Ben je van plan om enkel online alcohol te verkopen waarvoor je geen vergunning nodig hebt? Dan heb je bij het bepalen van jouw productaanbod de keuze uit alcoholische dranken met een alcoholpercentage lager dan 15%. Vraag jezelf af of je diverse dranken wilt aanbieden en dus kiest voor een breed assortiment, of je liever wilt focussen op één productgroep zoals bier. Online bier verkopen wordt steeds populairder en tegenwoordig zijn er naast de standaard bieren talloze speciaalbiertjes op de markt. Kijk of je kunt inspelen op een nichemarkt en stel jezelf hierbij de vraag hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw webshop opvalt en uniek is. Uiteraard kun je naast de alcoholische dranken altijd aanvullende producten verkopen in jouw online slijterij zoals wijn- en bierglazen, kurkentrekkers en wijnrekken.
Alcoholische drank met een hoog alcoholpercentage
Wil je juist sterke dranken verkopen die een hoger alcoholpercentage dan 15% hebben, en heb je jouw slijterijvergunning geregeld? Ook dan geldt: maak een bewuste keuze over jouw productaanbod en kijk of je een nichemarkt kunt vinden waarop je kunt inspelen.
Jouw doelgroep
Welke drank je ook besluit om te gaan verkopen, het is belangrijk om je te richten op een specifieke doelgroep. Vraag jezelf af hoe jouw ideale klant eruitziet en wat de kenmerken zijn van deze ideale klant. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, interesses en online winkelgedrag.
Een online slijterij beginnen in speciaalbiertjes en als doelgroep ‘iedere Nederlander die alcohol drinkt’ kiezen? Je kunt je voorstellen dat dit een dusdanig brede doelgroep is die moeilijk te bereiken is vanwege de diversiteit aan kenmerken van deze doelgroep. Probeer uit te vinden onder welke leeftijdscategorie speciaalbiertjes populair zijn en baken je doelgroep op die manier steeds verder af totdat deze specifiek genoeg is om gericht te bereiken.