant, deze zijn voor iedereen gelijk”, aldus Niek. “Wel hanteren we staffelprijzen voor bepaalde producten, waardoor bij grotere aantallen de prijs omlaag gaat. Dit hebben we zo ingericht dat de korting die hoort bij de klantgroep waarin de klant valt dan wordt uitgesloten omdat het anders dubbelop zou zijn. Dit zijn handige features omdat het voorkomt dat de klant handmatig een offerte voor grotere aantallen moet aanvragen waarop wij persoonlijk moeten reageren.”   

De productpagina’s van de producten die jullie aanbieden bevatten veel specifieke en uitgebreide productinformatie. Daarnaast bieden jullie een chatfunctie aan op de webshop, én de ‘Stel een vraag’ functie. Merken jullie dat het aantal retouren relatief laag is, omdat klanten vooraf al over voldoende productinformatie beschikken?

Niek: “Op het aantal retouren heeft het weinig effect, maar dat komt denk ik omdat we echt in een nichebranche opereren. Klanten die bij ons bestellen weten wat ze moeten hebben en  bestellen doelbewust. In tegenstelling tot veel andere producten is het bijvoorbeeld geen kwestie van, is een product toch te groot of te klein en stuur ik het retour. Wel krijgen we soms na de tijd vragen over producten, omdat onze producten behoorlijk specialistisch zijn. Dat zouden we in de toekomst graag beter willen afvangen. De chatfunctie bijvoorbeeld is voor veel klanten wel enorm handig om even een korte vraag te stellen, maar wij zien iedere vraag als teken dat wij als bedrijf te weinig informatie hebben gegeven. We proberen onze informatievoorziening dan ook continu te verbeteren.”  

In hoeverre proberen jullie in te spelen op ieder moment in de customer journey die een klant doorloopt? En op welke manier doen jullie dit?

“Dat doen we natuurlijk al met onze informatievoorziening zoals de uitgebreide productomschrijvingen”, vertelt Niek. “Niet alleen consumenten hebben hier behoefte aan, maar zakelijke shoppers net zo goed. Daarnaast zetten we veel in op remarketing om zo de mensen die onze webshop hebben bezocht nogmaals te bereiken. Ik dacht dat zakelijke shoppers niet erg actief waren op bijvoorbeeld Facebook, maar niets blijkt minder waar. De remarketing die we middels Facebook advertenties inzetten heeft een verbazend hoge ROAS, Return On Advertising Spend, oftewel wat verdien je uiteindelijk aan een advertentie.  Dat noem ik wel een succes.” 

Jullie bloggen regelmatig en bieden veel relevante content aan. Op welke manier draagt dit positief bij?

Niek: “Dat doen we eigenlijk om twee hoofdredenen. Enerzijds natuurlijk om klanten zo goed mogelijk te informeren, en anderzijds om goed gevonden te worden in zoekmachines, vanuit SEO oogpunt dus. We proberen ons productaanbod zo begrijpelijk mogelijk voor iedereen te maken en proberen hierin ook onderscheidend te zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld een vraag heeft over een cilinder, kan het zijn dat hij ook het hele systeem om een cilinder heen nodig heeft. Daarvoor hebben we de zogenaamde cilinder generator in het leven geroepen waarmee de klant het complete product kan configureren met behulp van onze kennis. Een stukje kennisdeling waarvan zowel wij als de klant vrolijk worden.”

“Wat betreft SEO is het simpel, het is een must om relevante content aan te bieden om goed gevonden te worden op Google. Zowel onze blogs als productomschrijvingen en overige teksten op onze webshop dragen hieraan bij, en natuurlijk proberen we dit constant te optimaliseren.”