Wat kan Pinterest betekenen voor je marketingstrategie?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 2 november 2022

Vaak wordt gedacht dat Facebook, Instagram en TikTok de enige social media platforms zijn waar je als webwinkel eigenaar op kan adverteren. Echter zijn er nog andere sociale media kanalen die de zichtbaarheid van jouw webwinkel vergroten. Heb je al eens gedacht aan Pinterest? In deze blog vertellen we je meer over hoe je Pinterest inzet voor je webwinkel.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een heel ander social media kanaal dan Facebook of Instagram. Het gaat bij Pinterest namelijk niet zozeer om het aantal likes of reacties op je posts. Het is een visuele zoekmachine die veelal wordt gebruikt voor inspiratie én het doen van aankopen. Gebruikers kunnen digitale ‘prikborden’ creëren met afbeeldingen en video’s. Bij deze afbeeldingen en video’s voeg je eenvoudig tekst en een link toe naar jouw webshop.

Voordat we verder ingaan op hoe je Pinterest in zet voor jouw webwinkel benoemen we eerst enkele veel gebruikte termen:

  • Pinner: een Pinterest gebruiker
  • Pin: een foto of afbeelding
  • Bord: een map waarin je verschillende pins overzichtelijk opslaat
  • Repin:  de actie waarbij een pinner een pin van een ander op zijn/haar eigen bord opslaat

Wist je dat? Een prikbord is standaard niet privé. Mits je het niet anders instelt is deze zichtbaar voor iedereen die gebruik maakt van het platform.

De gebruikers van Pinterest

Wereldwijd kent Pinterest maandelijks maar liefst 350 miljoen actieve gebruikers waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Dit is veel, maar behoren deze actieve gebruikers ook tot jouw doelgroep? Zo zijn 70% van deze gebruikers vrouwen in de leeftijdscategorie 18 tot 44 jaar. Best heel specifiek dus. En wanneer jouw productaanbod bestaat uit gereedschap, is het de vraag of je jouw doelgroep bereikt via Pinterest. Naast de doelgroep moeten je producten ook interessant zijn om te pinnen. Vooral lifestyle, kleding en DIY afbeeldingen worden veel gepint op het platform. Bekijk dus goed wie jouw doelgroep is en of het interessant is om Pinterest in te zetten voor de producten in jouw webwinkel.

In 5 stappen Pinterest gebruiken als marketingkanaal voor jouw webshop

Heb je besloten om Pinterest in te zetten voor jouw online business? In de volgende 6 stappen leggen we uit hoe je Pinterest optimaal kan inzetten. Lees snel verder en ga direct aan de slag!

Stap 1: Maak een businessaccount aan

Met het aanmaken van een businessaccount heb je toegang tot het maken van advertenties en veel verschillende statistieken zoals het aantal kliks naar je webshop of welke pin het meest bewaard is. Vergeet overigens niet om tijdens het aanmaken van je account je webshop te verifiëren. Hiermee geef je aan dat je eigenaar bent van je webshop en wordt je profielafbeelding toegevoegd aan pins die afkomstig zijn van je webshop.  

Stap 2: Creëer pinborden

Het aanmaken van pinborden is erg eenvoudig. Waar je op moet letten is dat je de borden een duidelijke naam en omschrijving geeft zodat bezoekers weten wat er te zien is op je borden. Zorg er daarnaast voor dat je binnen je account meerdere borden hebt -het liefst minimaal 10- waar mensen naar opzoek zijn. Voor de indeling van de borden zou je de categorieën op je webshop als uitgangspunt kunnen nemen.

Tip: Geef je board een aantrekkelijke cover. Deze is afzonderlijk per bord toe te voegen via de instellingen.

Stap 3: Artikelen pinnen

Plaats vervolgens op  ieder bord minimaal 10 pins. Hierdoor lijk je actief en zullen mensen sneller je bord en account volgen. Bij het plaatsen van artikelen zijn visueel mooie foto’s erg belangrijk. Gebruikers zijn namelijk op zoek naar inspiratie en goede foto’s zijn hierbij essentieel. Dit zijn enkele tips voor het creëren van een pin die goed werkt:  

  • Staande foto’s werken beter dan liggende foto’s
  • Sfeerfoto’s werken beter dan productafbeeldingen
  • Afbeeldingen waarop gezichten te zien zijn doen het minder goed
  • Het gebruik van call-to-actions op je afbeeldingen werkt goed

Om met deze pins verkeer naar je webshop te krijgen is het van essentieel belang dat je altijd een link naar het betreffende product of landingspagina toevoegt. Gebruik geen algemene link, want als iemand op je link klikt wil hij meteen de informatie over het artikel vinden en niet eerst nog een zoektocht naar de juiste pagina.

Pinterest voor jouw webshop artikelen pinnen

Stap 4: Maak gebruik van goede SEO teksten

Goede titels en beschrijvingen met populaire zoekwoorden zorgen voor een hoger resultaat in Pinterest. Maar wist je dat dit niet alleen geldt op Pinterest? Je profiel, pins en borden worden ook geregistreerd door andere zoekmachines. Goede SEO teksten zorgen dus ook voor een hogere positie op Google.

Stap 5: Creëer meer bereik

Op verschillende manieren is het bereik van jouw Pinterest account te vergroten. Dit kan via het krijgen van meer volgers maar er is ook de mogelijkheid om te gaan adverteren.

Krijg meer volgers

Er zijn verschillende manieren om meer volgers te krijgen op je Pinterest account. Zo kun je beginnen met het volgen van andere gebruikers. Ga op zoek naar gebruikers die binnen je doelgroep vallen en volg deze. Enkele van hen zullen je ook terug volgen! Daarnaast is het ook van belang om actief te zijn. Plaats een paar keer per dag een reactie op een pin van iemand anders. Wanneer een andere gebruiker de pin opslaat blijft jouw reactie iedere keer zichtbaar.

Adverteren op Pinterest

Zodra je je businessaccount hebt gemaakt kun je gesponsorde pins aanmaken. De doelgroep van een gesponsorde pin is samen te stellen op basis van interesses, trefwoorden en demografische gegevens. Zo kun je heel specifiek instellen aan wie de advertentie wordt vertoond.

Pinterest maakt gebruik van een CPC-model als het gaat om de kosten van je advertenties. Bij het instellen van je budget zijn er twee opties waar je uit kunt kiezen: dag budget en looptijd budget. Met een dag budget - het zit hem eigenlijk al in de naam - kun je per dag bepalen hoeveel je uitgeeft aan een advertentie. Met een looptijd budget bepaal je het totale budget dat je van het begin tot aan het einde van je campagne wilt uitgeven. Daarnaast bepaal je zelf ook hoe hoog je biedingen zijn en wat je maximaal per klik wilt uitgeven. De resultaten van deze advertenties zijn eenvoudig in te zien via het Pinterest Business dashboard.

Met de bovenstaande stappen kun jij Pinterest inzetten om jouw webshop te promoten en ben je misschien al wel begonnen met het bedenken van advertenties. Zorg dat je Pinterestaccount actief blijft, post regelmatig nieuwe pins of maak nieuwe borden aan. Zo blijft je account groeien en word je bereik alleen maar groter.