Waar kan ik een webwinkel in beginnen?

11-03-2020

door Eva Rouwenhorst

Eén van de eerste en meest fundamentele beslissingen die je neemt wanneer je besluit om een webwinkel te beginnen is simpelweg: 'wat moet ik verkopen?' Het is logischerwijs een vraag waarover veel potentiële online ondernemers vallen. Natuurlijk is het mogelijk om mainstream-producten te verkopen en daarmee een deel van een reeds bestaande markt te veroveren. Maar het is vaak veel slimmer om een geschikte productniche te vinden waarin je kunt uitblinken. Wat is een nichemarkt en hoe vind je de juiste?

1. Wat is een nichemarkt?

Een nichemarkt is een segment van een grotere markt en onderscheidt zich van de concurrentie door een specialistisch assortiment voor een specifieke doelgroep te bieden. Op de markt voor damesschoenen zijn bijvoorbeeld veel verschillende segmenten of niches. Schoenen voor veganistische vrouwen kunnen een nichemarkt zijn, net als schoenen voor vrouwen met een extreem grote maat, schoenen voor verpleegkundigen en schoenen voor transgenders. Dit zijn allemaal nichemarkten binnen de grotere markt voor damesschoenen.

Op deze producten heb je normaliter weinig concurrentie en zijn de advertentiekosten relatief laag. Daarnaast is de doelgroep in verhouding tot een grotere markt eenvoudig te bereiken, omdat deze zeer specifiek is. Bijkomend voordeel van een webshop in een nichemarkt is dat wanneer klanten tevreden zijn, ze voor een volgende aankoop naar alle waarschijnlijkheid weer bij jouw webshop aankloppen. Kortom, een nichemarkt hangt over het algemeen samen met loyale klanten. In het kort houdt een webshop in een nichemarkt dus in dat:

·        Je specifieke, bijzondere producten verkoopt

·        Je je richt op een specifieke doelgroep

·        Je relatief weinig concurrentie hebt

·        Je een loyale klantkring opbouwt

 

Maar hoe vind je een niche die werkt voor jou?

2. Zoek een productgroep die bij je past

Het is niet aan te raden om puur op basis van jouw eigen passies een productniche te kiezen zonder dat je hebt onderzocht wat hiervan de potentie is. Maar het kan wel een goed startpunt zijn. Een webwinkel beginnen doe je waarschijnlijk om (extra) inkomsten te genereren, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je er plezier in hebt. Als je een branche of product(groep) kiest waarover je al een beetje kennis hebt, kan dit een mooie voorsprong betekenen.

Bekijk je eigen achtergrond dus nauwkeurig. Welke (bijzondere) ervaringen heb je opgedaan? In welke vaardigheden blink je uit? Wat zijn hobby’s waar je veel plezier in hebt? Als er iets uitspringt, zorg dan dat je dat idee valideert door eerst grondig onderzoek te doen voordat je verder gaat. Het zou natuurlijk zonde zijn dat je denkt een nichemarkt te pakken te hebben, maar toch in een verzadigde markt belandt, of dat je een product wilt verkopen waar simpelweg weinig vraag naar is.

Jan Tanja, eigenaar van goedkopezwembroeken.nl heeft vanuit zijn achtergrond een goede nichemarkt gevonden. Na vele jaren in de sport retail te hebben gewerkt, is hij een andere weg in geslagen. Jan besloot te onderzoeken waar de gaten in de sportmarkt lagen. Het bleek dat er veel aanbieders waren in badkleding, maar enkel in het midden- en hoogsegment. In het laagsegment was nul aanbod. Een ideale niche dus waarin hij nu succesvol zijn webshop runt. Lees hier zijn succesverhaal.

Vergeet niet dat je net zo succesvol kunt zijn in niches waar je voorheen niet mee bekend was, dus maak je niet direct zorgen als je vanuit jouw hobby’s en interesses geen nichemarkt weet te bedenken.

