Zoekwoordonderzoek:
Hoe vind je de zoektermen die jouw klanten gebruiken?

10-04-2019

door Eva Rouwenhorst

Zoekwoordonderzoek is het belangrijkste aspect van jouw SEO-strategie. Het legt namelijk de basis voor alles wat je doet. Het doel van zoekwoordonderzoek is om mogelijkheden te ontdekken om verkeer te genereren op basis van wat jouw potentiële klanten daadwerkelijk online zoeken. Het is het fundament van elke SEO-strategie. Als je jouw webpagina’s en de inhoud die je met de juiste zoekwoorden maakt, kunt optimaliseren, kun je mogelijk passief verkeer (van hoge kwaliteit) naar jouw site genereren door dit organisch weer te geven in relevante zoekresultaten. Maar hoe pak je zo’n zoekwoordonderzoek aan? We leggen het uit aan de hand van drie stappen.

Zoekwoordonderzoek

Voordat we ingaan op het vinden van waardevolle zoekwoorden, definiëren we eerst wat 'zoekwoord' eigenlijk betekent. Een zoekwoord is een woord of woordgroep die in een zoekmachine wordt getypt. Bijvoorbeeld een enkel woord zoals "cake" of een langere uitdrukking zoals "hoe maak ik cake." Daarmee is het ook belangrijk om de drie verschillende soorten zoekwoorden te begrijpen, gecategoriseerd door de intentie van de zoeker.

- Navigatie: Een navigatie zoekwoord is een zoekwoord dat iemand gebruikt om ergens naartoe te navigeren. Als je bijvoorbeeld het woord New York Times in Google typt, probeer je waarschijnlijk naar de website van de New York Times te navigeren.


-Transactioneel: Transactionele zoekwoorden worden gebruikt wanneer iemand een actie probeert uit te voeren. Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar het zoekwoord 'online hardloopschoenen kopen' probeert een aankoop te doen.


- Informatief: Informatieve zoekwoorden impliceren dat de gebruiker een onderwerp of probleem onderzoekt, of context verzamelt, niet noodzakelijk met de intentie om een aankoop te doen. Een voorbeeld van een informatie zoekwoord is 'wat is de populairste stijl van hardloopschoenen?'

De meeste webshops geven prioriteit aan transactionele en informatieve zoekwoorden. Onderzoek naar e-commerce zoekwoorden richt zich grotendeels op mensen die de intentie hebben om te kopen. Hoewel niet elk zoekwoord dat je target gericht moet zijn op een aankoop, is het weten van de impliciete bedoeling achter een zoekopdracht van cruciaal belang om te kunnen weten welke inhoud jouw pagina moet hebben. Of dat nu op educatieve blogpagina of een verkoopgerichte productpagina is.

Houd er wel rekening mee dat zoekmachines, zelfs met de juiste zoekwoorden, jou alleen belonen als jouw inhoud of productpagina's waarde toevoegen door te voldoen aan de behoeften van de mensen die naar die zoekwoorden zoeken.

Hoewel zoekwoordonderzoek verrassend veel diepgang heeft, is het eigenlijk een eenvoudig proces om mee aan de slag te gaan. We beschrijven hier aan de hand van een 3-stapsstrategie en specifieke hulpmiddelen die je consequent kunt gebruik om de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw webshop.

Stap 1: Maak een lijst van onderwerpen die relevant zijn voor jouw business

De waarheid is dat er niet één 'beste' manier is om te brainstormen over je eerste lijst met onderwerpen. Begin met na te denken over jouw branche en de producten die je verkoopt. Bekijk, terwijl je aan de gang gaat, meer over wat voor soort vragen jouw potentiële klanten zouden kunnen hebben en in welke soorten inhoud zij mogelijk geïnteresseerd zijn.

Hier zijn enkele vragen om je te helpen terwijl je brainstormt over zoekwoorden:


- Wat verwacht iemand te vinden die naar dit zoekwoord zoekt?

- Is het zoekwoord relevant voor de producten die je verkoopt?

- Hoe wil je ontdekt worden?

- Hoe praten jouw klanten over jouw product?

Als je bijvoorbeeld gedeelde kantoorruimte verkoopt, noemt jouw klant dit dan een "coworking ruimte" of een "gedeelde kantoorruimte"? Denk na over enkele verschillende manieren waarop mensen naar jouw product kunnen zoeken wanneer ze de intentie hebben om te kopen. Hoewel ze qua betekenis vergelijkbaar zijn, kunnen trefwoorden nog steeds variëren, bijvoorbeeld qua intentie en hoe vaak ze worden gebruikt.

