Waardevolle tips voor de linkbuilding van jouw webshop

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 25 januari 2023

Als marketingconsultant bij Webton is Joshua Kuipers voornamelijk actief in het adviseren van klanten op het gebied van SEO en linkbuilding. Als partner van Webton hebben wij Joshua geïnterviewd over linkbuilding. Linkbuilding is namelijk 1 van de technieken die jij kan inzetten om jouw webshop hoger in de Google zoekresultaten te krijgen. In dit artikel lees je wat linkbuilding kan betekenen voor jouw webshop en delen wij tips en tricks om zelf aan de slag te gaan, zodat jij als webshopeigenaar hoger kan scoren op Google.

Laten we simpel beginnen. Wat houdt linkbuilding precies in?

“Kort gezegd, linkbuilding is het verzamelen van verwijzingen van relevante websites naar jouw webshop, die ook een bepaalde waarde en relevantie hebben om je positie in Google te verbeteren.

Om het in Jip en Janneke taal uit te leggen: Linkbuilding is in principe het verkrijgen van online autoriteit voor je website. Online autoriteit is een belangrijke graadmeter voor Google om de waarde van je website te bepalen en daardoor goede posities in Google te realiseren. Het is moeilijk in te schatten hoe groot het aandeel van elk component van SEO is. Enkele bronnen geven echter aan dat autoriteit, waaronder linkbuilding valt, ongeveer 40% verantwoordelijk is voor je posities in Google. Dit betekent niet dat andere componenten, zoals content en techniek, niet belangrijk zijn, want die moeten ook op orde zijn.

Veel van onze klanten verzorgen zelf de content op hun webshops, terwijl wij zorgen voor de techniek. Een ding dat ik wil benadrukken is dat de techniek van het CCV Shop platform zeer gebruiksvriendelijk is. We zien vaak dat webshops die draaien op de software van CCV Shop goed presteren, simpelweg omdat de basis techniek voor Google goed staat. Als de content ook goed is en wij nog wat tips kunnen geven, kan linkbuilding, met haar belangrijke bijdrage van 40%, echt een positief verschil maken in de Google zoekresultaten.”

En hoe bepaal je de waarde van de relevantie van een andere website? Doe je dit op basis van de SEO-posities, of zijn er andere tools?

“Er zijn verschillende manieren om de waarde en relevantie van een andere website te bepalen. Vroeger was er Google PageRank, dat inzicht gaf in de waarde van een website, maar dat is nu afgeschermd voor marketeers en gebruikers van Google. Er zijn nu commerciële tools waarmee je de waarde en relevantie van een website kunt checken. De bekendste zijn Moz, Ahrefs en Majestic, waarvan wij zelf Majestic gebruiken en hun matrix 'Trust Flow' om de betrouwbaarheid van een website te bepalen.

Relevantie is belangrijker dan de waarde van een backlink. Als je bijvoorbeeld je webshop promoot op een volledig random website met een goede PageRank, is dat minder waardevol dan een website in dezelfde branche of categorie. Google wordt steeds slimmer en geeft meer waarde aan relevantie in content en backlinks. Het is belangrijk om backlinks te plaatsen op relevante websites en om te zorgen dat ze ondersteund worden met content zodat ze meer waarde hebben en niet alleen op linkoverzichtspagina’s, zoals in een startpagina van vroeger, worden geplaatst. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat backlinks afkomstig zijn van websites die aansluiten bij het verkoopland en het onderwerp van je webshop.”

Hoe zou je zelf kunnen beginnen met linkbuilding? Heb je hier enkele tips voor?

“Er zijn zeker een aantal standaard tips voor linkbuilding die je zelf kunt uitvoeren voordat je naar een marketingbedrijf stapt. Vraag eens aan je eigen klanten of leveranciers of ze naar jouw website willen verwijzen. Zoek ook naar partners of websites die al naar jou verwijzen, maar dit nog niet met een link doen. Dit zijn voornamelijk quick wins voor jouw linkbuilding.

