Hoe kun je aanbiedingen en kortingen inzetten om meer omzet te creëren?

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 9 februari 2022

Aanbiedingen, kortingen en deals. Er komt een tijd dat de meeste webshopeigenaren worden geconfronteerd met de beslissing om wel of geen kortingen aan te bieden, met de vraag wanneer ze deze kortingen moeten aanbieden en hoeveel korting ze moeten geven. Het aanbieden van kortingen voor jouw webshop kan een krachtig wapen in jouw conversie-arsenaal zijn om klantenloyaliteit te stimuleren. Maar wanneer je het lukraak gebruikt, kun je juist schade aan jouw merk of naam toebrengen of, erger nog, onrendabel worden. In deze blog bespreken we enkele voor- en nadelen van het aanbieden van kortingen voor jouw online shop, kijken we naar enkele populaire manieren waarop je kortingen kunt gebruiken om klantloyaliteit en conversies te stimuleren en, natuurlijk, hoe je ze het meest effectief kunt inzetten.

De voor- en nadelen van het geven van korting

Voordat we op verschillende manieren ingaan waarop je klantloyaliteit kunt vergroten middels aanbiedingen, bekijken we eerst enkele voor- en nadelen:

Voordelen van kortingen

  • Eenvoudig en snel te implementeren in de software van CCV Shop en/of met behulp van apps
  • Verhoogde klantloyaliteit
  • Meer klantenwerving
  • Meer conversies
  • Snel van je voorraad af
  • Verkoopdoelstellingen halen

Nadelen van kortingen

  • Lagere marges en winst
  • Mogelijke merkschade
  • Verminderde conversies buiten periodes waarop je kortingen aanbiedt als bezoekers eraan gewend raken om te wachten op een aanbieding
  • Neiging om niet-loyale (prijs gedreven) shoppers aan te trekken
  • Neiging om de gemiddelde ordergrootte te verminderen
  • Klanten aantrekken buiten jouw doelmarkt

Voor wie zijn aanbiedingen en kortingen geschikt?

Zoals eerder vermeld, kunnen aanbiedingen of kortingen een effectief hulpmiddel zijn voor niet alleen klantenwerving maar ook voor klantenloyaliteit. Het is echter belangrijk om jouw algemene merkstrategie te overwegen voordat je kortingen gaat aanbieden.

Als je jouw merk/shop als een merk van hogere kwaliteit wilt positioneren of als je lagere marges hebt, kun je overwegen vast te houden aan klantloyaliteitsaanbiedingen in plaats van wekelijkse aanbiedingen. Aan de andere kant, als je gezonde marges hebt, is het geven van een hogere korting en dagelijkse of wekelijkse  aanbiedingen misschien beter om je doelen te bereiken.

Uiteindelijk moet je overwegen of kortingen/aanbiedingen voor jou relevant zijn, en zo ja welk type aanbiedingen. Het opbouwen van een webshop  vereist meestal veel experimenteren om er achter te komen wat het beste werkt. De beste aanpak is om een ​​doel voor elke campagne en aanbieding te kiezen, klein te beginnen en de resultaten te meten.

Verschillende types aanbiedingen en kortingen

Er zijn verschillende soorten kortingen en aanbiedingen die je tot jouw beschikking hebt. Laten we een paar van de meest voorkomende bekijken:

Korting van een bepaald percentage

Een populaire manier om kortingen aan te bieden is via een bepaald percentage korting. Dit kunnen kleinere stimuleringspercentages zijn, zoals 5% of 10% korting, grotere kortingen om de verkoop echt te stimuleren, zoals 20% en 25%, of significante percentages zoals 50% of meer om producten kwijt te raken die al wat ouder zijn of waar je moeilijk vanaf komt.

Korting in euro's

Door korting in euro’s te geven, krijgen mensen het gevoel dat ze geld verspillen als ze het product met korting niét kopen. Combineer een korting in euro’s met een minimum aankoopbedrag om de impact ervan te vergroten, zoals "Besteed 200 euro en krijg 20 euro korting".

Een eenvoudige truc om in gedachten te houden bij het kiezen tussen een kortingspercentage of een vast bedrag voor een specifiek product is de "regel van 100". Als jouw artikel minder dan 100 euro kost, gebruik dan een kortingspercentage; indien het product duurder is, geef dan korting in euro’s. Dit is een psychologische trigger die zal resulteren in de hoogst waargenomen waarde voor jouw klanten.

Gratis verzending

Verzendkosten zijn een belangrijke reden voor het verlaten van het winkelwagentje. Het aanbieden van gratis verzending is een geweldige manier om dit te verminderen en conversies te verhogen. Gebruik gratis verzending in combinatie met een minimum aankoopbedrag om jouw gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Je kunt zelfs jouw gratis verzendaanbieding combineren met andere promoties, zoals een kortingscode van 20% voor e-mailabonnees, om de waarde van jouw aanbieding nog meer te verhogen.

Gratis geschenk

Een gratis geschenk bij een aankoop kan een geweldige manier zijn om klanten extra waarde te bieden. Als het strategisch wordt gebruikt, kan het ook worden gebruikt om de gemiddelde ordergrootte te vergroten en/of van producten af te komen die je maar lastig kwijtraakt. Je kunt een minimale aankoopwaarde hanteren of een volumevereiste instellen vanaf wanneer iemand een geschenk bij zijn bestelling ontvangt. Bijvoorbeeld bij een bestelling van meer dan 200 euro, of zodra iemand 5 producten koopt.

Aanbiedingen en kortingen inzetten gratis geschenk

Automatische korting

Automatische kortingen zijn van toepassing op elke winkelwageninhoud, en klanten zien de korting op de winkelwagenpagina voordat ze met het afrekenproces beginnen. Het is een geweldige manier om een ​​winkelpromotie op een product, categorie of op al jouw producten uit te voeren zonder dat jouw klanten een kortingscode moeten invoeren.

Het omzeilen van het door klanten laten invoeren van een kortingscode, kan helpen bestellingen aan te moedigen en kan het afrekenen versnellen. Bovendien hoeven klanten, als er al korting op hun winkelwagentje wordt toegepast, de winkelwagen niet te verlaten om op zoek te gaan naar een kortingscode. Dit alles leidt tot een soepelere ervaring voor jouw klanten en mogelijk hogere conversiepercentages voor jou.

Kortingscodes

Kortingscodes zijn codes die jouw klanten invoeren tijdens het betalingsproces om een ​​specifieke aanbieding te claimen. Het is een beproefde manier om kortingen aan de juiste mensen aan te bieden, of dat nu iedereen op jouw e-maillijst is, of een specifiek segment zoals nieuwe abonnees of terugkerende klanten. Met behulp van kortingscodes kun je ook het succes van jouw marketinginspanningen volgen. Als je meerdere campagnes hebt lopen, kun je voor iedere campagne een afzonderlijke kortingscode maken om de impact op de verkoop te kunnen zien.