Tuindreef: online verkoop van tuinzaden en bedankjes met oog voor duurzaamheid

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 17 mei 2023

In 2014 is Martin Dirks als hobby begonnen met het online verkopen van tuinzaden. Nu, 8 jaar later, is zijn hobby uitgegroeid tot een succesvol online bedrijf waar hij zaden en bedankjes verkoopt onder de naam Tuindreef. Hoe onderscheidt Tuindreef zich van zijn concurrenten? Hoe houdt Martin zijn producten zo milieuvriendelijk mogelijk? We vroegen dit en meer aan hem. Lees het nu in het succesverhaal van Tuindreef!

Hoe ben je op het idee gekomen om online tuinzaden en bedankjes te verkopen?

“In 2014 was ik werkzaam bij een online marketingbureau.Toen sprak ik met enthousiaste ondernemers en zag je allemaal te gekke dingen voorbij komen. Hierdoor kreeg ik interesse om ook voor mijzelf te gaan beginnen. "

Het idee van tuinzaden webshop is ontstaan door 1) het willen ondernemen, 2) tuinieren als hobby en 3) de passie voor het vak online marketing. "Voor een kleine tweeduizend euro had ik een voorraad van 300 soorten zaden zakjes aangeschaft. Daarna kon er begonnen worden met het toevoegen van producten en het schrijven van teksten.” aldus Martin.
“Een kleine drie jaar geleden hebben we ook het bedankjes-concept toegevoegd aan ons assortiment. Dat idee is ontstaan nadat ik op een bruiloft als bedankje een zakje zaden kreeg. Ik dacht: ‘hee, zulke zaadjes heb ik ook,’ voor mij was het daarom een logische vervolgstap om mijn assortiment uit te breiden. Zo is het eerste bedankje geboren.  Kort hierna is mijn broer Peter ingestapt in het bedrijf. Hij is nu mede-eigenaar en ondertussen runnen we de webshop met een heel team!”

Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent ten opzichte van concurrenten? En heb je hiervoor voordat je begon marktonderzoek?

Martin: “Toentertijd had ik geen idee en ben ik gewoon begonnen. Er was geen ondernemingsplan. Er was de wil om te ondernemen. Gaandeweg hebben we ontdekt hoe we ons konden onderscheiden. Voor ons staat met name een stukje eerlijkheid hoog in het vaandel. Zeg welke dingen je kunt, maar geef ook vooral aan wat je niet kunt. Daarnaast streven we ook echt naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding.”

“Ook hebben wij ons eigen zaden merk KWIEK opgericht, waar we heel trots op zijn. Inmiddels hebben we 17 verschillende soorten zakjes. Het hebben van een eigen merk geeft flexibiliteit om goed te kunnen inspelen op de vraag van de klanten.”

Wat doe je verder aan marketing of andere activiteiten om ervoor te zorgen dat klanten bij jou kopen?

“We begonnen met zoekmachinemarketing, met name met SEO want we hadden geen geld om advertenties te plaatsen. Ik heb veel geschreven over onderwerpen als: Hoe kweek je zonnebloemen? Wat voor type zonnebloemzaden zijn er? Hoe kweek je aardbeien? Daar hebben we heel veel tijd in gestopt. Later is daar het adverteren bij gekomen en we zijn nu ook gestart met marketingcampagnes die gericht zijn op specifieke momenten zoals pasen en kerst,” vertelt Martin.

Ik las dat je onderneming duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Wat doen jullie om je producten zo milieuvriendelijk mogelijk te houden?

Martin: “Duurzaamheid is tegenwoordig vaak een hol begrip. Wij hebben er bij stil gestaan wat het voor ons betekent en dit zo concreet mogelijk gemaakt. Hier hebben we doelstellingen voor bijvoorbeeld het milieu maar ook het personeel. We verpakken bijvoorbeeld zonder plastic en ook zo compact mogelijk waardoor we geen grote dozen gebruiken. Plastic is niet altijd verkeerd, maar we vinden het een lastig thema. Voorheen hergebruikten we bijvoorbeeld het plastic verpakkingsmateriaal dat wij opgestuurd kregen, alleen kregen wij negatieve reacties van onze klanten omdat het niet duidelijk was dat het om hergebruikt materiaal ging. Tevens vinden we het fijn om inzicht te hebben in de herkomst van producten. We willen geen producten verkopen die niet goed voor de wereld zijn. Liever een eerlijke prijs voor de hele keten (zowel mens als natuur), dan de laagste prijs, zo kan iedereen er wat aan verdienen.”