3. Bepaal jouw onderscheidend vermogen

Niches hebben alles te maken met specificiteit en onderscheidend vermogen. Het is dan ook belangrijk om in een vroeg stadium van het starten van een webwinkel in kaart te brengen wat jouw webshop en productaanbod anders maakt dan dat van concurrenten. Of het nu gaat om jouw prijs, productkwaliteit, personalisatiemogelijkheden of welke andere factor dan ook, zorg dat je anders bent dan anderen en dat je jezelf onderscheidt. Dit geeft je de beste kans op toegang tot markten die nog niet zijn aangeboord en op onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Nichewebshops onderscheiden zich over het algemeen vaak op basis van de volgende gebieden:

·        Prijs (bijv. luxe producten of juist enorm goedkope producten)

·        Demografie (richten op een specifiek geslacht, leeftijd, inkomensniveau of opleidingsniveau)

·        Kwaliteitsniveau (premium of handgemaakte producten)

·        Psychografie (inspelen op specifieke waarden, interesses of gedrag)

·        Geografie (richten op inwoners van een bepaald land, stad of zelfs buurt)

4. Beoordeel de marktgrootte

Hoe klein een nichemarkt waarin je een webshop wilt beginnen ook is, het is altijd belangrijk dat ze wel daadwerkelijk levensvatbaar zijn. Je wilt jezelf namelijk niet beperken tot een niche die weinig groeipotentieel heeft. Voordat je jezelf aan een idee vastpint, is het dan ook belangrijk om voldoende marktonderzoek doen. Er zijn een aantal manieren om dit te doen:

• Keyword Research is een goed startpunt. Je kunt de Zoekwoordplanner van Google gebruiken om ideeën op te doen. Met deze tool kun je zoekwoorden rangschikken op hoe concurrerend ze zijn en hoe vaak ze worden opgezocht door mensen. Dit zal je helpen meten hoeveel potentieel verkeer je van een bepaalde niche zou kunnen verwachten.

Het is vaak een goed idee om long-tail-zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden met een lager zoekvolume, maar die doorgaans veel gemakkelijker te vinden zijn voor zoekmachines. Ze converteren over het algemeen ook hoger dan andere zoekwoorden, simpelweg omdat ze zo specifiek zijn. Stel je gaat voetbalschoenen van kalfsleer verkopen, dan converteert een zoekwoord zoals ‘voetbalschoenen van kalfsleer’ beter dan ‘voetbalschoenen’ omdat de laatste veel te breed is.

• Google Trends is een andere handige tool. Hiermee kun je bepalen of jouw markt groeit of krimpt op basis van hoe vaak er in de loop van de tijd naar zoekwoorden is gezocht. Met andere woorden, je kunt markten identificeren die echt groeien in vergelijking met tijdelijke hypes.

6. Breng jouw concurrentie in kaart

Om deze laatste stap uit te voeren, kun je simpelweg starten met het bekijken van jouw concurrenten via Google. Gebruik de trefwoorden die je zelf gaat gebruiken voor jouw product(en) om andere webshops te vinden die dezelfde of soortgelijke producten aanbieden.

 

Naast de standaard zoekmachinefunctie van Google kun je ook zoeken naar concurrenten via Google Shopping, een advertentiekanaal dat zich specifiek richt op webshops en hun productaanbod. Net zoals bij de standaard zoekmachine van Google kun je hier zoekwoorden gebruiken die voor jouw productaanbod relevant zijn.

Om er achter te komen wie jouw producten allemaal nog meer verkoopt, klik je op de betreffende zoekresultaten om de productpagina te openen. Scroll naar beneden op de pagina om alle aanbieders van het product te zien inclusief links naar de betreffende webshops. Je ziet via Google Shopping behalve prijzen ook andere belangrijke informatie zoals hoe de verkoper is gewaardeerd tot details met betrekking tot verzending. Laat je niet tegenhouden als je grotere webshops vindt zoals Bol.com. Klanten die uiteindelijk bij jouw webshop gaan kopen doen dit bewust omdat ze liever bij een kleinere, gespecialiseerde webshop hun geld uitgeven dan bij een gigant als Bol.com. 

Het identificeren van de juiste niche kost een beetje onderzoek en is hard werken, maar het kan een geweldige manier zijn om echt een gat in de markt te vinden. Ben je zo ver? Vraag gratis een proefperiode van 21 dagen aan en kijk of onze software bij jou past! Je proefperiode eindigt automatisch.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord