Let op deze valkuilen bij dropshipping!

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 27 juli 2022

Wanneer je wilt beginnen met dropshipping, wil je natuurlijk dat jouw webshop zoveel mogelijk producten verkoopt. Een goede basis van jouw webshop is van essentieel belang. Waar moet je op letten als je vliegend van start wilt gaan met dropshipping? In deze blog lichten we een paar valkuilen uit. Door in te spelen op deze punten maak je jouw dropshipping start veel gunstiger en kun je direct het maximale uit jouw webshop halen.

1. Geen onderscheidende producten

Uiteindelijk wil jij je met jouw webshop onderscheiden van anderen. Er moet een duidelijke reden zijn waarom mensen een aankoop op jouw webshop willen doen. De intentie van de bezoeker op jouw webshop is om de producten te bekijken. Bezoekers willen op prettige wijze een aankoop doen op jouw webshop. Het aanbod van jouw webshop speelt daar een cruciale rol bij, waarin de structuur en het design van jouw webshop je hier extra in kan helpen.

Als dit niet het geval is, is een valkuil dan ook dat je producten aanbiedt die niet de interesse van de bezoeker wekken. Dit kan zijn omdat het productaanbod zelf niet van hoge kwaliteit is of omdat er tal van andere aanbieders zijn met dit productaanbod. Onderscheid je naast alleen producten dus ook op andere aspecten van jouw online onderneming. Benoem andere unieke kwaliteiten (USP’s) en straal deze uit op jouw webshop.

2. Je richt je op een verkeerde doelgroep

Zien het productaanbod en jouw webshop er goed uit? Dan kan het nog steeds zo zijn dat jouw dropshipping webshop niet direct goed wilt converteren. Een oorzaak hiervoor is dat jij je richt op een verkeerde doelgroep. Hierdoor wordt het lastig op onderscheidend te zijn voor een interessant publiek. Extra marktonderzoek met betrekking tot jouw doelgroep en de producten die je wilt aanbieden kan dus geen kwaad.

Let op deze valkuilen bij dropshipping geen onderscheidend productaanbod

3. Slechte bezorgservice

In de huidige markt verwacht de consument dat wanneer hij een bestelling doet, zijn bestelling binnen enkele dagen bezorgd wordt. Aangezien je bestellingen bij dropshipping niet zelf verstuurt naar jouw klanten, ben je afhankelijk van jouw leveranciers. Pas wanneer je heldere afspraken hierover hebt gemaakt met jouw leverancier, kun je hierover communiceren.

Een andere valkuil bij is de manier waarop bestellingen worden verstuurd. Krijgt de klant bij een bestelling van meerdere producten deze allemaal in één keer binnen of moet de klant meerdere keren wachten op pakketjes? Wat zijn de extra kosten van meerdere verzendingen? En wat is de kwaliteit van de verpakkingsmaterialen? Hoe is de branding van de pakketten? Kan je communicatiemateriaal als flyers kwijt in je verzendingen? Kun jij je logo kwijt op de verpakkingen? Denk hier goed over na bij het aangaan van een samenwerking met de leverancier. Hier komen we later nog op terug.

4. Slecht bereikbaar zijn

Met betrekking tot de klantenservice zijn er zaken die goed geregeld moeten worden voor jouw dropshipping webshop. Zo moet je ervoor zorgen dat je makkelijk en toegankelijk bereikbaar bent voor (potentiële) klanten en via meerdere manieren te bereiken bent. Opties zijn de telefoon, mail en een chatfunctie op de website. Ook via social media kun je support leveren. Naast dat je social media kunt gebruiken als een uithangbord voor je webshop, is dit ook een makkelijke manier voor klanten om in contact te komen met jouw dropshipping business.

Wil jij jouw klantenservice gedeeltelijk of geheel uitbesteden? Bekijk dan goed welke opties er zijn en maak een goede afweging tussen de kosten en baten. Door je niet te focussen op vragen of klachten van klanten, kun jij je richten op de groeimogelijkheden van je webshop. Houd er rekening mee dat je extra kosten van het uitbesteden van je winstmarge effect heeft op je winstmarge. Een andere risico van de uitbesteding is dat je minder invloed hebt op de kwaliteit van de klantenservice.

5. Geen concrete afspraken met jouw leverancier

De leverancier is een cruciale partner voor jouw dropshipping business. Maak daarom concrete afspraken met betrekking tot de verzending van de producten naar de klanten en eventuele retournering hiervan. Leg dit, net als de prijzen van de producten en de verzendkosten, vast in een contract.

Goede leveranciersafspraken omvatten onder andere:

  • Verzend afspraken en retournering
  • Afspraken van minimumorders
  • Prijsafspraken

Tot slot is het ook handig om samen met jouw leverancier afspraken te maken of staffelprijzen. Indien het aantal orders op jouw webshop enorm stijgt, kan het interessant voor je zijn om de kostprijs per product iets te verlagen. Aangezien jij bij een groot aantal orders een belangrijkere bron voor omzet bent geworden bij de leverancier, kan je dit gesprek aangaan. Hiervoor is het wel handig als je van tevoren weet of er mogelijkheden zijn.

6. Slechte webshopsoftware

Een andere valkuil die je kan ervaren bij jouw dropshipping webshop zijn de softwaremogelijkheden. Hierbij kun je denken een gebrek aan kwalitatieve templates voor je webshop tot aan het ontbreken van verschillende apps en functionaliteiten die jouw dropshipping webshop kunnen laten groeien. Denk aan ontbreken van een koppeling met een dropshipping groothandel of een app voor conversieoptimalisatie, het zijn zomaar twee voorbeelden van beperkingen in de groei van jouw dropshipping business.

Ook kunnen de contactmogelijkheden van de webshopleverancier kan een obstakel zijn. Een dropshipping business loopt 24/7 door. Bij problemen met je webshop wil je immers zo spoedig mogelijk geholpen. Ook buiten kantoortijden. Denk bij het kiezen van een webshopleverancier dus goed na over welke mogelijkheden die er zijn qua dropshipping functionaliteiten en supportmogelijkheden.