Waarderen de klanten de milieuvriendelijke producten? Merk je dat ze hierdoor terugkomen?

Martin: “Jazeker! Dat is een reden waarom voor onze webshop gekozen wordt en dat zien we terug in de reviews die we krijgen. Als je een goed product levert dat aan de verwachtingen voldoet, bouw je een relatie op met je klanten. Zo zien we steeds meer mensen die niet voor het eerst iets kopen, maar voor de tweede of derde keer een bestelling plaatsen. Daarnaast proberen we ook echt naar klanten te luisteren. Zo hebben we ooit van een klant geleerd dat er in ons drukwerk plastic zat verwerkt en vervolgens hebben we naar een milieuvriendelijker alternatief gezocht.”

Waarom heb je voor CCV Shop gekozen in plaats van een andere software aanbieder? En hoe bevalt de software?

“Puur door ervaring. Ik had al verschillende webshops in CCV Shop gebouwd dus ik kende het platform al aardig. Ik had ook al eens met andere platformen gewerkt maar CCV Shop was qua beheer het makkelijkst en gebruiksvriendelijkst. In het begin was het even zoeken naar wat er allemaal mogelijk is, maar ook daarin vond ik snel mijn weg. Nu zijn we ook steeds meer aan het samenwerken met de Design Studio van CCV Shop waardoor we meer flexibiliteit krijgen in wat we willen,” aldus Martin.

Welke hoogte- en of dieptepunten ben je tegengekomen bij het starten van je shop?

Martin: “Het allereerste hoogtepunt is natuurlijk je eerste bestellingen. Die eerste bestelling kwam uit mijn directe vrienden- of kennissenkring en dat is al leuk, maar het is toch wel bijzonder als er voor het eerst een onbekende naam bij een bestelling staat. En dat pakketje dan met een grote glimlach naar de brievenbus brengen en versturen. Dat was zeker een hoogtepunt. Een ander hoogtepunt is ons eigen zaden merk Kwiek.”

“Voor mij was het toch wel een dieptepunt dat tuinzaadjes een houdbaarheidsdatum hebben. Achteraf was het logisch maar toentertijd had ik er geen onderzoek naar gedaan.. Van de eerste inkoop van tweeduizend euro heb ik dus helaas veel niet kunnen verkopen. Dat was vooral balen. Als iets over de datum is kun je het natuurlijk niet meer verkopen ondanks dat de kiemkracht nog prima is.”

Ben je tijdens de beginfase van de webshop valkuilen tegengekomen waarvoor je andere online ondernemers die dit interview lezen kunt behoeden?

“De grootste tip die ik  heb is: probeer het gewoon. Probeer wat werkt en als dingen niet werken geef dan niet op. Ga juist door, vind iets dat aanslaat. Een andere tip is, en ik heb hier zelf ook nog wel eens last van, dat je dingen niet te snel moet willen. Als je een idee hebt bedacht en je denkt zelf dat het helemaal fantastisch is, geef het dan gewoon de tijd. Wat bij mij daarnaast echt heeft geholpen is dat winst maken in het begin écht geen doel is geweest, nu trouwens nog steeds niet, maar dat het veel meer draait om de ontwikkeling van je webshop en bedrijf. Zorg dus dat je je winst gebruikt om door te groeien.” vertelt Martin.

Wat is je toekomstdroom met Tuindreef?

Martin: “Op dit moment zijn we al een beetje aan het dromen met alles wat momenteel lukt. Maar één van de dromen die we hebben is toch wel een bedrijfsproces waar we ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in het primaire proces werkzaam hebben. Dus denk aan een inpaktafel waar een begeleider staat met twee tot drie mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en daar dan ook echt die samenwerking in zoeken. Dat is wel één van mijn dromen waar we hopelijk naartoe bewegen in de toekomst.”