Een tweede tip is om te kijken naar welke websites buiten je eigen webshop om die op de naam van jouw webshop ranken in de zoekresultaten. Dit kan ook leiden tot nieuwe linkbuilding mogelijkheden.

Als derde tip kun je proberen om goede, relevante content over producten te schrijven, die andere mensen willen delen en als bronverwijzing gebruiken. Dit kan een effect hebben op linkbuilding, maar het is wel lastig om ervan uit te gaan dat andere websites hier automatisch gebruik van zullen maken, ook al is je content goed. Uiteindelijk is het vaak nodig om hulp te vragen aan een linkbuilding partij, die zorgt voor relevantie en een goede mix van links naar jouw webshop en binnen jouw webshop.”

Is er iets wat je voor iedere webshop kan aanraden met betrekking tot linkbuilding? Wat is echt een must-do?

“Een must-do voor iedere webshop is realiseren dat linkbuilding niet alleen het verkrijgen van links naar jouw webshop is, maar een combinatie van onsite en offsite linkbuilding. Onsite linkbuilding gaat over het beter verdelen van waarde binnen je website. Dit doe je door interne links te leggen, bijvoorbeeld door vanuit een blog naar belangrijke landingspagina’s of producten op je webshop te verwijzen. Hierdoor is het makkelijker voor Google om te herkennen wat de belangrijke pagina’s zijn.

Als je een top 10 of top 15 van belangrijkste zoekwoorden of producten hebt, zorg dan dat de pagina's achter die zoekwoorden of producten de meeste backlinks krijgen, zowel van externe als interne bronnen. Door deze combinatie te maken, kun je het beste resultaat behalen voor linkbuilding.”

Wanneer is het voor een webshop interessant om een marketingpartij in te schakelen, voor linkbuilding of andere marketingactiviteiten?

“Soms zien we klanten die het zelf willen doen en voornamelijk advertenties plaatsen op Facebook, bijvoorbeeld. Dit werkt maar even. Het is belangrijk om energie en tijd te steken in marketing, want dit zal zich uiteindelijk terugbetalen in betere resultaten of een hogere omzet.

Online marketing is meetbaar, dus je weet snel wat het resultaat is van bijvoorbeeld linkbuilding of advertenties. Als klanten een goed gevoel hebben bij de marketingpartij en zien dat het werkt, willen ze vaak meer doen. Hoe meer energie erin gestoken wordt, hoe meer het oplevert. Het is zeker goed om zelf daarmee aan de slag te gaan en als je er niet uitkomt of het nog beter wilt doen, kun je een goede marketingpartij inschakelen.”

Jij bent zelf werkzaam bij Webton. Wat zou Webton in dit geval kunnen betekenen voor webshops die draaien op de software van CCV Shop?

“Webton is een partner van CCV Shop en is betrokken bij marketingactiviteiten van verschillende webshops. Als het specifiek gaat om linkbuilding, hebben we meer dan 20 jaar ervaring en hebben we veel kennis en kunde op dit gebied. We kunnen onze klanten ook volledig ontzorgen op het gebied van linkbuilding, zowel als sparringpartner als op strategisch niveau. Ons doel is om de klanten te helpen de autoriteit van hun webshop te verbeteren.

Webton biedt een breed scala aan marketingdiensten aan, waaronder zoekmachineoptimalisatie en linkbuilding. We helpen klanten ook om beter vindbaar en zichtbaar te worden op het internet via advertenties op Google, waaronder Google Shopping voor webshops. Google Shopping kan vaak de beste resultaten opleveren.

Het is belangrijk voor onze klanten om te werken aan online marketing, zelfs als ze zelf al met marketing bezig zijn. Soms hebben ze geen tijd meer om het zelf te doen en kunnen ze gebaat zijn bij de hulp van een gespecialiseerde partner. Door aandacht te besteden aan marketing kunnen onze klanten online groeien.”