Maar je wilt niet alleen transactionele zoekwoorden targeten waarnaar mensen zoeken wanneer ze eraan toe zijn om te kopen. Denk na over het gebruik van informatieve zoekwoorden om jouw contentmarketing aan te zwengelen. Dit kan worden gedaan door blogposts te schrijven of door nieuwe pagina's te maken die zijn bedoeld om je publiek kennis bij te brengen en langzaam maar zeker naar de koopintentie fase te verplaatsen.

Dus terwijl het einddoel is om een bezoeker aan te moedigen om jouw product te kopen, kan het bouwen van een pagina in jouw webshop die een specifiek probleem of onderwerp behandelt, jouw kansen om te worden gevonden in zoekmachines in de eerste plaats te vergroten door middel van informatieve zoekwoorden.

Als je bijvoorbeeld tuinslangen verkoopt, is een transactionele zoekopdracht 'rubberen tuinslang'. Ondertussen kan een informatiezoekwoord zijn 'hoe kies je de juiste tuinslang'. Tijdens het brainstorm- en onderzoeksproces vind je nieuwe variaties, associaties en gerelateerde zoekopdrachten die je helpen een beter beeld te schetsen van hoe jouw klanten mogelijk zoekmachines zouden kunnen gebruiken om jouw webshop te vinden.

Stap 2: Vind “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en schrijf deze op

Terwijl je begint met het maken van jouw lijst met zoekwoorden, is er een concept waarmee je vertrouwd wilt raken, namelijk long-tail-zoekwoorden oftewel zoekwoorden die doorgaans drie tot vier woorden of langer bevatten. Deze long-tail-zoekwoorden hebben minder concurrentie, maar hebben ook een lager zoekvolume. Ze zijn dus alleen nuttig voor jouw webshop als ze zeer gericht zijn, dat wil zeggen, als ze voor extreem waardevol verkeer naar jouw webshop zorgen.

Tijdens het nadenken over zoekwoorden kun je ondertussen naar Google gaan en een woord of zin intypen. Vervolgens scrol je omlaag naar de onderkant van de pagina naar het gedeelte 'Zoekopdrachten gerelateerd aan'. Voeg relevante zoekwoorden die je hier ontdekt aan jouw lijst.

Stap 3: Gebruik een zoekwoordonderzoek tool om jouw lijst te vergroten

Er zijn veel tools die jou helpen bij jouw zoekwoordonderzoek. Een gratis tool die ik aanraad, heet Keywords Everywhere, een gratis extensie voor Chrome en Firefox. Het laat je het geschatte aantal keren zien dat een bepaald zoekwoord elke maand op Google wordt doorzocht om je te helpen prioriteiten te stellen in jouw lijst. Het zal ook aanvullende zoekwoorden aanbevelen die je in overweging kunt nemen.

Een andere optie om maandelijks zoekvolume en zoekwoordsuggesties te krijgen, is via Google Keyword Planner. De belangrijkste waarde van deze tool is dat de informatie rechtstreeks van Google komt, waardoor deze nauwkeuriger is dan andere hulpprogramma's. Je hebt echter wel een Google advertentie account nodig om de tool te gebruiken en je zal niet alle gegevens zien tenzij je begint met het weergeven van advertenties.

Een ander goed hulpmiddel is Ahrefs, dat veel geavanceerder is dan wat we tot nu toe hebben genoemd. Dit is een tool die mensen gebruiken als SEO hun fulltime baan is. Het beginnersplan kost al bijna € 100,- per maand. Wanneer jouw webshop elke maand consistente inkomsten genereert, en wanneer SEO een hoeksteen is van jouw distributiestrategie, is de tool zijn geld zeker waard. Maar als je net begint met online ondernemen, zit het misschien niet in jouw budget en kun je beter voor een gratis alternatief kiezen.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek: een samenvatting

Nu we de basisbeginselen van het maken van een zoekwoordstrategie hebben besproken, vatten we de drie essentiële stappen voor het uitvoeren van zoekwoordonderzoek voor jouw eigen online winkel nog even samen:


1. Maak een lijst van relevante onderwerpen in jouw branche

2. Vind “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en schrijf deze op

3. Gebruik een zoekwoord onderzoek tool om jouw lijst uit te breiden


Nu is het tijd om wat ruimte vrij te maken om te brainstormen over een grote lijst met potentiële zoekwoorden die je na verloop van tijd kunt verfijnen. Denk eraan, je bevindt je in de verkenningsfase, dus probeer je ideeën niet al bij voorbaat te filteren.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord